
Wiemy gdzie będzie produkowana Toyota GR Corolla. Auto trafi do produkcji w Europie – od 2026 roku będzie montowana w brytyjskiej fabryce TMUK, co czyni ją pierwszym modelem GR produkowanym poza Japonią. Sportowy hatchback z napędem GR-FOUR, silnikiem 1.6 turbo 300 KM i rodowodem TOYOTA GAZOO Racing ma wzmocnić pozycję Toyoty w segmencie hot-hatchy oraz przyspieszyć lokalną dostępność i dostawy na rynku europejskim.
TOYOTA GAZOO Racing (TGR), powołana w 2009 roku z inicjatywy Akio Toyody – ówczesnego wiceprezesa Toyota Motor Corporation – to sportowa dywizja koncernu, której zadaniem jest transfer technologii z motorsportu do seryjnych modeli. Samochody tworzone przez TGR cechują się zaawansowanymi rozwiązaniami mechanicznymi i aerodynamicznymi, wyczynowym układem jezdnym oraz charakterystyką jezdną dopracowaną na torach i odcinkach specjalnych rajdów WRC. Modele GR oferują dynamiczną stylistykę, precyzyjne prowadzenie oraz wysokie osiągi, a ich konstrukcja jest efektem ścisłej współpracy inżynierów drogowych i zespołów wyścigowych.
Sportowe modele GR
Portfolio TGR rozpoczęło się od GR Supry (2019), rozszerzając się o GR Yarisa (2020), GR86 (2021), a następnie o GR Corollę (2022), która pierwotnie była oferowana wyłącznie na wybranych rynkach, m.in. w Japonii i USA. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem oraz pozytywnym odbiorem modelu przez klientów i media branżowe, Toyota zdecydowała o rozszerzeniu produkcji GR Corolli na zakład TMUK w Wielkiej Brytanii – pierwszy poza Japonią obiekt wytwarzający samochody z gamy GR.
Zobacz: Toyota stworzyła centrum testowe na wzór Nurburgring!
Rozpoczęcie przygotowań produkcyjnych nastąpiło już w 2024 roku. Od tego czasu prowadzono działania w zakresie adaptacji infrastruktury, szkolenia zespołu TMUK oraz integracji dostawców lokalnych z nowym programem produkcyjnym. Toyota podkreśla, że decyzja o lokalizacji produkcji w Burnaston została podjęta z uwagi na wysoki poziom kompetencji technicznych zakładu, jego doświadczenie w produkcji modeli opartych na platformie GA-C oraz wieloletnią obecność w strukturze europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Nie bez znaczenia jest również głęboko zakorzeniona kultura motorsportowa w Wielkiej Brytanii, z której korzysta marka TGR.
Europejska wersja GR Corolli będzie nieco inna
Wersja GR Corolla przeznaczona na rynek europejski zachowa charakterystyczne cechy techniczne znane z wersji globalnej, w tym jednostkę napędową G16E-GTS – turbodoładowany, trzycylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra, rozwijający moc 300 KM (221 kW) i maksymalny moment obrotowy 370 Nm. Jednostka współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną (iMT – intelligent Manual Transmission) oraz sportowym napędem na cztery koła GR-FOUR, umożliwiającym wybór rozkładu momentu obrotowego (60:40, 50:50 lub 30:70). Auto posiada także usztywnioną konstrukcję nadwozia, trzy układy mechanicznych dyferencjałów Torsen LSD, powiększone tarcze hamulcowe oraz sportowe zawieszenie z niezależnymi kolumnami MacPhersona z przodu i wielowahaczową osią tylną.
Europejska wersja zostanie dopasowana do wymagań homologacyjnych regionu, co może obejmować zmiany w zakresie systemów bezpieczeństwa, emisji spalin oraz konfiguracji wyposażenia. Produkcja w TMUK pozwoli na skrócenie łańcucha dostaw oraz zwiększenie dostępności modelu na rynkach europejskich, przy zachowaniu wysokiego poziomu jakości i precyzji montażu.
Kontekst strategiczny i kolejne informacje
Wybór TMUK jako lokalizacji produkcji GR Corolli jest zgodny z dążeniem Toyoty do optymalizacji globalnego łańcucha dostaw i zwiększenia elastyczności produkcyjnej. Dzięki temu możliwe będzie skuteczniejsze reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe, a także skrócenie czasu realizacji zamówień na model o dużym popycie. Projekt ten potwierdza zaangażowanie Toyoty w rozwój zakładów produkcyjnych w Europie oraz w długoterminową obecność na rynku brytyjskim. Szczegóły dotyczące docelowego wolumenu produkcji, skali inwestycji oraz listy rynków docelowych zostaną ogłoszone w późniejszym terminie, po zakończeniu fazy przygotowawczej i homologacyjnej.
Zobacz: Test Cupra Formentor VZ
Dodaj komentarz