Płukanka do silnika i wiedza na temat, jak ją stosować, pozwala usunąć nagar z silnika i rozwiązać takie problemy jak m.in. nadmierne zużycie oleju silnikowego czy niska kompresja. Sęk w tym, że aby taki preparat zadziałał, trzeba wiedzieć jak przygotować samochód do tego zabiegu. Pokażemy Wam krok po kroku na naszym warsztacie, jak stosować płukankę do silnika, aby dała najlepsze efekty i jaki skład ma bezpieczna płukanka.
Płukanka do silnika to obecnie bardzo popularny produkt używany zarówno przez mechaników, jak i Autoryzowane Stacje Obsługi pojazdów. Jest to efekt przede wszystkim stosowania na ogromną skalę bezpośredniego wtrysku paliwa, który generuje duże ilości nagaru w silniku. A nagar ten powoduje m.in. zapiekanie się pierścieni tłokowych, co doprowadza do tego, że silnik zaczyna pobierać coraz więcej oleju. Jeśli winę za nadmierny pobór oleju faktycznie ponoszą zapieczone nagarem pierścienie, to płukanka do silnika powinna rozwiązać ten problem.
Skład płukanki do silnika
Stosowanie płukanki do silnika nie jest trudne, ale należy pamiętać o kilku istotnych etapach. Po pierwsze, wybierając płukankę należy sprawdzić jej skład. Wiele z nich opiera się na nafcie i estrach, które działają agresywnie na gumowe uszczelki i simeringi, powodując ich rozpuszczanie. Dlatego należy wybierać te płukanki, które w składzie mają bezpieczniejsze rozpuszczalniki (np. toluen) oraz dyspergatory zapobiegające koagulacji małych cząstek węgla i sadzy do większych struktur, które mogłyby zalegać jako zanieczyszczenie w silniku (np. płukanka Antykoks Oil).
Po drugie, zanim zdecydujemy się na użycie płukanki do silnika, należy zakupić także nowy olej silnikowy dedykowany do danej jednostki napędowej oraz filtr oleju. I oczywiście niezbędne jest też dogodne miejsce, by unieść auto i spuścić z niego stary olej.
Płukanka do silnika – jak jej użyć krok po kroku
Wbrew pozorom, płukanki do silników nie są adresowane wyłącznie do starych, wyeksploatowanych aut. Wręcz przeciwnie, używając je w ramach profilaktyki można uzyskać najlepsze efekty, nie doprowadzając do problematycznego odkładnia się nagaru. Dobrym przykładem jest sportowe Audi S6, które trafiło na nasz warsztat na coroczny przegląd.
Zobacz: Silnik 2.0 TFSI a nagar – objawy, problemy, czyszczenie
Silnik 4.0 V8 TFSI o mocy ponad 400 KM, znany jest z problemów z odkładającym się nagarem z uwagi na bezpośredni wtrysk benzyny, dlatego właściciel zażyczył sobie, aby rozszerzyć przegląd o zastosowanie płukanki silnika. Aby uzyskać możliwie najlepszy efekt:
- rozgrzewamy silnik do temperatury przynajmniej 60 stopni C (olej)
- po rozgrzaniu, gasimy silnik
- odkręcamy korek oleju i wlewamy do starego, nagrzanego oleju płukankę do silnika (300 ml na 4-5 litrów oleju)
- zakręcamy korek i ponownie odpalamy silnik
- pozostawiamy pracujący silnik na maksymalnie 20 minut
Podczas postoju, z pracującego silnika może wydobywać się charakterystyczny, intensywny dym (biały kolor) i zapach. Jest to zjawisko zupełnie normalne. Warto jednak przewietrzyć pomieszczenie, w którym wykonywane są prace przy silniku.
Podczas, gdy płukanka rozpuszcza nagary w motorze, nie ma potrzeby wykonywania innych czynności przy samochodzie. Po 20 minutach przystępujemy do kolejnego etapu:
- gasimy silnik
- odkręcamy filtr oleju
- odkręcamy korek spustowy miski olejowej i wylewamy stary olej pomieszany z płukanką
- zakręcamy korek spustowy i wkręcamy nowy filtr oleju
Silnik jest w tym momencie gotowy do zalania nowym olejem silnikowym, dedykowanym do danego motoru. Warto pamiętać, że w przypadku mocniej wyeksploatowanych silników, po spuszczeniu starego oleju można odkręcić miskę olejową i dokładnie oczyścić ją, podobnie jak i smok olejowy pompy. Płukanka bardzo intensywnie rozpuszcza nagary, osady i różnego rodzaju złogi olejowe, a ich resztki trafiają do miski, wraz ze starymi opiłkami motoru.
To doskonała okazja do tego, by dużo łatwej usunąć zanieczyszczenia z silnika. Można też porównać, o ile ciemniejszy jest olej po zastosowaniu płukanki. W przypadku silników, w którym pojawia się duże zużycie oleju silnikowego można przypuszczać, że zapieczone są pierścienie. W takim przypadku warto użyć jeszcze specjalnej pianki na tłoki. Na czym polega jej działanie i jak ją aplikować przedstawiamy w poniższym artykule:
Zobacz: Jaki preparat na zapieczone pierścienie?
W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA
Robiłem plukanką czyszczenie i nie pomogło. ale dodałem sobie jeszcze potem piankę antykoks i do tego jeszcze raz płukanka na nowym oleju i coś drgnęło bo przestał kokpić i zużycie oleju spadło. Jest sens robić jeszcze raz płukankę? poprawi się coś?
tak, jeśli pierwsza płukanka dała efekt, to aby go wzmocnić, można zastosować kolejną, pamiętając o wymianie oleju. Warto skontrolować wnetrze silnika, ocenić ilośc nagarów na tłokach bo być może to pianka Antykoks zrobiła większy efekt, ale nagaru jest na tyle dużo, że trzeba powtórzyć i wydłużyć proces aplikacji. najlepiej użyć raz jeszcze pianki, a potem raz jeszcze płukanki i kontrolować kamerą czystość tłoków.
Jak stosować plukanke do silnika diesla? Nie zaszkodzi mu takie krecenie bez świec
Nie zaszkodzi nic świecom.
A jak wypłukać silnik z płukanki? przeciez zostanie zawsze jakas ilosc w starym oleju ktorego nie da sie usunac
Tez się nad tym zastanawiam i raczej dlatego bym się nie pchał w plukanki
Zależy jaka plukanka. Ten antykoks jest na toluenie więc odparuje. Poza tym ile Ci tam zostanie tej plukanki?10 ml?
No ale załóżmy że mam coś takiego jak płukanka do silnika i wiem jak ją stosować.czy jest to ryzykowne? Czy warto?