REKLAMA

Nowa Toyota GR 86 dla purystów! Większy silnik, lepsze osiągi i wyższa moc!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 5 kwietnia 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Toyota GR 86 to następca modelu GT86. Ma większy silnik typu boxer, wyższą moc, tylny napęd. Nie zabrakło też manualnej skrzyni biegów, a w układzie przeniesienia napędu będzie też tzw. szpera. A przy tym wszystkim, auto ma nowy, naprawdę ciekawy projekt nadwozia i wnętrza.

Toyota GR 86 ma być co najmniej tak samo pociągająca w trakcie jazdy po zakrętach jak poprzedniczka (GT86), a przy tym oferować to czego najbardziej jej brakowało – lepsze osiągi. Może nadal nie najlepsze w klasie, ale wyraźnie lepsze niż dotąd. Nadal jednak będzie adresowana do nielicznej grupy purystów. Dlaczego? Bo nowa Toyota GR 86 nadal będzie mieć silnik wolnossący, bez turbosprężarki. Zamiast skorzystać np. z 3-cylindrowego, turbodoładowanego silnika Toyoty, zastosowano wolnossący, „płaski” motor Subaru z przeciwsobnie pracującymi tłokami, zapewniający odpowiednio nisko umieszczony środek ciężkości. Jednak dzięki spore mocy i niskiej masie, Toyota GR 86 będzie mieć lepszy stosunek mocy do masy niż wzmocniona, 184-konna Mazda MX-5 ND. Na niedużej wielkości torze powinno być zatem dużo frajdy z jazdy.

Toyota GT86 – silnik, moc i osiągi

Toyota GR 86 to sportowe auto z nadwoziem coupe o klasycznym układzie napędowym. Umieszczony z przodu silnik napędza tylne koła. Sercem układu napędowego jest wolnossący motor 2.4 opracowany przez Subaru. Toyota wniosła od siebie przede wszystkim zaawansowany system podwójnego wtrysku paliwa D-4S, który zadebiutował wiele lat temu w silniku Lexusa IS-F. Według specyfikacji jaka trafiła do sieci, nowy motor będzie nieco mocniejszy niż silnik bliźniaczego Subaru BRZ (o 4 KM). Jego moc sięgnie 235 KM i pozwoli rozpędzić Toyotę 0-100 km/h w 6,3 sekundy, czyli o 1,1 sekundy szybciej niż dotąd.

Toyota GR 86 i bliźniacze Subaru BRZ wyposażone w silnik 2.4 typu boxer

Co istotne, większa jednostka napędowa, nadal ma mieć bardzo wyścigowy charakter i lubić pracę na wysokich obrotach. Moc maksymalną osiągać będzie przy 7000 obr./min, moment obrotowy (250 Nm) przy 3700 obr./min, a odcinka pojawiać się będzie dopiero przy 7400 obr./min. Dziś , w erze silników turbo, tego typu silniki są prawie niespotykane. Obecność turbosprężarki pozwala uzyskiwać większe moce w znacznie mniejszych silnikach i przy znacznie niższych obrotach wału korbowego. Sportowa Alfa Romeo Giulia Veloce ma 280-konny motor benzynowy, który uzyskuje moc maksymalną już przy zaledwie 5250 obr./min. I nie jest to odosobniony przypadek. Oczywiście w Toyocie moc przenoszona będzie na tylne koła poprzez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, co nadal ma zapewniać wiele frajdy z jazdy po zakrętach.

Ręczna skrzynia biegów nadal dostępna

Na chwilę obecną brakuje więcej oficjalnych szczegółów na temat nowego modelu Toyoty, ale pewne rzeczy już wiadomo. Toyota GR 86 otrzyma m.in. zawieszenie oparte z przodu na kolumnach Macphersona, a z tyłu na układzie wielowahaczowym. Auto ważyć będzie 1270 kg, podobnie jak w poprzedniku będzie mieć relatywnie wąskie ogumienie 215/40/R18, a nabywca będzie mieć do wyboru zarówno skrzynię automatyczną, jak i ręczną. Warto przy tym podkreślić, że podana waga auta dotyczy wersji z przekładnią manualną.

Toyota GT 86 trafi do regularnej sprzedaży w Europie. Na chwilę brakuje danych dotyczącej ceny auta, ale w USA szacuje się, że będzie ona opiewała na kwotę ok. 30 000 dolarów, co w bezpośrednim przeliczeniu, bez uwzględnienia podatków, opłat celnych i akcyzowych daje nam 116 tys. zł. W Polsce można się jednak spodziewać ceny na poziomi ok. 140-160 tys. zł. Czy tak będzie, będziemy na bieżąco Was informować.

Zobacz: Lotus i Alpine będą współpracować, aby stworzyć nowy samochód sportowy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności