Trzecia generacja Forda Focusa RS otrzymała napęd na cztery koła oraz wyjątkowo mocny silnik 2.3 EcoBoost o mocy 350 KM. W rezultacie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy!
Ford Focus RS nie należy do tzw. cichociemnych samochodów ukrywających się ze swoimi sportowymi możliwościami. Jego najnowszą, trzecią generację, można bez trudu rozpoznać po przednim pasie z charakterystyczną „belka” wpiętą w ogromny, trapezoidalny przedni grill, potężnych rozmiarów spoilerze umieszczonym nad klapą bagażnika oraz po dwóch końcówkach układu wydechowego zaimpletowanych w tylny dyfuzor powietrza w zderzaku.
Zobacz: Opóźnienia w produkcji Forda Focusa RS III – główne przyczyny
Ford Focus RS III i jego silnik 2.3 EcoBoost o mocy 350 KM
To co jednak najważniejsze w najnowszym Focusie RS umieszczono głęboko pod jego muskularnym nadwoziem. Silnik 2.3 EcoBoost wyposażony w turbosprężarkę typu twin scroll firmy Honeywell i bezpośredni wtrysk benzyny osiąga moc 350 KM (257 kW) przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy równy 440 Nm dostępny w zakresie od 2000-4500 obr./min. Co ciekawe w trakcie gwałtownego przyspieszania silnik może wygenerować dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego na czas ok. 15 sekund (tzw. overboost).
Blok silnika wykonany jest z aluminium, a tuleje cylindrów z żeliwa wysokiej wytrzymałości. Głowica zrobiona jest ze wzmocnionego aluminium, a grubość rdzenia intercoolera sięga 100 mm. Wzmocniona została także uszczelka pod głowicą, aby wytrzymać wysokie ciśnienie doładowania. W rezultacie silnik Focusa RS jest o 10% mocniejszy od tego jaki dostępny jest najnowszym Mustangu.
Zobacz: Ford Fiesta RS 2017 – zdjęcia i osiągi
Ford Focus RS III z napędem AWD
Aby moc generowana przez silnik była efektywnie przenoszona na koła, inżynierowie Ford wyposażyli go w specjalny napęd na cztery koła. Nie jest to jednak ani stały napęd oparty o Torsena, ani układ z dołączaną, za pomocą wielopłytkowego sprzęgła Haldex, tylną osią.
W Focusie moc przenoszona jest na obie koła za pomocą dwóch, specjalnie opracowanych dyferencjałów. Pierwszy ulokowany na przedniej osi rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś, natomiast drugi za pomocą podwójnych sprzęgieł rozdziela go pomiędzy oba tylne koła.
Według inżynierów Forda w określonych sytuacjach nowy napęd Focusa RS ma przenosić do 70% momentu obrotowego na tylną oś zapewniając autu nadsterowną charakterystykę prowadzenia. Taki styl prowadzenia ma przekonać do siebie klientów nie będących w pełni przekonanych do dołączanych napędów 4×4 VW Golfa R czy Mercedesa A45 AMG.
Zobacz: Test Ford Fiesta RED EDITION 1.0 EcoBoost
Ford Focus RS III: osiągi
Jakimi osiągami może poszczyć się zatem nowy Ford Focus RS III? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna to z kolei 266 km/h! Kierowca w zależności od aktualnych preferencji będzie może wybrać 1 z 4 trybów jazdy autem: Normal, Sport, Track, Drift (w ostatnim trybie moc przenoszona jest w większym stopniu na tylną oś, a amortyzatory ustawione są w standardowym trybie Normal, dla ułatwienia wprowadzenia pojazdu w kontrolowany poślizg). Oprócz tego kierowca może dostosować szereg ustawień auta stricte pod swoje wymagania:
– pracę napędu 4×4 (Normal, Sport, Drift)
– sztywność amortyzatorów (Normal, Sport)
– szybkość reakcji przekładni kierowniczej na ruch kierownicą (Normal, Sport)
– zakres działania układ stabilizacji toru jazdy ESC (Normal, Sport, Off)
– szybkość reakcji silnika na dodanie gazu (Normal, Sport)
– dźwięk układu wydechowego (Normal, Sport)
Ford Focus RS III: cennik
Nowy Ford Focus RS został wyceniony w Polsce na 147 490 zł. Amerykański producent po raz kolejny udowodnił, że potrafi idealnie dopasować cenę auta do lokalnego rynku. Konkurencyjny Volkswagen Golf R w wersji 5-drzwiowej kosztuje 153 020 zł. Ford Focus RS jest zatem tańszy od Golfa R o 5 500 zł, a przy tym dysponuje większym i znacznie mocniejszym (50 KM) silnikiem. Czy to zostanie królem hot hatchy? Ma duże szanse, ale ostatnio pojawiły się pewne problemy. Zobacz o czym mowa w tekście poniżej:
Zobacz: Opóźnienia w produkcji Forda Focusa RS III – główne przyczyny
Mam RS co umniechu daje Pany to mal bania
Buhaha w praktyce to 50 KM wiecej od nic specjalnego nie robi 🙂
Zapowiada sie swietnie. Czas pomyslec o sprzedazy Subaru.
a czym śmigasz dokładnie?
Osobiście jestem niezwykle ciekawy nowego Focusa. Interesuje mnie zwłaszcza to, jakiego fortelu użył Ford aby przenieść do 70% momentu obrotowego na tylną oś, bowiem tak naprawdę nie jest to możliwe przy zwykłym dyferencjale przednim, z dołączaną tylną osią. Postaram się to wyjaśnić na łamach portalu. Przyłączam się do pytania MICHAŁA, co za Subaru posiada kolega?
masz racje ja juz zamowilem,full opcje 170,000.
Ten „fortel Forda” to nic innego jak różnica w przełożeniu dyferencjałów. Ten tylny „chciałby kręcić koła szybciej” Tłumacząc łopatologicznie. Rzeczywista różnica w prędkości wytracana jest na regulowanych sprzęgłach wiskotycznych.
No zakładam właśnie, że musi być coś na podobę dodatkowego przełożenia, które zmieni ilość momentu przenoszonego na tylną oś. Najciekawsze jest to, że Ford nie chce pary z ust puścić aby dokładnie opisać działanie obu dyfrów. Dziękuję za komentarz Rafale!