Nowe Renault Megane IV RS oficjalnie zadebiutowało w Polsce! Znamy już jego osiągi, niuanse, które skrywa jego zawieszenie, układ hamulcowy czy silnik. Dostaliśmy potwierdzenie, że pod jego maską zagości motor 1.8 TCe dostępny w kilku wariantach mocy. Megane RS będzie oferowane przy tym w 3 różnych wersjach!
Jak pamiętacie, kilka miesięcy temu do sieci trafiły, nieoficjalne zdjęcia nowego Renault Megane IV RS. Na Polskim Forum Renault Sport opublikowano trzy fotografie, przedstawiające gotową wersję produkcyjnego auta. Mnie osobiście urzekł wtedy jego piękny odcień czerwonego lakieru, który kapitalnie komponował się z czarnymi elementami zderzaków, przedniego grilla, tylnego dyfuzora i przyciemnionymi kloszami reflektorów. Teraz wiemy już wszystko na temat Megane IV RS, bo model ten oficjalnie zadebiutował na polskim rynku.
Zobacz: Hyundai i30 N – polski cennik koreańskiego hot hatcha!
Z zewnątrz nowe Megane RS wyróżnia się za sprawą poszerzonych w porównaniu z Megane GT błotników (o 60 mm z przodu i 45 mm z tyłu), obniżonego nadwozia (o 5 mm), bocznych wylotów powietrza z błotników ułatwiających jego odprowadzanie z wnęk kół czy tylnym zderzakiem z wbudowanym dyfuzorem i centralnie umieszczoną końcówką wydechu. Na tle poprzednika auto nabrało nieco „ciała” co przełożyło się na wyższą masę własną. W zależności od wybranej skrzyni biegów waży albo 1407 kg (manual), albo 1437 kg (6-biegowy automat EDC).
Renault Megane IV RS – silnik 1.8 TCe i osiągi!
Pod maską nowego Renault Megane RS znalazł się zupełnie nowy, skonstruowany wspólnie z Nissanem 279-konny motor (205 kW), który z pojemności 1798 cm3 generuje maksymalnie aż 390 Nm momentu obrotowego w zakresie od 2 400 do 4 800 obr./min ( podczas gdy Hyundai i30 N tylko 353 Nm, Peugeot 308 GTi zaledwie 330 Nm, VW Scirocco R 350 Nm). Aby osiągnąć taki wynik z niewielkiego silnika zastosowano m.in. turbosprężarkę typu twin scroll, która zwiększyła moment obrotowy przy niskich obrotach wału napędowego. Cechą szczególną silnika 1.8 TCe są też jego powierzchnie współpracujące, które poddano specjalnej obróbce powierzchniowej stosowanej w wyścigach supercars. Zastosowano m.in. technologię DLC (Diamond Like Carbon) w popychaczach zaworów oraz Mirror Bore Coating w przypadku tulei cylindrów, co pozwoliło uzyskać wysokie osiągi przy jednocześnie wysokiej trwałości.
Nowy motor ma zapewniać Megane RS naprawdę dobre osiągi. Z informacji jakie dotarły do mnie od mojego kolegi z Francji wynika, że Megane RS:
- będzie przyspieszać 0-100 km/h w 5,8 sekundy;
- jego prędkość maksymalna to 250 km/h w przypadku wersji z automatem EDC i 255 km/h z manualem;
- dystans 400 m pokona w 14,0 sekund;
- dystans 1000 m pokona w 25 sekund;
Renault Megane IV RS – zawieszenie Sport lub Cup
Renault Megane IV RS dostępne jest w wersji Sport lub Cup. Teoretycznie odmiany te różnią się zawieszeniem. Sport oferuje nieco wyższy komfort amortyzacji i lepiej sprawdzać się ma drogach publicznych z uwagi na nieco inną charakterystykę zastosowanych amortyzatorów, sprężyn odbojników i stabilizatorów poprzecznych. Natomiast wersja Cup, wyposażona m.in. w twardsze o 10% amortyzatory, przeznaczona jest dla kierowców oczekujących jeszcze lepszego prowadzenia na torze, kosztem niższego komfortu na nierównościach.
Zobacz: Sportowy SUV Forda – Edge ST z potężnym silnikiem V6!
Ale w praktyce wersja Cup to nie tylko inne zawieszenie, ale też szereg innych podzespołów mających przełożenie na sportową jazdę w tym m.in. standardowo montowana szpera oparta o samoblokujący się mechanizm różnicowy typu Torsen. Co więcej, Cup ma w opcji dwumateriałowe tarcze hamulcowe, aluminiowo-żeliwne, umożliwiające obniżenie masy o 1,8 kg na każde koło przy równoczesnym zwiększeniu skuteczności chłodzenia podczas intensywnego hamowania. Cechą wyróżniającą wizualnie na drodze wersję Cup są czerwone zaciski hamulcowe.
Renault Megane IV RS – hamulce
Standardowo każda wersja Megane RS posiada układ hamulcowy oparty z przodu na tarczach o średnicy 355 mm, a z tyłu na ich 290-milimetrowych odpowiednikach.
W porównaniu z poprzednikiem oznacza to o 15 mm większe przednie tarcze hamulcowe, które podobnie jak wcześniej, będą współpracować z 4-tłoczkowymi zaciskami.
Renault Megane IV RS – zawieszenie 4Control
W biciu rekordów okrążeń na torach wyścigowych pomóc ma Megane RS nowe zawieszenie 4Control, które znane jest chociażby z Megane GT. W zależności od prędkości pojazdu, tylne koła mogą skręcać pod niewielkim katem albo w tę samą stronę co przednie (dla polepszenia prowadzenia w zakrętach przy prędkościach wyższych niż 60 km/h), albo w przeciwną dla zwiększenia zwrotności auta w trakcie manewrowania autem na parkingu. W trybie Race zmiana kierunku skrętu kół tylnych następuje dopiero przy prędkości 100 km/h.
Powyższe grafiki pokazują, pod jak wielkim kątem i w którą stronę mogą się obracać tylne koła w zależności od prędkości pojazdu. Oczywiście samo zawieszenie 4Control zostało poddane zmianom na tle wersji GT. Każda wersja otrzyma amortyzatory z funkcją hydraulicznej kompensacji, mające na celu zmniejszyć m.in. efekt nurkowania nadwozia podczas gwałtownego hamowania. Podobnie jak w poprzednich modelach, przednie zawieszenie posiada niezależny sworznie (T.A.P.I.).
Renault Megane IV RS Trophy
Co więcej, 279 KM nie jest ostatnim słowem Renault w przypadku Megane IV RS. Do końca 2018 roku wprowadzona zostanie wersja Trophy, która wyróżniać sie będzie m.in. wzmocnionym do 300 KM silnikiem. Jednostka będzie przy tym generować 400 Nm momentu obrotowego. Decyzja Renault wydaje się być słuszna, bo obecnie oferowane hot hatche coraz śmielej przekraczają granicę 300 KM. Począwszy od Hondy Civic Type-R (320 KM), przez Forda Focusa RS (350 KM), aż po Audi RS3 (400 KM).
Poza mocniejszą jednostką napędową, odmiana Trophy otrzyma w standardowym wyposażeniu zawieszenie Cup, 19-calowe obręcze kół oraz dwumateriałowe tarcze hamulcowe.
R.S Monitor – wersja Expert
O torowym przeznaczeniu świadczy także wyposażenie kabiny Megene RS. I nie mam tu na myśli wyłącznie sportowych foteli, aluminiowych nakładek na pedałach czy kokpitu ozdobionego czerwonymi przeszyciami, a przede wszystkim system telemetryczny R.S. Monitor, który w nowej RS-ce jest dostępny w dwóch wersjach. Pierwsza, czyli System S. Monitor dostępna w standardowym wyposażeniu, zbiera informacje z około czterdziestu czujników rozmieszczonych w samochodzie. Dzięki temu na ekranie dotykowym systemu R-LINK 2 można w czasie rzeczywistym wyświetlać wiele parametrów pojazdu: przyspieszenie, hamowanie, kąt skrętu kierownicy, działanie systemu 4CONTROL, poziomy temperatury i ciśnienia, itp.
Druga odmiana oznaczona jako R.S. Monitor Expert, umożliwia filmowanie poszczególnych odcinków trasy, a następnie naniesienie na nie danych telemetrycznych i uzyskanie w ten sposób filmów prezentujących wiele istotnych parametrów jazdy. Filmy mogą być natychmiast udostępniane w sieciach społecznościowych za pośrednictwem aplikacji dostępnych albo wyeksportowane na stronę internetową R.S. Replay. W ten sposób istnieje możliwość odtworzenia jazdy i przeanalizowania w najmniejszych szczegółach kolejnych przejazdów na torze oraz porównania ich z wynikami innych użytkowników społeczności Renault Sport.
Nowe Renault Megane RS zapowiada się jako interesujący daily driver, który swe niewielkie braki w mocy wobec konkurentów, być może zrekompensuje klientom lepszym prowadzeniem na torze. Czy będzie cieszyć się równie dużym uznaniem w środowisku track dayowców co poprzedni model? Zobaczymy! Póki co czekamy na oficjalne dane dotyczące ceny francuskiego hot hatcha oraz wieści od kolegów tunerów na temat potencjału drzemiącego w nowym silniku 1.8 TCe.
Zobacz: Nowe BMW i3S – elektryczny hot hatch!
Konkretne hamulce. Ciekawe jak spisuje się zawias 4control w hot hatchu
Wyglada sportowo ale nie kiczowato. Elegancja polaczona z dynamika. Cos wiadomo o cenie? Ciekawe czy leasing bedzie. Minusem jest ta moc, bo tyle samo ma Hyundai i30 N. Jesli Hyundai bwdzie tanszy to Renault ma klopoty
Z tą trwałością to fakt bo na rzecz Hyundai przemawia 5 letnia gwarancja.