Jeśli silnik zużywa za dużo oleju, często konieczny jest jego remont. Alternatywą może być jednak chemia silnikowa tak jak płukanka do silnika, pianka albo Ceramizator. O tym kiedy takie preparaty będą skuteczne, a kiedy niezbędny jest klasyczny remont silnika, poprosiliśmy o komentarz naszego mechanika.
Nadmierne zużycie oleju przez silnik wymaga podjęcia działań. Te w obrębie napraw mechanicznych są drogie i czasochłonne, ale nie zawsze niezbędne. Istotna jest właściwa diagnostyka, w której pomocna jest specjalistyczna chemia silnikowa. Ta ostatnia potrafi z jednej strony wyeliminować przyczynę brania oleju przez silnik a z drugiej, nawet jeśli nie rozwiąże problemu, to pozwala wskazać faktyczną przyczyne niesprawności jednostki napędowej. Trzeba bowiem pamiętać, że zbyt duże zużycie oleju przez silnik nie zawsze wynika z jego wyeksploatowania albo usterki. Często to efekt nagaru w silniku.
Silnik zużywa za dużo oleju – główne przyczyny
Aby zmniejszyć zużycie oleju przez silnik, w pierwszej kolejności należy sprawdzić stan uszczelnień silnika, w tym m.in. uszczelki pod głowicą oraz czy pokrywy zaworów, i w razie potrzeby wymienić. Kolejnym kluczowym elementem są pierścienie tłokowe. Jeśli są one zużyte, pojawiają się przedmuchy spalin do skrzyni korbowej, co powoduje przedostawanie się oleju do komory spalania, gdzie ulega on spaleniu. Usunięcie tej usterki będzie jednak kosztowne.
Podobnie z resztą jak regeneracja turbosprężarki, której zużyte łożyska lub uszczelnienia również mogą wpływać na to, że silnik bierze za dużo oleju. Powszechnym problemem, zwłaszcza wśród jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jest zapychająca się odma. Jeśli nie zostanie oczyszczona z nagaru lub wymieniona na nową, będzie zwiększać ciśnienie w układzie, doprowadzając do dużego poboru oleju przez silnik (problem znany m.in. w jednostce 1.2 PureTech).
Zobacz: Dlaczego silnik bierze olej? Oto główne przyczyny
Bardzo częstym powodem brania oleju przez silnik, obok wyeksploatowanych pierścieni tłokowych, są zużyte uszczelniacze zaworowe. Ich rolą jest smarowanie trzonków zaworów minimalna ilością oleju, niezbędną do prawidłowego działania zaworów, uniemożliwiając jednocześnie przedostawania się oleju do komory spalania. Z czasem jednak ich działanie jest niewystarczające, a zużyte uszczelniacze zaworów dają właśnie takie objawy jak niebieskawy lub szary dym wydobywający się z rury wydechowe (spalanie oleju), nadmierny pobór oleju przez silnik, szarpanie motoru czy spadek osiągów.
Chemiczne sposoby na zmniejszenie zużycia oleju przez silnik
Znanym sposobem na nadmierny pobór oleju jest zastosowanie oleju o wyższej lepkości, np. 10W-40 zamiast 5W-30. Choć może to pomóc w starszych silnikach, gdzie luzy pomiędzy komponentami są większe, to na dłuższą metę takie działanie nie rozwiązuje problemu, a jedynie czasowo zażegnuje. Gęstszy olej może np. trudniej przepływać przez niektóre wąskie kanały olejowe, szczególnie w nowoczesnych, precyzyjnych silnikach.
W miejscach o wysokiej temperaturze, gdzie olej ma ograniczony przepływ, może dochodzić do jego nagromadzenia, co sprzyja zwęglaniu się oleju i powstawania osadów, w tym nagaru. W rezultacie stosowanie wyraźnie gęstszych olejów o wyższej lepkości może spotęgować problemy z silnikiem. Zwłaszcza jeśli mowa o silnikach, które mają w Polsce zalecane oleje 0W-20, a przejdą na oleje 10W- czy 15W-40.
Nagar a zużycie oleju przez silnik
Zanim silnik zostanie zalany gęstszym olejem, warto wcześniej przeprowadzić jego czyszczenie z nagaru. Dlaczego? Bo najczęściej za nadmierne zużycie oleju odpowiadają zapieczone nagarem pierścienie, czego objawy są tożsame ze zużyciem pierścieni tłokowych. Nagar może powodować problemy z przedmuchami do skrzyni korbowej czy niedrożną odmą, co także powoduje duży pobór oleju, sięgający czasami nawet 2 litrów na 1000 km. Do usuwania nagaru powszechnie wykorzystuje się tzw. płukanki do silnika, które aplikowane są bezpośrednio do oleju (np. Antykoks Oil). Ich działanie jest bardzo spektakularne, bo usuwają one osady węglowe w całej magistrali olejowej.
Ale na mocno zapieczone nagarem pierścienie, skuteczniejsza może okazać pianka do czyszczenia silnika (np. Antykoks Down, niebieska). Czemu? Bo jest aplikowana bezpośrednio do cylindrów przez gniazda świec, więc usuwa nagar z denka tłoka, tulei cylindrów, a potem spływa do pierścieni tłokowych. Wystarczy zostawić ją na dłuższą chwilę, aby uwolniła z nagaru pierścienie, poprawiając nie tylko kompresję, ale i zmniejszając zużycie oleju. Jak wygląda ten proces i jak go wykonać samemu, pokazywaliśmy w naszym warsztacie na filmie video (link tutaj).
Ceramizator a branie oleju
Przy niedużym zużyciu oleju, pomocne mogą być dodatki do oleju na bazie ceramiki. Jednym z bardziej popularnych jest Ceramizator, przeznaczony zarówno do silników aut cywilnych, jak i do tych z motorsportu (Ceramizator Power). W oparciu o nano cząsteczki o wysokiej zdolności powierzchniowo czynnej, wnika w strukturę metalu tworząc wytrzymałą stabilną powłokę ochronną (ceramiczno-metalową) o niskim współczynniku oporu i doskonałych właściwościach przewodności cieplnej. Z jednej strony ma ograniczać zużycie silnika, a z drugiej poprawiać jego kompresję, poprzez wypełnienie drobnych rys w strukturze gładzi cylindra.
Użytkownicy podkreślają też, że wraz ze wzrostem kompresji, prawie zawsze spada zużycie oleju. Choć przez laików traktowany jest często jako ostatnia tzw. deska ratunku pod kątem nadmiernego zużycia oleju, to dziś z Ceramizator aplikowany jest przede wszystkim do nowych silników, jak profilaktyka w ograniczeniu zużycia jego elementów. Mniejsze tarcie to także niższe opory, co z jednej strony wycisza jednostkę napędową, a z drugiej ogranicza jej zużycie paliwa.
Chemia nie zadziała, co dalej?
Jeśli działania w zakresie chemicznego remontu silnika nie przyniosą rezultatów, należy podjąć szczegółową diagnostykę, w tym pomiar kompresji, ciśnienia oleju oraz wykonać próby szczelności cylindrów, aby określić stan tłoków, pierścieni oraz cylindrów. Nadmierne zużycie oleju może być sygnałem poważniejszych problemów, takich jak zużycie układu tłokowo-korbowego, głowicy czy osprzętu silnika (np. turbodoładowania), co będzie wymagać bardziej zaawansowanych napraw. Jeśli preparaty chemiczne nie pomogły to oznacza, że powodem nadmiernego zużycia oleju przez silnik jest jego zużycie, a nie odkładąjący się nagar. W takim przypadku mamy zatem pewność, że silnik wymaga rozebrania i gruntownej weryfikacji.
Zobacz: Pompowtryskiwacze Siemens – regeneracja, naprawa, wymiana
W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA
Dodaj komentarz