Znamy już wszystkie oficjalne dane techniczne Forda Focusa IV ST, zarówno wersji benzynowej 2.3 EcoBoost, jak i diesla 2.0 EcoBlue. Oczywiście ich osiągi czy zużycie paliwa różnią się wyraźnie od siebie, ale oba pozytywnie zaskakują swoimi możliwościami. Konkurencja może czuć się zagrożona. Na końcu artykułu prezentujemy też link do testu Focusa 2.3 EcoBoost, który udało się nam już przeprowadzić!
Nowy Ford Focus ST to sportowe auto, które na tle rywali wyróżnia się dwiema cechami. Po pierwsze jest on dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: jako hatchback i kombi. Po drugie, klienci mogą wybrać albo silnik benzynowy, albo diesla. Ten drugi to prawdziwa rzadkość w klasie hot hatchy (ma go m.in. testowana przez Nas Skoda Octavia RS) i paradoksalnie może sporo namieszać na rynku. Dlaczego? Bo z jednej strony oferuje dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, a z drugiej w wersji kombi, może być ciekawym autem dla firm, chcących wyróżnić swoją flotę aut. Jednak to wersja benzynowa z silnikiem 2.3 EcoBoost będzie oferować wszystko to co najlepsze, zarówno w kwestii dynamiki, jak i prowadzenia.
Ford Focus ST – dwa silniki i dobre osiągi
Warto zauważyć, że nowy Ford Focus ST z 280-konnym silnikiem benzynowym przyspiesza 0-100 km/h w 5,7 sekundy a jego prędkość maksymalna to 250 km/h. Diesel jest wyraźnie słabszy, chociaż sprint 0-100 km/h w 7,6 sekundy to naprawdę dobry rezultat. Tyle tylko, że w sportowym aucie ważna jest też np. dynamika powyżej 100 km/h, responsywność silnika na dodanie gazu, zakres użytecznych obrotów, długość przełożeń skrzyni biegów itd. Trudno uwierzyć, aby diesel w którymkolwiek z tych aspektów górował nad jednostką benzynową.
Ford Focus ST | Moc | Zużycia paliwa | Osiągi | ||||
Silnik | KM | Cykl miejski | Cykl pozamiejski | Zużycie średnie | Prędkość maksymalna [km/h] | 0-100 km/h [s] | 50-100 km/h [s] |
2.3 EcoBoost (MT6) | 280 | 10,8 | 6,2 | 7,9 | 250 | 5,7 | 4 |
2.0 EcoBlue (MT6) | 190 | 5,9 | 4,2 | 4,8 | 220 | 7,6 | 7,3 |
Focus ST z wysokoprężnym motorem 2.0 EcoBlue o mocy 190 KM wypada za to zdecydowanie lepiej pod względem zużycia paliwa. Różnica jest szczególnie zauważalna w warunkach miejskiej eksploatacji, gdzie diesel zużywa prawie 50% paliwa mniej. Czy tak będzie w rzeczywistości, postaramy się sprawdzić w trakcie testu.
Analizując dane techniczne Forda Focusa ST nie da się też nie zauważyć, że dieslowska odmiana jest nieco cięższa od benzynowej. Różnica wynosi około 40 kg i jest efektem zastosowania innych materiałów do produkcji obu silników. Jednostka wysokoprężna ma solidniejszy, ale i cięższy blok żeliwny, podczas gdy benzynowy motor w całości wykonany jest z aluminium. Nie jest też wykluczone, że też inne elementy silników np. miski olejowe, także wykonano z odmiennych materiałów (dziś coraz częściej stosuje się do tego np. plastik), co postaramy się sprawdzić przy okazji testu obu wersji aut. Dodatkowa masa 40 kg nie będzie mieć specjalnego wpływu na osiągi. Ale prawie na pewno negatywnie wpłynie na balans samochodu, a w rezultacie na jego prowadzenie.
Ford Focus ST KOMBI | Moc | Zużycia paliwa | Osiągi | ||||
Silnik | KM | Cykl miejski | Cykl pozamiejski | Zużycie średnie | Prędkość maksymalna [km/h] | 0-100 km/h [s] | 50-100 km/h [s] |
2.3 EcoBoost (MT6) | 280 | 10,8 | 6,2 | 7,9 | 250 | 5,8 | Do prezentacji w późniejszym terminie |
2.0 EcoBlue (MT6) | 190 | 5,9 | 4,2 | 4,8 | 220 | 7,7 | Do prezentacji w późniejszym terminie |
Motor 2.3 EcoBoost zaskakuje za to bardzo niskimi obrotami, przy których uzyskuje swoją maksymalną moc. Przy zaledwie 5500 obr./min osiąga on pełnię swoich możliwości generują 280 KM. Oczywiście kręci się wyżej, ale cały swój potencjał odkrywa naprawdę „nisko”. Podobną charakterystykę ma chyba tylko jednostka Alfy Romeo w Giulii Veloce, która także generuje 280 KM, ale już przy 5250 obr./min! Fordowski motor za to dość wysoko jak na dzisiejsze standardy „łapie” maksymalny moment obrotowy. Jego imponujące 420 Nm dostępne jest od 3000 do 4000 obr./min. Nie mamy jednak informacji, jak przebiega krzywa momentu poniżej tych obrotów. Z kolei diesel 2.0 EcoBlue uzyskuje moc 190 KM przy 3500 obr./min, a maksymalny moment 400 Nm przy 2000 obr./min. Co ważne, już przy 1500 obr./min oferuje 360 Nm! Benzynowy motor ma za to funkcje wyrównywania obrotów silnika i skrzyni biegów (rev-matching), dzięki której kierowca nie musi już sam stosować tzw. międzygazu przy redukcji biegów.
Ford Focus ST – szpera eLSD
Focus ST z silnikiem 2.3 EcoBoost ma także jeszcze jedną, poważną zaletę na tle odmiany wysokoprężnej: elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy eLSD. Jest on wbudowany w skrzynię biegów i wykorzystuje sprzęgła sterowane hydraulicznie, do redystrybucji 100% dostępnego momentu na koło mające lepszą przyczepność, co pomaga eliminować poślizgi. W rezultacie ma zapewniać większa zwrotność i znaczną redukcję podsterowności podczas przyspieszania w zakrętach i przy wychodzeniu z łuków.
Zobacz: Test Ford Focus ST 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM!
Szpera eLSD opracowana przez firmę Borg Warner, zdaniem producenta, działa znacznie szybciej i zapewnia większą precyzję w porównaniu z tradycyjnymi mechanicznymi mechanizmami różnicowymi o podwyższonym tarciu. Układ może z wyprzedzeniem regulować sposób rozłożenia momentu napędowego na koła, opierając się na informacjach otrzymywanych z czujników w układzie napędowym oraz układzie jezdnym, co jest metodą skuteczniejszą niż reagowanie dopiero w chwili wystąpienia poślizgu. Układ może też blokować mechanizm różnicowy w sposób stopniowy, co jeszcze bardziej poprawia przyczepność.
Ford Focus ST – jeszcze ostrzejszy układ kierowniczy niż w Fieście ST!
Pod względem szybkości reakcji układu kierowniczego najnowszy Ford Focus ST detronizuje powszechnie chwaloną pod tym względem Fiestę ST. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem (EPAS) działa 15 procent szybciej niż w standardowych wersjach Focusa i wymaga zaledwie dwóch obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami.Nowe oprogramowanie układu EPAS redukujące „sterowanie momentem” ułatwia kierowcy panowanie nad momentem i mocą Focusa ST, które są przekazywane na koła wyposażone w specjalnie przygotowane dla tego modelu opony Michelin Pilot Sport 4S.
Lepsze „czucie” drogi i szybsze reakcje pojazdu uzyskano dzięki specjalnie opracowanej geometrii zwrotnic, gdzie punkt mocowania drążka przesunięto o 9 mm do przodu i podniesiono o 6,5 mm w porównaniu ze standardowym zawieszeniem Forda Focusa. Wielowahaczowe tylne zawieszenie SLA pomaga bez uszczerbku dla komfortu zoptymalizować zachowanie pojazdu przy różnych sposobach jazdy. Zawieszenie w kombi ma nieco inną geometrię, ze zmienionym położeniem amortyzatorów, dla zapewnienia dynamiki i zwrotności także przy pełnym obciążeniu samochodu. Co ciekawe model ST ma takie same sprężyny jak seryjny Focus ST-line, ale zwiększono jednak sztywność tłumienia jego amortyzatorów – o 20 procent z przodu i 13 procent z tyłu. Prześwit poprzeczny jest mniejszy o 10 mm, co daje lepsze trzymanie się drogi i czyni samochód posłuszniejszym kierowcy w sportowych trybach jazdy.
Ford Focus ST – układ hamulcowy
Układ hamulcowy na tle klasowych rywali nie rzuca na kola swoimi gabarytami. Większe w stosunku do poprzedników tarcze przednich hamulców mają teraz wymiary 330 x 27 mm i współpracują z zaciskami o podwójnych tłoczkach. Z tyłu tarcze hamulców mają teraz wymiary 302 x 11 mm. Zdaniem Forda są jednak bardzo efektywne. Skuteczność hamowania Focusa ST podniesiono stosując te same rygorystyczne procedury jak w przypadku supersportowego Forda GT. W testach na utratę skuteczności hamowania, zależną od temperatury, nowy Focus ST uzyskiwał wyniki niemal czterokrotnie korzystniejsze.
Nowością w wersji ST jest też elektryczna pompa hamulcowa EBB (Electric Brake Booster). Stanowi ona istotny element architektury platformy podwoziowej C2. Tego typu pompa szybciej zwiększa ciśnienie w układzie niż pompa hydrauliczna, co z kolei pozwala lepiej wyczuwać pracę hamulców i bardziej precyzyjnie operować pedałem hamulca w szerszym zakresie warunków jazdy. W przypadku Forda Focus ST oznacza, że urządzenie może nie tylko łagodzić zmiany w zachowaniu hamulców podczas ostrej jazdy, ale także regulować parametry pracy i „czucie” hamulców, w ekstremalnych sytuacjach wymagających hamowania na torze.
Ford Focus ST – tryby jazdy
Na koniec trzeba podkreślić także fakt, że wszystkie powyższe rozwiązania mogą zmieniać sposób działania w zależności od preferencji kierowcy. Służą do tego tryby jazdy. Wybór opcji „Śliska/Mokra Nawierzchnia”, „Normalny”, „Sportowy” oraz „Tor”– w samochodach mających pakiet wyczynowy „Performance Pack” – powoduje odpowiednie zmiany ustawień układów eLSD, CCD (aktywne zawieszenie dostępne w opcji), EPAS, a także ustawień przepustnicy, programów zmiany biegów przekładni automatycznej (dostępna będzie pod koniec roku), układu stabilizujący tor jazdy (ESC), a także funkcji modulowania odgłosów wydechu (ESE) oraz klimatyzacji, uzależniając je od stylu i warunków jazdy.
Zobacz: Szpera LSD i Launch Control czyli nowy Ford Fiesta ST!
Specjalny przycisk „Sport” na kierownicy z płaską piastą służy do bezpośredniego włączania sportowego trybu jazdy, podczas gdy dodatkowy przycisk „Mode” pozwala wybierać spośród pozostałych dostępnych opcji tryb jazdy.
Udało się nam przeprowadzić szczegółowy test nowego Forda Focusa ST z nowym silnikiem 2.3 EcoBoost 280 KM! Poniżej link do naszej recenzji wraz ze szczegółowymi pomiarami osiągów i drogi hamowania
Zobacz: Test Ford Focus ST 2.3 EcoBoost
Focus ST 2.3 280 KM w kombi to idealnie zapowiadające się daily. Rozumiem ze mozna liczyc na pelny test? jesli tak to kiedy sie spodziewacie pierwszych jazd?