REKLAMA

Toyota wprowadza nowe i znacznie wydajniejsze ogniwa wodorowe

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 27 czerwca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Toyota wprowadzi niebawem najnowocześniejsze ogniwa wodorowe o większej gęstości energii. Do tego opracowuje plan standaryzacji zbiorników na wodór oraz konwersję silników spalinowych na wodorowe. Tym samym, Toyota podobnie jak cała Japonia, dalej widzi przyszłość w tym paliwie.

Toyota ogłosiła swoje plany dotyczące technologii wodorowych oraz zmian w strukturze organizacyjnej. Od lipca wszystkie aspekty działalności – rozwój, produkcja i sprzedaż – zostaną skonsolidowane w nowej jednostce organizacyjnej o nazwie Hydrogen Factory. Takie przekształcenie przyspieszy procesy podejmowania decyzji, ułatwi regionalizację produkcji oraz działów badawczo-rozwojowych, a także pomoże w nawiązywaniu strategicznych partnerstw, w celu zapewnienia jak największej dostępności i konkurencyjności dostarczanych technologii.

Nowe ogniwa paliwowe już w 2026 roku

Toyota prognozuje, że do 2030 roku sektor wodorowy osiągnie wartość pięciu bilionów jenów, a największe rynki będą się znajdować w Chinach, Europie i Ameryce Północnej. Firma już teraz otrzymała zamówienia na 100 tysięcy zestawów ogniw paliwowych. W planach Toyoty znajduje się wprowadzenie nowej generacji ogniw paliwowych już w 2026 roku. Opierając się na 30-letnim doświadczeniu w tej dziedzinie, nowe ogniwowe rozwiązania będą charakteryzować się większą gęstością energii (16,3 kW/l), co przełoży się na zwiększenie zasięgu pojazdu o 20%. Dzięki temu samochód ciężarowy wyposażony w nową generację ogniw paliwowych będzie w stanie pokonać trasę z Frankfurtu do Monachium lub z Tokio do Osaki bez konieczności tankowania wodoru.

Zobacz: Silnik Toyoty GR Yaris przerobiony na wodór! Oto przyszłość motoryzacji!

Poprzez redukcję liczby ogniw, technologia stanie się bardziej dostępna dla szerszego grona odbiorców. Dodatkowo Toyota przewiduje, że koszty utrzymania samochodu ciężarowego wyposażonego w nowe ogniwowe rozwiązania będą znacząco niższe niż w przypadku pojazdów z silnikami Diesla, dzięki 2,5-krotnie dłuższym interwałom serwisowym. Nowa generacja ogniw paliwowych pozwoli także na bardziej elastyczną produkcję, gdzie na jednej linii produkcyjnej będzie można wytwarzać różne typy ogniw, dostosowane do ich zastosowania.

Nowe zbiorniki na wodór w ramach standaryzacji

Toyota dąży również do standaryzacji zbiorników na wodór wykorzystywanych w samochodach ciężarowych na terenie Europy, USA i Japonii. Taki krok przyspieszy produkcję i ułatwi montaż zbiorników w różnych rodzajach pojazdów. Firma prowadzi prace nad zbiornikami na wodór sprężony oraz na ciekły wodór, które będą wykorzystywane w dużych ciężarówkach. Wykorzystanie ciekłego wodoru umożliwi stosowanie zbiorników o mniejszych rozmiarach, co z kolei przyczyni się do łatwiejszego montażu w różnych typach pojazdów. Celem jest umożliwienie konwersji istniejących pojazdów, tak aby mogły korzystać z napędów elektrycznych opartych na wodorowych ogniwach paliwowych lub silnikach spalinowych zasilanych wodorem.

Testy wodorowych aut na drogach publicznych

Firma Toyota rozwinęła technologię wodorowych silników spalinowych jako alternatywną metodę redukcji emisji CO2. Prototypowe pojazdy wyposażone w tego typu napęd były dotychczas testowane na zamkniętych torach i w wyścigach długodystansowych. Teraz, Toyota uzyskała zezwolenie na przeprowadzenie testów na publicznych drogach, a koncepcyjny samochód z wodorowym silnikiem spalinowym został już zarejestrowany i jest dopuszczony do ruchu. To zbliża Toyota do wprowadzenia tego rodzaju napędu na rynek.

Toyota angażuje się również w różnorodne metody produkcji ekologicznego wodoru. Opracowano nowy elektrolizer umożliwiający produkcję wodoru z wykorzystaniem technologii wodorowych ogniw paliwowych z drugiej generacji modelu Mirai. Pierwsze testy tego rozwiązania są obecnie prowadzone w fabryce DENSO w Fukushimie. Ponadto, we współpracy z Mitsubishi Kakoki Corporation oraz Toyota Tsusho Corporation, Toyota rozpocznie produkcję wodoru z biogazów drobiowych oraz odpadów żywnościowych w Tajlandii przed końcem 2023 roku.

Zobacz: Produkcja zielonego wodoru w Polsce rozwinie się przez kryzys paliwowy

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności