Renault i Ford ogłosiły strategiczne partnerstwo, które ma istotnie wzmocnić ich pozycję w segmencie aut elektrycznych w Europie. Współpraca obejmie zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, a pierwsze efekty kooperacji zobaczymy już w 2028 roku.
Renault i Ford poinformowały o rozpoczęciu szeroko zakrojonej współpracy technologiczno-produkcyjnej, której celem jest przyspieszenie rozwoju przystępnych cenowo samochodów elektrycznych przeznaczonych na rynek europejski. Kluczowym elementem porozumienia jest opracowanie dwóch nowych modeli Forda, które powstaną na platformie Ampere, a ich produkcją zajmą się zakłady Renault zlokalizowane w północnej Francji, należące do przemysłowego kompleksu ElectriCity.
Ford i Renault razem?
Nowe elektryki Forda mają być projektowane przez amerykański koncern tak, aby zachować charakterystyczne dla marki osiągi, prowadzenie i design, ale jednocześnie wykorzystywać sprawdzoną technologię Renault w zakresie pojazdów elektrycznych. Pierwszy z modeli trafi do salonów na początku 2028 roku, otwierając nowy rozdział w ofensywie produktowej Forda w Europie. Oba przedsiębiorstwa podkreślają, że połączenie kompetencji Forda w zakresie projektowania i doświadczenia Renault w masowej produkcji EV umożliwi stworzenie konstrukcji bardziej konkurencyjnych cenowo w starciu z rosnącą presją ze strony producentów z Chin.
Równolegle podpisano list intencyjny dotyczący samochodów dostawczych, który zakłada analizę możliwości wspólnego opracowania i produkcji wybranych modeli LCV obu marek. Współpraca ma objąć zarówno rozwój konstrukcji, jak i potencjalne wykorzystanie wspólnych podzespołów oraz infrastruktury przemysłowej.
Zobacz: Renault wycofuje silnik 1.5 dCi z modelu Megane Grandcoupe
Przedstawiciele firm nie ukrywają, że partnerstwo ma charakter długoterminowy i wpisuje się w potrzebę zwiększenia skali działania w obliczu gwałtownej transformacji europejskiego rynku motoryzacyjnego. François Provost, dyrektor generalny Grupy Renault, podkreślił, że nowa współpraca jest dowodem rosnącej konkurencyjności Renault w segmencie elektromobilności i otwiera możliwości jeszcze szybszego reagowania na zmiany rynkowe. Z kolei Jim Farley, prezes Ford Motor Company, zwrócił uwagę, że projekt ma kluczowe znaczenie dla budowy „wydajnego i odpornego na przyszłość” biznesu Forda w Europie. Łączenie skali przemysłowej Renault z charakterystycznym dla Forda podejściem do projektowania ma pozwolić tworzyć samochody „przyjemne w użytkowaniu, o wysokich osiągach i zgodne z duchem Forda”.
Nowe partnerstwo oznacza wykorzystanie zasobów i zaplecza obu producentów — od platformy Ampere, przez zakłady ElectriCity, aż po rozbudowane sieci dostawców i wieloletnie doświadczenie obu firm w segmencie aut dostawczych. Połączenie tych elementów ma przełożyć się na zwiększenie efektywności produkcji oraz rozszerzenie oferty pojazdów, które będą lepiej dopasowane do oczekiwań europejskich klientów i wymogów regulacyjnych.
Zobacz: Renault, Dacia i Alpine prezentują wyniki sprzedaży za 2024 rok
Renault i Ford podkreślają, że to dopiero początek współpracy, a zamierzeniem obu producentów jest stworzenie fundamentów pod przyszłe projekty, które pomogą im konkurować na dynamicznie rosnącym rynku EV. Jeśli zapowiedzi się sprawdzą, wspólnie rozwijane samochody elektryczne mogą stać się jedną z kluczowych europejskich odpowiedzi na presję cenową i technologiczną ze strony globalnych graczy.
Zobacz: Zasięg i ładowanie elektryków – co nowego w 2025 roku?



Dodaj komentarz