Jaką opaskę zaciskową wybrać do przegubu? Na czym polega jej prawidłowy montaż i jakie narzędzia są do tego niezbędne? Pokażemy Wam to na wykorzystując opaski zaciskowe Oetiker, które od lat stosujemy w redakcyjnym warsztacie. Czy są to też najlepsze opaski do maglownicy? Przekonajcie się.
Jeśli zapytasz doświadczonego mechanika, jakie opaski zaciskowe do przegubów, maglownicy czy przewodów chłodniczych najlepiej się sprawdzają, zapewne wskaże szwajcarskie opaski Oetiker. Produkowane dla wielu koncernów samochodowych na tzw. pierwszy montaż, są powszechnie stosowane w dobrej klasy warsztatach. Co jest w nich takiego niezwykłego, że używamy ich także w naszym redakcyjnym warsztacie? Weźmy dla przykładu najbardziej znane opaski z uchem Oetiker DualHook 259.
Opaski Oetiker z uchem DualHook 259
Już przy pierwszym kontakcie z opaskami Oetiker, uwagę zwracają krawędzie bez zadziorów. Z jednej strony takie rozwiązanie ogranicza ryzyko skaleczenie przy ich montażu a z drugiej, wydłuża żywotność oraz czas eksploatacji gumowych manszet przegubów i osłon maglownicy. W tanich, aftermarketowych opaskach krawędzie są często tak ostre, że z łatwością penetrują gumę i ponownie uszkadzają manszety.
Często też kaleczą dłonie mechanika podczas ich zakładania, zwłaszcza w trudniej dostępnych miejscach, takich jak komora silnikowa. Dlatego w warsztatach, gdzie regularnie używa się opasek na dużą skalę, Oetiker jest bardzo popularny.
Dlaczego opaska zaciskowa na przegubie się poluzowała?
Opaska zaciskowa ma za zadanie zapewnić szczelność na łączeniu osłon z tworzywa sztucznego z częściami metalowymi. Jeśli opaska się poluzowała w trakcie eksploatacji, a była właściwie dobrana pod kątem rozmiaru, to najczęściej winna temu jest jej niedopracowana konstrukcja lub błędny montaż. Źle wykonany zamek powoduje bowiem problemy z właściwym jej zaciśnięciem.
Opaski z uchem Oetiker są wykonane w takim standardzie, że nawet amator nie będzie miał problemu z ich zaciśnięciem. Konstrukcja pióro-wpust zapewnia płynne prowadzenie opaski, a trzy podwójne haczyki odpowiednio dużą siłę do mocnego jej zaciśnięcia. Są one też szersze (9 mm) niż standardowe opaski i lepiej spisują się przy bardziej wymagających osłonach przegubów wykonanych z materiałów termoplastycznych (TPE). Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę fakt, że czasem opaski zaciskowe puszczają po prostu z uwagi na korozję. W przypadku opasek z uchem DualHook 259 każda wykonana jest z nierdzewnej stali.
Jak założyć opaskę na osłonę przegubu?
Odpowiednio zaprojektowana opaska nie jest trudna do zaciśnięcia. Do wykonania tej czynności potrzebne są odpowiednie narzędzia. Podstawą jest ręczna zaciskarka, zwana też szczypcami oraz przecinak, który będzie potrzebny do demontażu starej opaski. Niezbędny jest też właściwy dobór rozmiaru opaski, najlepiej z wykorzystaniem suwmiarki. Nawet jeśli opaska jest regulowana, to tylko w określonym zakresie, którego należy przestrzegać.
Zobacz: Co to są laki? Jaki mają wpływ na silnik samochodu?
Żeby zmniejszyć stany magazynowe warsztatów, Oetiker wprowadził 124-elementowy zestaw „Expertainer”, który za sprawą 8 typów regulowanych opasek z uchem pokrywa w zasadzie wszystkie rozmiary przegubów (i większość maglownic czy przewodów chłodniczych) w zakresie od 24,5-120,2 mm.
Z jaką siłą zacisnąć opaskę przegubu lub maglownicy?
Oprócz tego trzeba pamiętać, że w zależności od typu opaski i materiału z jakiego została wykonana, istotna jest siła z jaką zostanie zaciśnięta. Za niska sprawi, że opaska się zsunie powodując rozszczelnienie, za wysoka może skrócić żywotność gumowych połączeń. Żeby właściwie oszacować siłę z jaką należy zacisnąć opaskę i ułatwić pracę mechanikom, Oetiker wprowadził na rynek zaciskarkę SMART z funkcją monitorowania siły.
Znając parametry danego typu opasek Oetikera, wystarczy wybrać silę zacisku (dostępne są trzy wartości 1800, 2400, 3800 N), a w chwili osiągnięcia zadanej wartości, urządzenia zapali czerwoną diodę i zacznie wibrować. Nie jest to rozwiązanie tanie, bo taka zaciskarka jest 4-krotnie droższa od naprawdę dobrych, manualnych narzędzi Oetikera, ale najbardziej zaawansowane warsztaty stosują je coraz częściej, aby jeszcze bardziej poprawiać jakość i precyzję swoich usług.
Materiał zawiera lokowania produktu
Zobacz: Przedmuchy w silniku – jak można to naprawić?
Kupiłem przegub Maxgear i w zestawie była opaska której nie da się zacisnąć. Pożyczyłem od mechanika opaskę chyba właśnie tej firmy i pięknie się zapieła. Bez żadnego kombinowania