Fiat 124 Spider to kuzyn Mazdy MX-5 ND. Druga generacja włoskiego kabrioletu nawiązuje do swojego protoplasty z lat 60-tych ubiegłego wieku. Choć jest spokrewniony z japońskim autem, to różnice między modelami są dość wyraźne.
Już niebawem na rynku pojawi się nowy i niedrogi kabriolet z tylnym napędem – Fiat 124 Spider. Auto będzie mocno spokrewnione z najnowszą Mazdą MX-5. Na całe szczęście wszystko wskazuje na to, że zachowa swój własny styl i charakter. Oprócz zmienionej stylizacji nadwozia, „124-ka” otrzyma m.in. inny zespół napędowy.
Zobacz: Nowa Mazda MX-5 ND – dane techniczne i polski cennik
Gdy Fiat zaprezentował nowożytną odsłonę modelu 124 Spider moi „koledzy po fachu” przekrzykiwali się w zachwytach nad wyglądem tego samochodu. Mnie osobiście to auto nie wpadło w oko. Wyjątkowo niekorzystnie prezentuję się moim zdaniem przednia część nadwozia, z zapadniętymi reflektorami. Ale mimo to jestem szalenie ciekaw tego auta i mam przeczucie, że będzie to jedna z najlepszych premier rynkowych 2016 roku. Dlaczego?
Po pierwsze, Fiat 124 Spider bazować ma technicznie na Mazdzie MX-5 przez co odziedziczyć powinien po niej świetny układ jezdny, z prawie idealnym rozkładem mas pomiędzy osiami. Tym samym prowadzenie nowego kabrioletu z Włoch powinno stać na wysokim poziomie. Fiat 124 Spider wyposażony zostanie w wyrafinowane, 4-wahaczowe zawieszenie przednie oraz niezależne tylne zawieszenie typu Multilink. Układ kierowniczy otrzyma elektryczne wspomaganie typu dual pinion, z bardzo bezpośrednim przełożeniem.
Po drugie Fiat 124 otrzyma bardzo ciekawy zespół napędowy. Silnik umieszczony z przodu będzie napędzał tylne koła. W stosunku do Mazdy różnica dotyczyć będzie jednostki napędowej. W MX-5 dostępne są wyłącznie wolnossące motory: 1.5 SKYACTIV-G 131 KM i 2.0 SKYACTIV-G 160 KM. Pod maską włoskiego kabrioletu zagości silnik 1.4 MultiAir 140 KM. Motor ten miałem okazję testować m.in. w Alfie Romeo Giulietta. Moim zdaniem to jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy małolitrażowy silnik benzynowy z turbosprężarką. Ma szeroki zakres użytecznych obrotów, przyjemny dźwięk, a przy tym tkwi w nim ogromny potencjał do podnoszenia mocy. Może być to świetna baza do stworzenia bardzo szybkiego auta na tor.
Ciekawostką jest fakt, że pierwsza generacja Fiata 124 Spider z 1966 roku także dysponowała silnikiem DOHC o pojemności 1,4 l. Z biegiem lat model ten otrzymywał coraz to większe jednostki. W 1970 roku otrzymał motor 1,6 l, w 1975 r. 1,8 l a w 1979 r. 2,0 l. Tym samym historia zatoczyła koło, a najnowszy 124 Spider znowu otrzyma silnik o pojemności skokowej równej 1,4 litra.
Wnętrze Fiata 124 Spider zostało niemal w całości zaadaptowane z Mazdy MX-5. Osobiście nie mam nic przeciwko temu, ale producent powinien przynajmniej stworzyć zupełnie inny interfejs systemu multimedialnego. Ten, który został zaprezentowany w materiałach prasowych jest taki sam jak w obecnie sprzedawanych Mazdach 2,3,6 itd. Przydałyby się też unikatowe detale takie jak kierownica czy zegary. Inne są za to fotele, a przynajmniej sposób ich tapicerowania.
Zobacz: Mercedes-Benz SLC 2016 – zdjęcia następcy SLK
Dodaj komentarz