Lexus RX to SUV klasy Premium z napędem hybrydowym. Od początku swojego istnienia wzbudzał sporą ciekawość za sprawą swojego nietypowego zespołu napędowego. Takich nietypowych rozwiązań jest w Lexusie RX znacznie więcej. Oto najciekawsze informacje na jego temat.
Luksusowy SUV Lexus RX, którego czwarta generacja trafiła niedawno do salonów, to najpopularniejszy model japońskiej marki. Swe powodzenie zawdzięcza nie tylko komfortowi, doskonałej jakości i znakomitym własnościom jezdnym, ale i dbałości o szczegóły. Oto parę ciekawostek, które pomogą zrozumieć jego sukces.
- W momencie wprowadzenia na rynek Lexus RX praktycznie stworzył segment luksusowych SUV-ów, błyskawicznie awansując na pozycję najczęściej kupowanego modelu firmy – co drugi sprzedawany na świecie Lexus to właśnie RX.
- Lexus RX 300 został wyposażony w pierwsze na świecie aktywne hydropneumatyczne zawieszenie silnika, radykalnie zmniejszające poziom hałasu i wibracji. Wytwarza ono zsynchronizowane z prędkością obrotową silnika drgania o przeciwnym kierunku, które skutecznie niwelują jego wibracje.
- Większość inżynierów wyznaczonych do prac nad pierwszą generacją RX nie miało wcześniejszych doświadczeń z pojazdami terenowymi, dzięki czemu wnieśli do projektu nowe, nieskażone rutyną pomysły.
- Już w 2003 roku tylne lampy Lexusa RX wyposażono w energooszczędne diody LED, które z jednej strony pozwoliły zmniejszyć zużycie paliwa o 0,8 procent, a z drugiej zwiększyły bezpieczeństwo – zapalając się dziesięciokrotnie szybciej od zwykłych żarówek, pozwalają wcześniej ujrzeć światła stopu, co dla prędkości 100 km/h zapewnia dodatkowe 6 metrów odstępu przy gwałtownym hamowaniu.
- Lexus RX drugiej generacji był pierwszym SUV-em wyposażonym w adaptacyjne reflektory. Inteligentny system odchyla snop światła z uwzględnieniem nie tylko kąta skrętu kół, ale i prędkości jazdy, zapewniając optymalne oświetlenie otoczenia bez oślepiania innych kierowców.
- W drugiej generacji modelu wprowadzono klimatyzację sterowaną za pomocą sieci neuronowej, która przetwarza informację z wielu źródeł w sposób podobny do mózgu człowieka, dostosowując wydajność nawiewu, ogrzewania i chłodzenia również do takich czynników, jak intensywność promieniowania słonecznego.
- Wprowadzony w roku 2005 model RX 400h był pierwszym seryjnym samochodem hybrydowym w segmencie premium.
- Napęd wszystkich kół Lexusa RX 400h zrealizowano za pomocą inteligentnego systemu E-four, w którym koła tylne napędza dodatkowy silnik elektryczny o mocy 67 KM. Pozwoliło to zrezygnować z ciężkich i skomplikowanych mechanicznych układów przeniesienia napędu oraz zmniejszyć zużycie paliwa.
- Od premiery modelu w 1997 roku sprzedano ponad milion egzemplarzy Lexusa RX. W USA RX sprzedaje się trzykrotnie lepiej od konkurencyjnych modeli firm europejskich.
- Lexus RX 350 był pierwszym samochodem w swym segmencie, w którym zastosowano zmienne fazy rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych, co uczyniło go najmocniejszym i najbardziej dynamicznym, a przy tym najoszczędniejszym autem w swojej klasie.
- Dzięki wprowadzeniu przy faceliftingu drugiej generacji RX przedniej szyby z dodatkową warstwą specjalnego szkła obniżono poziom hałasu w kabinie podczas jazdy o 3 dB.
- Gdy inni producenci wciąż jeszcze pracowali nad pierwszymi modelami hybrydowymi, we wprowadzonym w roku 2009 Lexusie RX 450h zadebiutowała druga generacja jednostki napędowej Lexus Hybrid Drive. Wprowadzono w niej po trzy pionierskie rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa: pracę w cyklu Atkinsona, recyrkulację chłodzonych spalin i odzyskiwanie ciepła spalin.
- Lexus RX 450h został jako pierwsze auto w segmencie wyposażony w aktywny system stabilizacji z siłownikami przeciwdziałającymi przechylaniu się nadwozia na zakrętach, zapewniający zmniejszenie przechyłów o 40 procent przy przeciążeniach 0,5 g.
- System nawigacyjny modelu RX 450h wyposażono po raz pierwszy w opracowany przez Lexusa sterownik Remote Touch, łączący naturalność sterowania komputerowej myszy z dotykowym sprzężeniem zwrotnym.
- Produkcję trzeciej generacji Lexusa RX rozpoczęto w fabryce zbudowanej specjalnie z myślą o wytwarzaniu aut hybrydowych. Zastosowano w niej szereg rozwiązań mających na celu zapewnienie najwyższej jakości – do najciekawszych z nich należą filtry powietrza w postaci trzymetrowych ścian z nieustannie spływającą wodą, które wychwytują ponad 90 procent pyłów.
- Przed opuszczeniem fabryki każdy Lexus RX przechodzi drobiazgową kontrolę jakości, która obejmuje np. laserowe sprawdzanie szybkości zamykania drzwi pod naciskiem jednego palca.
- Kabina Lexusa RX jest pełna zwiększających komfort szczegółów – należą do nich np. uchwyty na kubki o głębokości regulowanej w zakresie od 70 do 110 mm, co pozwala umieścić w nich bezpiecznie i pewnie zarówno kubek, jak i puszkę czy butelkę napoju.
Dodaj komentarz