REKLAMA

KE wprowadziła okres przejściowy dla wymiany tachografów

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Scania · Dodane: 16 stycznia 2025
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Obowiązkowa wymiana tachografów na modele G2V2 przełożona! Komisja Europejska ogłosiła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na modele G2V2, obowiązujący do końca lutego 2025 roku. Zamiast kar wprowadzono edukacyjne podejście, co ma ułatwić firmom transportowym dostosowanie się do nowych przepisów unijnych.

Komisja Europejska wprowadziła niespodziewanie okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, koncentrując się na edukacji zamiast karach. Chociaż dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo ostrzega, że dokument nie zapewnia pełnej ochrony przed mandatami. W dodatku termin wymiany kolejnej generacji tachografów w sierpniu 2025 roku nie przewiduje podobnych ułatwień.

Okres przejściowy przy wymianie tachografów

Zgodnie z przepisami rozporządzenia UE 165/2014, pierwszy termin obowiązkowej wymiany tachografów dla pojazdów realizujących przewozy rzeczy i osób już minął. Do końca grudnia 2024 roku przewoźnicy w transporcie międzynarodowym mieli obowiązek zastąpienia analogowych i cyfrowych tachografów pierwszej generacji nowoczesnymi urządzeniami. Od początku 2025 roku przepisy wymagają, aby w przewozach międzynarodowych używać wyłącznie pojazdów z inteligentnymi tachografami G2V1 lub G2V2.

18 grudnia 2024 roku, podczas spotkania Komitetu ds. Transportu Drogowego, przedstawiciele 27 krajów członkowskich UE zgodzili się na wprowadzenie okresu przejściowego dla wymiany tachografów. Przewoźnicy, którzy jeszcze tego nie dokonali, do końca lutego 2025 roku będą traktowani edukacyjnie zamiast karani finansowo. Ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Inelo, Mateusz Włoch, zaznacza, że decyzja była konieczna, ponieważ aż 29% pojazdów przeznaczonych do przewozów międzynarodowych nadal korzysta z urządzeń niespełniających wymogów unijnych. Tymczasowe złagodzenie zasad ma zwiększyć szanse firm na spełnienie nowych norm.

Edukacja zamiast kar – co to oznacza w praktyce?

Mimo zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących edukacyjnego podejścia w pierwszych miesiącach 2025 roku, nie wszystkie kraje członkowskie mogą w pełni stosować się do tej rekomendacji. Decyzje o karach mogą być uzależnione od lokalnych przepisów i podejścia służb kontrolnych. Ekspert Mateusz Włoch przestrzega, że decyzja KE nie jest obowiązującym prawem, co oznacza, że firmy transportowe nie mają pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. W przypadku nałożenia kary przewoźnicy mogą się od niej odwoływać, co jednak wiąże się z dodatkowymi kosztami. Kluczowe jest szybkie działanie, aby uniknąć problemów wynikających z opóźnienia wymiany tachografów. Polska, Rumunia, Włochy, Hiszpania, Francja i inne kraje oficjalnie zadeklarowały, że do końca lutego 2025 roku będą stosować się do zaleceń KE i wstrzymają się od nakładania kar za brak wymiany tachografów na wersję G2V2.

Sierpień 2025 – wymiana tachografów obowiązkowa

19 sierpnia 2025 roku to kolejna ważna data dla branży transportowej. Od tego dnia wszystkie pojazdy realizujące transport międzynarodowy w UE muszą być wyposażone w najnowsze urządzenia rejestrujące G2V2. Tym razem nie przewidziano żadnego okresu przejściowego. Przewoźnicy, którzy nie wymienią tachografów, muszą liczyć się z poważnymi konsekwencjami – od kar finansowych po zakaz realizacji przewozów międzynarodowych. Ważne jest również, aby po wymianie urządzenia zablokować nowy tachograf kartą przedsiębiorstwa, co pozwoli uniknąć ewentualnych sankcji, szczególnie w Niemczech.

Zobacz: Inteligentne tachografy i ich zdalna kontrola już możliwa w Hiszpanii

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności