Kia EV9 to najnowszego auto tej marki. Ten potężny SUV napędzany energią elektryczną, ma ogromy rozstaw osi, mieście 6 osób, a pod wieloma względami wyznacza nowe trendy nie tylko wśród aut koreańskiej marki, ale i na rynku. Pytanie, czy docenią to klienci.
Tym modelem Kia wyznacza kolejne standardy w swojej gamie aut. EV9 jest m.in. pierwszym samochodem tej marki, który ma możliwość aktualizacji oprogramowania i personalizacji wyposażenia za pośrednictwem sklepu Kia Connect. Do tego ma ogromne wnętrze, ekologiczne podejście do materiałów wykończeniowych, ogromną baterię i mocne silniki elektryczne. Pytanie brzmi czy cena pozwoli na osiągniecie rynkowego sukcesu.
Kia EV9 i jej nadwozie
Nowa Kia EV9 stanowi nowy punkt odniesienia zarówno dla samochodów elektrycznych, jak i SUV-ów. Posiada długość nadwozia wynoszącą 5010 mm, co czyni ją najbardziej przestronnym samochodem osobowym marki Kia oraz drugim modelem opartym na płycie podłogowej E-GMP. Samochód ma szerokość 1980 mm, wysokość 1750 mm, a rozstaw osi wynosi 3100 mm. Kia EV9 jest wyposażona w dodatkowy bagażnik z przodu, który oferuje pojemność 90 litrów w wersji z napędem na tylne koła i 52 litry w wersji z napędem na cztery koła. Bagażnik z tyłu, umieszczony za fotelami drugiego rzędu, oferuje imponującą pojemność 828 litrów. Po zapełnieniu wszystkich 6 lub 7 foteli, pojemność bagażnika wynosi 333 litry.
Wnętrze
Po zajęciu miejsca we wnętrzu EV9, kierowcę powita podświetlane logo Kia na kierownicy. Samochód ten jest dostępny z opcjonalnymi cyfrowymi lusterkami bocznymi (Digital Side Mirrors – DSM), które zastępują tradycyjne lusterka analogowe i są podłączone do kamer. Cyfrowe lusterko wsteczne może pełnić funkcję zwykłego lusterka lub wyświetlacza obrazu z kamery, co pozwala kierowcy obserwować to, co dzieje się za autem, gdy widok przez tylną szybę jest ograniczony.
Samochód jest dostępny w interesującej wersji 6-osobowej.W pierwszym rzędzie znajdują się fotele relaksacyjne z rozkładanym podnóżkiem, których oparcia można odchylić dla odpoczynku lub w czasie przerwy na ładowanie. Fotele są elektrycznie regulowane z funkcją pamięci ustawień, automatycznie dostosowując pozycję fotela i kierownicy do wcześniej zapamiętanych preferencji kierowcy. Trzeci rząd jest wyposażony w podłokietniki z uchwytami na butelki i kubki.
Ciekawa jest też nowa funkcja – Car Wash Mode. Wystarczy nacisnąć jeden przycisk, aby aktywować wszystkie niezbędne ustawienia przed wjazdem do automatycznej myjni samochodowej – domknąć wszystkie drzwi i szyby, złożyć lusterka boczne i schować automatyczne klamki. Niby gadżet, ale mają kilka osób w kabinie, zwłaszcza dzieci, łatwiej nad tym wszystkim zapanować.
Kia EV9 – silniki, akumulator i zasięg
Kia EV9 jest dostępna w wersji z napędem na tylne koła (RWD) lub na cztery koła (AWD). Oba warianty napędu są zasilane akumulatorem o pojemności 99,8 kWh, wykorzystującym czwartą generację technologii akumulatorów stosowaną przez markę Kia. Wersja RWD jest wyposażona w silnik o mocy 150 kW, generujący maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Samochód osiąga maksymalną prędkość 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy. Zasięg wersji RWD wynosi do 541 km według cyklu WLTP.
Wersja AWD jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 141 kW każdy, z maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu w wersji Baseline, oraz 350 Nm zarówno z przodu, jak i z tyłu w wersji GT-Line. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,0 sekundy. Wersja GT-Line AWD przyspiesza do 100 km/h w 5,3 sekundy, a jej szacowany zasięg wynosi do 497 km według cyklu WLTP. Kia EV9 obsługuje ultra-szybkie ładowanie o napięciu 800 V. Dzięki temu, już 15 minut ładowania pozwala zwiększyć zasięg wersji RWD o 239 km, a zasięg wersji AWD o 219 km.
Kia EV9 – podwozie
Mało osób skupia się na układzie hamulcowych w EV9, a pokazuje, z jak ciężkim autem mamy do czynienia. Z przodu mamy tarcze o średnicy 360 mm (takie same jakie ma np. Hyundai Kona N), a z tyłu aż 345 mm. To pokazuje, że z jednej strony auto swoje waży ( 2426 – 2569 kg w zależności od wersji), a z drugiej że musi być naprawdę niezły rozkład mas między osiami.
Zawieszenie oparto z przodu na kolumnach McPhersona, z tyłu na układzie wielowahaczowym. Przy każdym tylnym kole będzie aż 5 wahaczy. Wspomaganie kierownicy jest realizowane za pomocą silnika elektrycznego, a przełożenie układu to 2,93 obrotu między skrajnymi punktami położenia kierownicy. Średnica zawraca jest duża i wynosi aż 12,38 m. To też pokazuje, z jak ogromnym autem mamy do czynienia. Nawet KIA EV6 będzie na tle EV9 wyraźnie mniejsza, a przecież EV6 to niezwykle przestronne auto.
Na ten moment Kia nie podała ceny modelu EV9, ale jak tylko to zrobi, zaktualizujemy materiał.
Dodaj komentarz