Autogaz (LPG) to ekologiczne i ekonomiczne paliwo, które wybiera 13% polskich kierowców, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu. Według badania Ekobarometr 2024, LPG pozostaje najważniejszym paliwem alternatywnym w Polsce, oferując niższe koszty i szeroką dostępność na stacjach paliw.
Według badania Ekobarometr 2024, przeprowadzonego we współpracy z Polską Organizacją Gazu Płynnego (POGP), aż 49% Polaków uważa, że stosowanie autogazu (gazu płynnego LPG) w samochodach wpływa pozytywnie na jakość powietrza i pomaga w ograniczeniu smogu. Ponadto 56% respondentów potwierdza, że korzystanie z instalacji gazowej w domu lub aucie, przy przestrzeganiu zaleceń serwisowych, jest bezpieczne. Dane wskazują, że 13% Polaków korzysta z samochodów na LPG, a 60% zna autogaz jako alternatywne paliwo. Po energii elektrycznej jest to najpowszechniej rozpoznawane paliwo alternatywne, chociaż wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że LPG należy do tej kategorii. Z badań wynika, że 58% badanych uważa autogaz za łatwo dostępny na stacjach paliw w całym kraju.
Czy i kiedy gaz LPG podrożeje?
Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny POGP, wskazuje, że rynek autogazu w Polsce jest stabilny, a jego perspektywy pozostają optymistyczne. Wprawdzie wprowadzenie sankcji rosyjskich może wpłynąć na wzrost cen, jednak w pierwszej połowie 2023 roku relacja ceny autogazu do benzyny była najniższa od 2016 roku i wynosiła 42%. „Musimy przyzwyczaić się do ceny autogazu powyżej 3 zł za litr, jednak w 2025 roku LPG wciąż będzie tańsze od benzyny o połowę, a Polska pozostanie kluczowym rynkiem dla tego paliwa w Unii Europejskiej” – podkreśla Kwiatkowski. Jego zdaniem priorytetem dla operatorów LPG będzie restrukturyzacja kierunków zaopatrzenia, aby zapewnić ciągłość dostaw.
Z danych Ekobarometr 2024 wynika, że ponad 43% Polaków uważa LPG za paliwo ekologiczne, a 49% ocenia, że stosowanie autogazu w samochodach poprawia jakość powietrza i redukuje smog. Ponadto 52% respondentów opowiada się za tym, aby Unia Europejska zapewniła szeroką dostępność gazu płynnego LPG przez jak najdłuższy czas.
Dlaczego gaz LPG jest paliwem ekologicznym?
Eksperci zwracają uwagę na walory ekologiczne autogazu, takie jak eliminacja emisji pyłów, które są głównym składnikiem miejskiego smogu. LPG spala się całkowicie, nie pozostawiając sadzy, charakterystycznej dla starszych pojazdów zasilanych olejem napędowym. Redukcja emisji CO2 zależy od systemu napędowego, ale szacuje się, że wynosi około 10% w porównaniu z benzyną i 20% w stosunku do diesla. POGP ocenia, że 3 miliony samochodów zasilanych LPG zmniejszają roczne emisje CO2 w Polsce o około milion ton. Według największego dealera aut z instalacją LPG, 80–85% kierowców używa w swoich pojazdach wyłącznie zbiornika LPG.
Zobacz: Olej i jego wpływ na nagar w silniku
Dane POGP pokazują, że sektorowy rynek gazu płynnego w Polsce jest stabilny. Sprzedaż autogazu stanowiła 76% całkowitej sprzedaży LPG w 2023 roku, gaz do zbiorników – 14,6%, a gaz w butlach – 10%. Udział samochodów z instalacją LPG w ogólnej liczbie pojazdów wynosi 13,1%. W porównaniu do 2022 roku udział samochodów benzynowych spadł o 0,5%, a diesli wzrósł o 0,2%.
Czy auta na LPG zostaną wpuszczone do Stref Czystego Transportu?
Obowiązująca w Polsce ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych daje samorządom możliwość decydowania o dopuszczeniu samochodów na LPG do ruchu w Strefach Czystego Transportu (SCT). Podobne regulacje funkcjonują w wielu krajach Europy, np. we Włoszech, Belgii czy Wielkiej Brytanii. Bartosz Kwiatkowski wskazuje, że ekologiczne walory LPG uzasadniają decyzje samorządów miejskich, które pozwalają samochodom na autogaz na wjazd do stref czystego transportu bez ograniczeń. Przykładowo, w Londynie wszystkie taksówki są zasilane LPG, a we Francji pojazdy te otrzymały fioletowy certyfikat Crit’Air 1, gwarantujący nieograniczony wjazd do centrów miast.
Zobacz: Strefa Czystego Transportu uruchomiona w Warszawie
Dodaj komentarz