Import samochodów używanych do Polski stale spada. Polacy coraz mocniej odczuwają inflację i rosnące koszty życia w Polsce. Tak źle na rynku samochodowych nie było w naszym kraju od lat.
W Polsce, w miesiącu kwietniu 2023, odnotowano rejestrację 62 335 używanych samochodów osobowych i dostawczych, które zostały sprowadzone z zagranicy i miały dopuszczalną masę całkowitą do 3,5 tony. Warto zauważyć, że po jednorazowym wzroście w marcu, w kwietniu odnotowano spadek o 7,7%. W sumie, od początku roku do końca kwietnia, import wyniósł 251 699 sztuk, co oznacza 5,2% mniej niż w poprzednim roku.
Spadek importu aut w Polsce
Większość sprowadzonych pojazdów stanowią samochody osobowe, które stanowią aż 229 856 sztuk i odnotowały spadek o 4,7%. Natomiast import samochodów użytkowych wyniósł 21 843 sztuki, co jest o 10,2% mniejsze niż w roku poprzednim. Wiek importowanych samochodów wciąż pozostaje na wysokim poziomie, choć nie rośnie tak gwałtownie jak rok temu. Średni wiek sprowadzonych pojazdów w kwietniu wyniósł 12,83 roku, a po czterech miesiącach osiągnął wartość 12,96 roku. Największy wpływ na ten wynik miały samochody osobowe, których średni wiek przekroczył 13 lat (13,05), a w przypadku silników benzynowych wyniósł już 13,91 roku, zbliżając się coraz bardziej do poziomu 14 lat.
Zobacz: Test Honda Civic e:HEV
Co ciekawe, popularność marek samochodów nie uległa dużym zmianom w ciągu ostatnich lat. W segmencie samochodów osobowych, liderem jest Volkswagen, natomiast w kategorii samochodów dostawczych – Renault. Niemniej jednak, warto zauważyć istotną zmianę w popularności konkretnych modeli – liderem importu nadal pozostaje Audi A4, ale drugie miejsce zajmuje już Volkswagen Golf, zastępując Opla Astrę, która w zeszłym roku była liderem importu. W segmencie pojazdów dostawczych, najczęściej importowanym modelem jest Renault Master.
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (źródło: SAMAR):
1. Niemcy – 132 676 szt. (-8,9%)
2. Francja – 31 420 szt. (-6,8%)
3. Belgia – 17 043 szt. (0,5%)
4. Holandia – 14 178 szt. (10,2%)
5. Stany Zjednoczone – 11 863 szt. (1,5%)
6. Szwecja – 7 549 szt. (28,8%)
7. Włochy – 7 062 szt. (-8,2%)
8. Dania – 6 426 szt. (8,4%)
9. Austria – 6 227 szt. (-13,5%)
10. Szwajcaria – 6 158 szt. (-9,0%)
11. Norwegia – 1 853 szt. (30,5%)
12. Kanada – 1 446 szt. (-20,5%)
13. Czechy – 1 411 szt. (22,0%)
14. Wielka Brytania – 1 150 szt. (-18,5%)
15. Finlandia – 1 051 szt. (22,6%)
16. Luksemburg – 880 szt. (-10,7%)
17. Hiszpania – 660 szt. (-15,7%)
18. Litwa – 441 szt. (45,5%)
19. Japonia – 423 szt. (0,0%)
20. Słowacja – 317 szt. (13,2%)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak niezmiennie pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,7%). Wzrostami w TOP10 wyróżniają się natomiast Holandia (+10,2%) oraz Szwecja (+28,8%).
Zobacz: Import aut do Polski stale spada – luty najgorszy od dekady!
Dodaj komentarz