Dane techniczne aut rajdowych takich jak Skoda Fabia R5 robią wrażenie. Wersja ta jest następczynią dawnej Skody Fabii S2000. Czym się od niej różni? Jakimi parametrami może pochwalić się najnowsza Skoda Fabia R5?
Zasadnicza różnica pomiędzy Fabią R5 a Fabią S2000 dotyczy ich silników, które cechuje zupełnie inna budowa i charakterystyka pracy. W R5 pracuje niewielki, 1,6-litrowy motor, który dzięki turbosprężarce pompującej powietrze do silnika pod ciśnieniem nawet 2,5 Bara, osiąga moc ok. 280 KM przy zaledwie 4750 obr./min.
Zobacz: WRC – Latvala wygrywa Rajd Finlandii 2015
W wersji S2000 pracował z kolei większy, 2,0-litrowy, wolnossący silnik, który uzyskiwał podobną moc, lecz przy znacznie wyższych obrotach – 8250 obr/min. Na tle doładowanej jednostki 1.6T, osiągał on także znacznie niższy maksymalny moment obrotowy i przy znacznie wyższych obrotach (250 Nm przy 7250 obr./min wobec 420 Nm osiąganych podobnie jak moc przy 4750 obr./min).
Osiągi samochodu rajdowego
Świetne przyspieszenie Fabii R5 1.6 Turbo to zasługa jednak nie tylko silnika z mocnym „dołem”, ale i niskiej masy (1230 kg) połączonej z wydajnym napędem 4×4, wyposażonym w osobne, mechaniczne dyferencjały na każdej z osi. Auto przyspiesza 0-100 km/h na asfalcie w ok. 3 sekundy.
Zobacz: Wadliwe silniki EA 189 – sprawdź czy Twoja Skoda ma jeden z nich
Znacznie mniejsze wrażenie robi prędkość maksymalna, która w zależności od rodzaju rajdu (asfaltowy, szutrowy, śnieżny) ma inna długość przełożeń (170 km/h lub ok. 190 km/h). W warunkach rajdowej jazdy ważniejsze jest jednak to jak szybko auto się do tej prędkości rozpędza.
Zużycie paliwa w samochodzie rajdowym
Zużycie paliwa w aucie rajdowym jest ogromne. Skoda Fabia R5 1.6 T zużywa średnio 0,6 l wysokooktanowej benzyny na każdy kilometr odcinka specjalnego. Przekładając to na bardziej popularne jednostki miary jest to 60 l/100 km! Nie dziwi zatem fakt, że rajdowa Fabia R5 ma znacznie większy, bo aż 82,5-litrowy zbiornik paliwa (cywilna wersja Fabii ma tylko 45-litrowy bak).
Hamulce samochodu rajdowego w klasie R5
Aby skutecznie zatrzymać rozpędzoną Fabię R5, inżynierowie wyposażyli ją w wyczynowy układ hamulcowy marki Brembo. Przednie i tylne tarcze mają albo po 350 mm średnicy, albo po 300 mm (asfalt/żwir).
Zobacz: Porsche Cayman GT4 Clubsport – wersja na tor wyścigowy
Oczywiście każde auto rajdowe musi posiadać odpowiednie systemy bezpieczeństwa i Fabia R5 nie jest tu wyjątkiem. Klatka bezpieczeństwa czy system gaśniczy dbają o bezpieczeństwo zawodników ścigających się Skodą.
Dodaj komentarz