REKLAMA

Ford wprowadzi na rynek reflektory prognozujące?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 4 maja 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Reflektory prognozujące Forda mają sprawić, że jazda autem w nocy będzie dużo łatwiejsza i bezpieczniejsza. Ich działanie opiera się m.in. na danych pozyskanych z nawigacji GPS i przewidywaniu trasy samochodu. Światła są na etapie testowania, ale wiele wskazuje na to, że trafią do produkcji seryjnej.

Cześć kierowców unika jazdy autem nocą, zwłaszcza na krętych, nieznanych i nieoświetlonych drogach, gdyż jest ona dla nich stresująca i niebezpieczna. Ograniczona widoczność wzbudza u nich lęk i zmusza do przekładania planów co do podróży. Inżynierowie cały czas pracując nad coraz to doskonalszymi systemami oświetlenia samochodowego (np. reflektory matrycowe), a ostatnią nowość zaprezentował Ford.

Ford i jego reflektory prognozujące (przewidujące)

Ford to pierwsza firma, która zaproponowała wykorzystanie oznakowania pionowego i poziomego dróg jako punktu odniesienia dla automatycznej regulacji wiązki reflektorów, by lepiej oświetlać drogę przed pojazdem, zwłaszcza na skrzyżowaniach.

Obecnie inżynierowie z Ford Research and Advanced Engineering Europe testują system, który wykorzystuje dane o lokalizacji w czasie rzeczywistym, aby skutecznie wskazywać samochodowi drogę, po której będzie jechał. System inteligentnych reflektorów prognozujących kieruje snop reflektora w odpowiednim kierunku, zanim jeszcze kierowca zdąży zauważyć zakręt, dzięki czemu możliwe jest szybsze i skuteczniejsze ujawnienie zagrożenia i innych użytkowników drogi.

Reflektory prognozujące – jak działają?

Prototypowy zaawansowany system oświetlenia wykorzystuje dane lokalizacyjne GPS i bardzo dokładne informacje o geometrii ulic, aby precyzyjnie identyfikować zakręty na drodze przed pojazdem. Algorytm oblicza kurs i prędkość pojazdu, aby aktywnie dostosować kierunek reflektorów, zapewniając jak najlepsze pokrycie światłem zakrętów, skrzyżowań, a także zagrożeń, które mogą czekać za rogiem.

Jeśli pojazd wjedzie na odcinek drogi, na którym dane o lokalizacji nie są dostępne, dynamiczne doświetlanie zakrętów będzie korzystało z danych dostarczanych przez systemy bazujące na kamerze i sensorach układu kierowniczego, aby nadal inteligentnie oświetlać drogę, do czasu uzyskania informacji o lokalizacji.

Cyfrowy bliżniak

Naukowcy wykorzystują szeroko symulację „cyfrowego bliźniaka”, która odtwarza świat realny w środowisku wirtualnym. Symulator oblicza precyzyjnie, w jaki sposób światło pada i odbija się w rzeczywistym świecie, co umożliwia naukowcom lepszą wizualizację i udoskonalanie działania systemu w rzeczywistych warunkach pracy kierowcy.

Zobacz: Jak działają reflektory matrycowe Opel IntelliLux LED?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności