Porsche 718 Cayman właśnie zadebiutowało na rynku! Korzystać będzie z tych samych silników co model 718 Boxster. Czy ich osiągi będą zatem identyczne? Czy cena Porsche 718 Cayman będzie wyższa niż jego poprzednika?
Czwarta generacja Caymana, tym razem z przedrostkiem 718, trafiła do sprzedaży kilka tygodni po premierze Boxstera, czyli wersji roadster. Po pierwszy w historii model ten będzie tańszy od wersji z otwieranym dachem i również po raz pierwszy Cayman będzie dysponował silnikami o takiej samej mocy co Boxster.
Porsche 718 Cayman – przyspieszenie, prędkość maksymalna, zużycie paliwa
Sercem Porsche 718 Cayman może być jeden z dwóch, turbodoładowanych, 4-cylindrowych silników typu bokser. Podstawowy, dwulitrowy motor osiąga moc 300 KM przy 6500 obr./min i maksymalny moment obrotowy o wartości 380 Nm, dostępny w zakresie 1950-4500 obr./min. Poprzedni Cayman (981) miał bardziej wyścigową naturę, gdyż jego maksymalna moc 275 KM osiągana była aż przy 7400 obr./min., a 290 Nm momentu obrotowego pomiędzy 4500 a 6500 obr./min.
Zobacz: Znamy ceny Porsche 718 Boxster na polskim rynku!
Nowy, 300-konny silnik ma za to lepsze osiągi i zużywa mniej paliwa. Przyspieszenie 0-100 km/h z pakietem Sport Chrono i skrzynią PDK zajmuje mu 4,7 s (poprzednikowi 5,4 s), od 0 do 200 km 17,8 s (20,6 s) a jego prędkość maksymalna sięga 275 km/h (264 km/h). Zużycie paliwa spadło z 7,7 l do 6,9 l/100 km (PDK, średnie spalanie w cyklu mieszanym NDEC).
Porsche 718 Cayman S – przyspieszenie, prędkość maksymalna, zużycie paliwa
Porsche 718 Cayman S napędzane jest natomiast 2,5-litrowym bokserem, wyposażonym w turbosprężarkę VTG o zmiennej geometrii kierownicy. Osiąga on moc 350 KM przy 6500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny w zakresie od 1900 do 4500 obr./min. Poprzedni Cayman S legitymował się mocą 325 KM osiąganą przy 7400 obr./min i maksymalnym momentem 370 Nm dostępnym w zakresie od 4500 – 5800 obr./min.
Zobacz: Jak działa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownicy VGT?
Osiągi 718 Cayman S są lepsze niż jego poprzednika, zwłaszcza jeśli wyposażony jest on w pakiet Sport Chrono i dwusprzęgłową skrzynię biegów PDK. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu wtedy 4,2 sekundy (zamiast 4,7 s jak dotychczas), a od 0-200 km/h 14,7 sekund (16,9 s). Prędkość maksymalna sięga 285 km/h (281 km/h). Średnie zużycie paliwa spadało z 8,0 do 7,3 l na 100 km (PDK). Co ciekawe osiągi Porsche 718 Boxster są praktycznie identyczne.
Porsche 718 Cayman – masa
To co zaskoczyło mnie osobiście to fakt, że nowa wersja Caymana ma znacznie mniejsze silniki (cztery cylindry zamiast sześciu) a mimo to jest sporo cięższa od poprzedniej generacji. Porsche 718 Cayman S waży bowiem 1385 kg, a stary Cayman S (981) 1350 kg (oba z PDK).
Porsche 718 Cayman – podwozie
Pewnym zamianom poddano podwozie Porsche 718 Cayman. Inżynierowie Porsche zastosowali sztywniejsze sprężyny i stabilizatory, odpowiednio zmodyfikowali też charakterystykę amortyzatorów. Układ kierowniczy – o 10% bardziej bezpośredni – ma zwiększyć zwinność auta. Tylne obręcze, teraz o pół cala szersze, w połączeniu z przeprojektowanymi oponami zapewnić mają większy potencjał siły poprzecznej, a tym samym – większą stabilność w zakrętach.
Zobacz: Nowe Porsche 718 Boxster – małe silniki i wysokie osiągi
Kolejną opcją jest system PASM z obniżonym o 10 mm prześwitem, a dla modeli „S”, po raz pierwszy, dodatkowo przewidziano także sportowe zawieszenie PASM obniżone o 20 mm. Podobnie jak w przypadku wielu innych samochodów sportowych Porsche, ustawienia pakietu Sport Chrono można modyfikować za pomocą przełącznika na kierownicy. Poza poprzednimi trybami „Normal”, „Sport” i „Sport Plus” do wyboru jest również program „Individual”, który przywołuje zdefiniowane wcześniej, indywidualne parametry różnych systemów.
Porsche 718 Cayman – hamulce
Układ hamulcowy nowego Porsche 718 Cayman został nieco przeprojektowany. Bazowy model otrzymał większe tarcze hamulcowe. Zamiast dotychczasowych w rozmiarze 315/299 mm (przód/tył) otrzymał zestaw z dotychczasowego Cayman S z tarczami o średnicy 330 mm z przodu i 299 mm z tyłu. Z kolei 718 Cayman S otrzymał 4-tłoczkowe zaciski z Porsche 911 Carrera oraz o 6 mm grubsze tarcze.
Porsche 718 Cayman – wygląd
Tylne lampy w układzie poziomym mieszczą światła hamowania złożone z 4 punktów diod LED. Rozciągająca się pomiędzy nimi listwa ozdobna, ciekawie uzupełnia wygląd tyłu nadwozia modelu Porsche 718 Cayman. Pośrodku czarnego, sportowego pasa tylnego tkwi centralna końcówka układu wydechowego. W modelu Porsche 718 Cayman S występują dwie końcówki układu.
Porsche 718 Cayman – wnętrze
W kabinie zmiany są widoczne zarówno w przypadku 718 Cayman, jak i 718 Boxster. Nowa jest górna część deski rozdzielczej wraz z otworami wentylacyjnymi oraz sportowa kierownica wzorowana na tej z 918 Spyder.
Lista wyposażenia wzbogaciła się o szerokie możliwości łączności w ramach nowego, montowanego seryjnie systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM). Standardem są tu również: przygotowanie do podłączenia telefonu komórkowego, interfejsy audio oraz 150-watowe nagłośnienie Sound Package Plus.
Ile kosztuje nowe Porsche 718 Cayman?
Jak napisałem na początku, Cayman pierwszy raz w historii będzie tańszy od wersji Boxster. Ceny nowego Porsche 718 Cayman startują od 224 510 złotych, a 718 Cayman S – od 318 620 złotych. Dla porównania 718 Boxster kosztuje min. 230 510 zł , a 718 Boxster S 325 290 zł. Rząd planuje w najbliższym czasie obniżyć akcyzę dla aut z silnikami powyżej 2000 cm3. Ciekawe, czy wtedy Porsche nie zdecyduje się obniżyć też ceny 718 Cayman S. Ale czy mimo to, nowy Cayman będzie równie ekscytujący co poprzednik? Trudno powiedzieć. Na pewno nie będzie już tak dobrze brzmiał.
Zobacz: Obniżona akcyza na auta z silnikami powyżej 2 litrów?!
Model | Cena katalogowa (PLN) |
718 Boxster | 230 510 |
718 Boxster S | 325 290 |
718 Cayman | 224 510 |
718 Cayman S | 318 620 |
Zobacz: Nowe Porsche 960 z centralnie umieszczonym silnikiem!
Dodaj komentarz