REKLAMA

Chemiczny remont silnika – co to jest i jak go zrobić krok po kroku?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 15 lipca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Co to jest chemiczny remont silnika? Na czym polega, kiedy może pomóc i jakie efekty można osiągnąć? Ten poradnik ma na celu pokazać Wam, jak po kroku wykonać chemiczny remont silnika i w jakich przypadkach może on pomóc z takimi problemami jak niska kompresja silnika, branie oleju czy dymienie z układu wydechowego. Wbrew pozorom to działa, a tego typu praktyka była stosowana już kilkadziesiąt lat temu.

Chemiczny remont silnika to proces mający na celu oczyścić za pomocą specjalnych preparatów jednostkę napędową z zanieczyszczeń, które w sposób bezpośredni wpływają na jej pracę. Najczęściej źródłem tych zanieczyszczeń są laki, szlamy oraz nagar w silniku. Skutki jakie wywołują są często mylone z usterkami mechanicznymi, bo wywołują identyczne objawy np. spadek kompresji silnika, nadmierny pobór oleju czy kopcenie z wydechu. Ale nie tylko. Dlatego zanim przeprowadzisz kosztowny remont silnika, zacznij od znacznie tańszej jego alternatywy czyli chemicznego remontu. Jeśli nie pomoże, będziesz mieć pewność (i to bez rozbierania motoru), podobnie jak Twój mechanik, że jednostka napędowa musi zostać wyremontowana klasyczną metodą.

Kiedy zastosować chemiczny remont silnika?

Szczególne uzasadnienie do wykonania chemicznego remontu silnika występuje w kilku przypadkach. Kiedy silnik zaczyna pobierać zbyt dużo oleju, albo gdy jego kompresja jest zbyt niska, wtedy najczęściej mechanik obwinia za taki stan rzeczy zużyte pierścienie tłokowe. I choć objawy faktycznie na to wskazują, to trzeba pamiętać, że identyczne skutki niosą za sobą zapieczone nagarem pierścienie. A tak naprawdę nie nagarem, a lakami, które uniemożliwiają rozprężanie się pierścieni. W efekcie tego nie dość, że obserwuje się wtedy spadek kompresji silnika, to na dodatek zaczyna on pobierać duże ilości oleju. Warto też pamiętać, że zapieczone pierścienie mogą powodować też przedmuchy do skrzyni korbowej.

Spadek kompresji silnika na jednym z cylindrów, najczęściej powiązany z dużym poborem oleju może świadczyć o zapieczonych pierścieniach na danym tłoku. W takim przypadku może pomóc chemiczny remont silnika. 

Chemiczny remont jest również wskazany przy problemach z wypadaniem zapłonów albo pojawieniem się spalania stukowego (lub zjawiska LSPI), bo często jest to efekt nagaru na tłokach. Skąd się on bierze? Zapchana odma, uszkodzony EGR, kiepskie paliwo, czy notoryczne niedogrzewanie jednostki napędowej. Do tego jego wyjątkowo szczodrym „producentem” jest bezpośredni wtrysk benzyny, którego działania doprowadziło do tego, że od 2018 roku wszystkie nowo homologowane auta z tym rozwiązaniem muszą mieć dodatkowo filtr cząstek stałych GPF. Widać zatem wyraźnie, że nagar na tłokach albo laki blokujące pierścienie, mogą spowodować problemy z działaniem silnika. Jeśli jednak zostaną usunięte z jednostki napędowej, to silnik powinien znowu zacząć normalnie pracować. O ile tylko działania zostaną podjęte możliwie szybko, by nie doprowadzić do uszkodzeń mechanicznych tulei cylindrów czy pierścieni.

Chemiczny remont silnika – jak wykonać?

Chemiczny remont silnika rozpoczynamy od pomiaru jego kompresji po jego wstępnym rozgrzaniu. W ten sposób jesteśmy w stanie zbadać kondycję silnika przed zastosowaniem chemii oraz ocenić jej skuteczność, przeprowadzając kolejny pomiar po jej zastosowaniu. Odkręcamy świece, wkręcamy manometr, a potem kręcąc silnikiem kontrolujemy ciśnienie sprężania na każdym cylindrze. Kończymy kręcić silnikiem w momencie, kiedy wskazówka manometru przestaje się poruszać. Wyniki pomiarów zapisujemy i rozpoczynamy chemiczny remont.

Pianka Antykoks aplikowana jest do silnika przez gniazda do momentu aż wypłynie z cylindra. Działa bezpośrednio na denko tłoka, pierścienie i tuleje cylindra. 

W pierwszej kolejności aplikujemy przez gniazda świec do silnika piankę Antykoks Down, która ma na celu rozpuścić nagar na tłoku, jego pierścieniach i na ściankach tulei cylindra. Wpuszczamy ją po kolei do każdego cylindra do momentu, aż wypłynie przez otwory świec. Następnie czekamy 5 minut, po czym kładziemy ścierkę na gniazda i kręcimy silnikiem, aby przedmuchać motor. Następnie znowu aplikujemy piankę do cylindrów i po 5 minutach ponownie kładziemy ścierkę i przedmuchujemy motor. Czyścimy zabrudzony z zewnątrz motor, po czym go skręcamy.

Płukanka do silnika do zastosowaniu pianki

W tym momencie motor jest gotowy, aby zastosować płukankę do silnika. Warto przy tym zauważyć jedną, bardzo istotną rzecz. Płukanka do silnika działa w innym obszarze niż pianka. Celem płukanki jest rozpuszczenie i usunięcie nagaru z całej magistrali olejowej, w tym m.in. z takich elementów jak kanały olejowe, głowica czy przestrzeń pod deklem zaworów. Nie działa ona jednak w komorze spalania. Ale jej działanie doskonale uzupełnia pracę wykonaną przez piankę.

Płukankę wlewamy do oleju silnikowego, aby usunąć nagary i osady węglowego z magistrali olejowej. 

Gdy silnik jest złożony, zalewamy do jego oleju płukankę Antykoks Oil i odpalamy motor na 15 minut. W trakcie pracy z silnika może wydobywać się charakterystyczny dym o specyficznym, gryzącym zapachu, zatem należy dobrze przewietrzyć garaż. Po kwadransie gasimy silnik, wykręcamy filtr oleju i spuszczamy stary olej wraz z płukanką. Następnie wkręcamy nowy filtr, wlewamy nowy olej silnikowy i gotowe. W tym momencie chemiczny remont silnika został zakończony. Warto zatem przeprowadzić ponowny pomiar kompresji silnika, by ocenić czy chemia pomogła.

Chemiczny remont silnika – chemia nie pomogła?

Jeśli chemia nie pomogła, a silnik nadal ma objawy świadczące o zużyciu pierścieni (słaba kompresja, duże zużycie oleju) to w tym momencie pewnym jest, że problemom związanym z pracą jednostki napędowej, nie są winne zapieczone nagarem pierścienie. W takim przypadku mechanik ma pewność, że silnik należy rozebrać i szukać przyczyny w uszkodzeniu zużyciu mechanicznym. Pozwala to uniknąć właścicielowi ogromnych wydatków związanych z niepotrzebnym rozbieraniem silnika. Chemiczny remont silnika to bowiem koszt niecałych 150 zł, podczas gdy klasyczny to min. 5-6 tys. zł, a przeciętnie 8-10 tys. zł.

Zobacz: Przedmuchy w silniku – jak można to naprawić?

W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Janek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Janek
Gość
Janek

Ile taki remont chemiczny silnika kosztuje? Audi A4 2.0 TFSI 211 KM

Aktualności