W DTM nie będzie już silników V8. Ich miejsce zastąpią czterocylindrowe silniki. Audi przygotowało na ten cel silnik 2.0 TFSI generujący 610 KM. Ogromna moc z tak małego silnika może jednak rodzić pewne obawy o jego kondycję. I inżynierowie Audi są tego świadomi!
Potencjał silnika 2.0 TFSI znany jest w środowisku polskich tunerów od lat. W zależności generacji tego motoru osiągane przyrosty mocy sięgają od kilkudziesięciu do nawet kilkuset koni na seryjnym układzie korbowo-tłokowym. Audi też pokazało co potrafi i stworzyło na jego bazie silnik sportowy na potrzeby wyścigów z serii DTM. Jednostki V8 nie będą już bowiem stosowane w tych zawodach…Nowy motor jest za to lekki, bardzo wydajny i mocny. Tak przynajmniej twierdzą jego twórcy, z szefem Audi Motorsport Dieterem Gassem na czele.
Silniki V8 znikają z wyścigów DTM!
Najnowsze regulacje Klasy 1 DTM (czyli Class 1) wymagają osiągania największej wydajności od jednostek napędowych. Wyzwanie stanowi oczywiście wydobycie maksimum możliwości z dostępnego paliwa. Dochodzi się do tego zwiększoną kompresją oraz właśnie wydajnością. Trzeba bowiem pamiętać, że w DTM ilość dostępnego paliwa ograniczona jest do 95 kilogramów na godzinę.
Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI
Zdaniem Gassena przejście z wolnossącego silnika V8 na jednostkę turbodoładowaną to nie tylko dodatkowa moc 100 KM, ale też pokazanie, że tego typu silniki są stosowane nie tylko w autach ulicznych, ale i na torze. Niewielki, tylko czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem TFSI waży zaledwie 85 kilogramów czyli o połowę mniej niż dotychczas wykorzystywany w DTM wolnossący V8. W rezultacie, masa netto Audi RS 5 DTM spadła poniżej 1000 kilogramów. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kilograma na koń mechaniczny. Co więcej, motor ten posiada też funkcję „push-to-pass”, dzięki której kierowca może na krótko zwiększyć moc silnik o 30 KM. Dzieje się tak dzięki obejściu ogranicznika przepływu paliwa w rezultacie czego do jednostki napędowej trafia wtedy dodatkowe 5 kg paliwa na godzinę. Nietypowa jest także turbosprężarka w tym silniku. Dzięki systemowi ALS utrzymywana jest ona stale w ruchu, także wtedy, gdy kierowca nie przyciska pedału gazu.
Zobacz: Najmocniejsze kombi świata czyli Audi RS6 Nogaro!
Problem w tym, że większa moc z dużo mniejszego silnika to większe obciążenie silnika. A ten musi wytrzymać przebieg ok. 6 tysięcy kilometrów (w tempie wyścigowym!). Duży przebieg łączny, mimo że rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to wymagające warunki dla silnika. Dodatkowo, wibracje motoru czterocylindrowego są absolutnie odmienne od wibracji V8. Stanowiło to ogromne wyzwanie w procesie projektowania tej jednostki zarówno dla inżynierów Audi, jak i dla ich dynamometrów.
Pierwsze wyścigi DTM z nowymi silnikami Audi
Po dwóch i pół roku prac rozwojowych i po ponad tysiącu godzin prób dynamometrycznych, nowy, wyścigowy silnik Audi jest gotowy na swój debiut, który odbędzie się 4 maja br. na torze Hockenheim. Jak wypadnie nowy motor w całym sezonie zweryfikuje czas!
Zobacz: Facelifting Audi R8 II – większa moc to nie wszystko!
Dodaj komentarz