REKLAMA

Poprawiona skrzynia manualna w Toyocie GR Yaris

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 4 lipca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Toyota GR Yaris po liftingu otrzymała nie tylko 8-biegowy automat i mocniejszy silnik. Wzmocniona została też manualna skrzynia biegów, która musi znieść teraz m.in. większy moment obrotowy. Ale zmiany są też w innych obszarach auta.

Nowy GR Yaris przeszedł kilka poważnych modyfikacji. Moc jego silnika 1.6 Turbo wzrosła z 261 do 280 KM, wzmacniano przednie amortyzatory i zmodyfikowano ich charakterystykę, zmieniona sprężyny zawieszenia, a do wyposażenia standardowego dorzucono dodatkową chłodnicę, intercooler z instalacją natrysku wody oraz przeprojektowany wlot powietrza. Nowością jest też możliwość zamówienia 8-biegowego automatu, przekazujące moc na wszystkie cztery koła. Ale przy okazji liftingu, udoskonalono też ręczną skrzynię biegów.

Wzmocniona skrzynia manualna w GR Yaris

Podczas gdy wszyscy skupiają się na wprowadzeniu automatycznej przekładni do GR Yarisa, warto zauważyć, że także manualna skrzynia przeszła poważne zmiany.  Inżynierowie Toyoty chcieli przede wszystkim dostosować ją do większej mocy silnika. Ulepszono układ sprzęgła, który otrzymał nowe dwumasowe koło zamachowe, a maksymalny moment obrotowy wzrósł z 360 do 390 Nm.

Zobacz: Chiptuning a trwałość koła dwumasowego – o ile można podnieść moc silnika?

Zmieniono także charakterystykę pracy sprzęgła, by dawało lepsze wyczucie podczas dynamicznego ruszania oraz sportowej jazdy. Dostosowano także działanie pedału sprzęgła ze stosunkowo dużą maksymalną siłą nacisku, która jest charakterystyczna dla aut sportowych. Celem były zatem nie tylko lepsze wrażenia zza kierownicy, ale też wydłużenie żywotności przekładni, przy jednoczesnym wzroście parametrów silnika.

GR Yaris otrzymał 8-biegowy automat

Toyota GR Yaris jest teraz dostępna z opcjonalną ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Skrzynia ta ma ciasno zestopniowane przełożenia, co poprawia dynamikę jazdy. Auto wyposażone jest w nowy system kontroli momentu obrotowego i kompaktowy elektromagnes liniowy o wysokiej czułości. Dzięki wysoce odpornemu na ciepło materiałowi w sprzęgle oraz dostrojeniu ustawień oprogramowania sterującego, zmiany biegów są ultraszybkie. Przełożenia w trybie D zmieniają się płynnie, a funkcja predykcyjnego wyboru biegu dostosowuje się do intencji kierowcy. Układ chłodzony jest przez instalację chłodnicy płynu do automatycznej skrzyni biegów. W samochodach z taką przekładnią GAZOO Racing Direct dostosowuje się także sposób zmiany przełożeń. W trybie Sport zmiany są błyskawiczne, w trybie Normal oraz Eco łagodniejsze, bardzo zbalansowane. W trybie Sport zarówno w pozycji D, jak i M skrzynia zmienia przełożenia błyskawicznie. W zakresie od 4900 do 7200 obr./min. skrzynia dostarcza najwięcej sportowych wrażeń.

Zobacz: Dwusprzęgłowa skrzynia biegów eDCT jest już produkowana w Mirafiori

 

 

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności