REKLAMA

Płukanka do silnika – jak ją stosować?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 13 czerwca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Płukanka do silnika i jej właściwe stosowanie pozwalają usunąć nagar z silnika i rozwiązać takie problemy jak m.in. nadmierne zużycie oleju silnikowego czy niska kompresja. Sęk w tym, że trzeba wiedzieć jak użyć płukanki do silnika, by zadziałała. Pokażemy Wam to krok po kroku na naszym warsztacie, informując kiedy stosowanie płukanki daje najlepsze efekty i jaki skład ma bezpieczna płukanka.

Płukanka do silnika to obecnie bardzo popularny produkt używany zarówno przez mechaników, jak i Autoryzowane Stacje Obsługi pojazdów. Jest to efekt przede wszystkim stosowania na ogromną skalę bezpośredniego wtrysku paliwa, który generuje duże ilości nagaru w silniku. A nagar ten powoduje m.in. zapiekanie się pierścieni tłokowych, co doprowadza do tego, że silnik zaczyna pobierać coraz więcej oleju. Jeśli winę za nadmierny pobór oleju faktycznie ponoszą zapieczone nagarem pierścienie, to płukanka do silnika powinna rozwiązać ten problem.

Skład płukanki do silnika

Stosowanie płukanki do silnika nie jest trudne, ale należy pamiętać o kilku istotnych etapach. Po pierwsze, wybierając płukankę należy sprawdzić jej skład. Wiele z nich opiera się na nafcie i estrach, które działają agresywnie na gumowe uszczelki i simeringi, powodując ich rozpuszczanie. Dlatego należy wybierać te płukanki, które w składzie mają bezpieczniejsze rozpuszczalniki (np. toluen) oraz dyspergatory zapobiegające koagulacji małych cząstek węgla i sadzy do większych struktur, które mogłyby zalegać jako zanieczyszczenie w silniku (np. płukanka Antykoks Oil).

Płukana do silnika powinna mieć skład wolny od estrów i nafty oraz rozszerzony o specjalnie dobrane rozpuszczalniki. Dzięki temu nie wyrządzi silnikowi żadnej krzywdy.

Po drugie, zanim zdecydujemy się na użycie płukanki do silnika, należy zakupić także nowy olej silnikowy dedykowany do danej jednostki napędowej oraz filtr oleju. I oczywiście niezbędne jest też dogodne miejsce, by unieść auto i spuścić z niego stary olej.

Płukanka do silnika – jak jej użyć krok po kroku

Wbrew pozorom, płukanki do silników nie są adresowane wyłącznie do starych, wyeksploatowanych aut. Wręcz przeciwnie, używając je w ramach profilaktyki można uzyskać najlepsze efekty, nie doprowadzając do problematycznego odkładnia się nagaru. Dobrym przykładem jest sportowe Audi S6, które trafiło na nasz warsztat na coroczny przegląd.

Zobacz: Silnik 2.0 TFSI a nagar – objawy, problemy, czyszczenie

Silnik 4.0 V8 TFSI o mocy ponad 400 KM, znany jest z problemów z odkładającym się nagarem z uwagi na bezpośredni wtrysk benzyny, dlatego właściciel zażyczył sobie, aby rozszerzyć przegląd o zastosowanie płukanki silnika. Aby uzyskać możliwie najlepszy efekt:

  1. rozgrzewamy silnik do temperatury przynajmniej 60 stopni C (olej)
  2. po rozgrzaniu, gasimy silnik
  3. odkręcamy korek oleju i wlewamy do starego, nagrzanego oleju płukankę do silnika (300 ml na 4-5 litrów oleju)
  4. zakręcamy korek i ponownie odpalamy silnik
  5. pozostawiamy pracujący silnik na maksymalnie 20 minut

Podczas postoju, z pracującego silnika może wydobywać się charakterystyczny, intensywny dym (biały kolor) i zapach. Jest to zjawisko zupełnie normalne. Warto jednak przewietrzyć pomieszczenie, w którym wykonywane są prace przy silniku.

Nagar w silniku to efekt m.in. bezpośredniego wtrysku benzyny. To on odpowiadać może za nadmierny pobór oleju czy pękanie tłoków. 

Podczas, gdy płukanka rozpuszcza nagary w motorze, nie ma potrzeby wykonywania innych czynności przy samochodzie. Po 20 minutach przystępujemy do kolejnego etapu:

  1. gasimy silnik
  2. odkręcamy filtr oleju
  3. odkręcamy korek spustowy miski olejowej i wylewamy stary olej pomieszany z płukanką
  4. zakręcamy korek spustowy i wkręcamy nowy filtr oleju

Silnik jest w tym momencie gotowy do zalania nowym olejem silnikowym, dedykowanym do danego motoru. Warto pamiętać, że w przypadku mocniej wyeksploatowanych silników, po spuszczeniu starego oleju można odkręcić miskę olejową i dokładnie oczyścić ją, podobnie jak i smok olejowy pompy. Płukanka bardzo intensywnie rozpuszcza nagary, osady i różnego rodzaju złogi olejowe, a ich resztki trafiają do miski, wraz ze starymi opiłkami motoru.

Olej po użyciu płukanki jest zdecydowanie bardziej rzadki i ciemniejszy. To efekt wymywania nagarów i osadów węglowych zalegających w silniku. 

To doskonała okazja do tego, by dużo łatwej usunąć zanieczyszczenia z silnika. Można też porównać, o ile ciemniejszy jest olej po zastosowaniu płukanki. W przypadku silników, w którym pojawia się duże zużycie oleju silnikowego można przypuszczać, że zapieczone są pierścienie. W takim przypadku warto użyć jeszcze specjalnej pianki na tłoki. Na czym polega jej działanie i jak ją aplikować przedstawiamy w poniższym artykule:

Zobacz: Jaki preparat na zapieczone pierścienie?

W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności