REKLAMA

Formuła 4 z silnikami 1.4 T-Jet z Abartha 500!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 2 maja 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik 1.4 T-Jet napędza nie tylko samochody Abarth, ale także bolidy Formuły 4! Ten samo motor, który posiada Abarth 500 czy nowszy Abarth 595 Pista pracuje w wyścigowych bolidach serii juniorskich. Co ciekawe nawet jego moc taka sama! W gwoli ścisłości, bolidy Formuły 4 mogą mieć też silniki Forda!

Odkąd Robert Kubica wrócił do Formuły 1, wszyscy skupiają się wyłącznie na królowej motosportu. Sęk w tym, że aby do niej dotrzeć, trzeba po drodze odnosić sukcesy w niższych seriach wyścigowych. I choć za zaplecze F1 uważa się Formułę 2 (dawniej GP2 i F3000), to dla młodszych zawodników przewidziano też inne serie. Żeby dać szansę dalszego rozwoju kartingowcom, w 2013 roku stworzono  Formułę 4, która miała być w założeniu tańsza i bardziej dostępna dla zawodników. Seria ta bazuje na jednomiejscowych bolidach napędzanych 4-cylindrowymi silnikami o mocy do 150 KM, ale w zależności od Pucharu są pewne różnice. FIA uwzględnia bowiem kilka różnych serii Formuły 4 w zależności od kontynentu czy państwa, na terenie którego organizowane są zawody. Silniki 1.4 T-Jet Abartha napędzają m.in. włoską czy niemiecką Formułę 4, za to brytyjska jej odmiana korzysta silników Forda 1.6 EcoBoost. Większe silniki używane są w azjatyckich seriach F4, gdzie korzysta się z motorów Hondy (2-litrowe K20) czy w duńskiej, która korzysta z motorów Renault (2.0 F4R).

Silnik 1.4 Turbo Abartha w Formule 4!

Silniki stosowane w Formule 4 mogą być poddawane modyfikacjom względem seryjnych odpowiedników, ale tylko w określonych przez przepisy danego Pucharu ramach. Koszt jego zakupu nie może być większy 9500 euro, a przy tym musi on wytrzymać dystans min. 10 000 km. Włoski motor 1.4 T-Jet to jedna z najbardziej uznanych konstrukcji na rynku. Sprawdziła się m.in. w takich seryjnych autach jak Abarth 500 (i późniejszych wersjach 595 czy 695), Fiat Bravo czy Punto (zobacz opinie dotyczące eksploatacji silnika 1.4 T-Jet).

Bolid Formuły 4 napędzana silnikiem firmy Abarth. Ma on pojemność 1,4-litra, żeliwny blok i turbosprężarkę. Generuje 160 KM i korzysta z tradycyjnego, wielopunktowego wtrysku paliwa. 

W Formule 4 silnik umieszczony jest wzdłużnie za plecami kierowcy i napędza nie przednie, a tylne koła, korzystając z pomocy 6-biegowej, sekwencyjnej przekładni. W połączeniu z niską masą bolidu (570 kg) zapewnia on zdecydowanie lepsze osiągi. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa 4,0 sekundy. Ale to  oczywiście przyczepność w zakrętach i efektywność hamowania są siłą bolidów wyścigowych. Warto jednak zobaczyć, jak ten sam silnik może się zachowywać w dwa razy lżejszych pojeździe.

Formuła 4 z włoskimi silnikami

Warto przy tym podkreślić, że to nie jest pierwszy raz, kiedy Formułę 4 napędzają silniki Abartha/Fiata. Pierwsza edycja Italian F4 Championship powered by Abarth odbyła się w 2014 roku. W 2015 roku odbyły się z kolei pierwsze Mistrzostwa w Niemczech. To będzie szósty rok z rzędu kiedy włoskie silniki są wykorzystywane w F4. W 2019 roku wyścigi tej serii odbędę się w m.in. w Niemczech i Włoszech. Poniżej zamieszczone są harmonogramy dwóch serii:

Niemcy – ADAC F4 Championship powered by Abarth

  1. 26-28 kwietnia  Oschersleben
  2. 7-9 czerwca   Red Bull Ring
  3. 26-28 lipca   Hockenheim
  4. 9-11 sierpnia    Zandvoort
  5. 16-18 sierpnia   Nurburgring
  6. 13-15 września  Hockenheim
  7. 27-29 września  Sachsenring

Italian F4 Championship powered by Abarth

  1. 3-5 maja Vallelunga
  2. 17-19 maja Misano Adriatico
  3. 5-7 lipca Hungaroring
  4. 12-14 lipca Red Bull Ring
  5. 30 sierpnia/1 września Imola
  6. 4-6 października Mugello
  7. 18-20 października Monza

Zobacz: Test Abarth 500 LPGTECH

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności