Mercedes całkowicie wyprzedaje rosyjski biznes i sprzedaje go rosyjskiemu inwestorowi Awtodom. Tym samym kolejna europejska marka znika z Rosji. Pytanie na jak długo i ile będzie to Mercedesa kosztować.
Dwa tygodnie temu informowaliśmy o tym, że Nissan wycofuje się z rosyjskiego rynku. Do grona emigrantów dołączył wczoraj Mercedes-Benz. Niemiecki koncern postanowił zniknąć z rynku, na którym regularnie ponosi straty z uwagi na sankcje nałożone na Rosję. Pozostanie na tym rynku oznaczałoby dla Mercedesa ogromne koszty, których mógłby nie udźwignąć.
Mercedes znika z Rosji, ale …
Niemiecki koncern samochodowy Mercedes-Benz poinformował w dniu wczorajszym tj. 26 października 2022 r., że wycofuje się na dobre z rynku rosyjskiego. Harald Wilhelm, członek zarządu Daimler AG dodał przy tym, że sprzedaż aktywów i środków trwałych do niego należących w Rosji, nie będzie miała żadnych dodatkowych konsekwencji finansowych. Wprowadzenie sankcji unijnych wobec Rosji kosztowało do tej Mercedesa około 700 mln euro. Spółka nie spodziewa uzyskania żadnych przychodów, co sugeruje sprzedaż za symboliczną kwotę.
Jest jednak pewien niuans. Otóż Mercedesa zostawia sobie furtkę na ewentualny powrót do Rosji. Renault i Nissan też sprzedały już swoją rosyjską infrastrukturę państwowemu Centralnemu Instytutowi Badań i Rozwoju Samochodów i Silników (NAMI) za symboliczne euro. Ale w umowie zawarły opcję wykupu (i to podobno na zasadach pierwokupu). Podobnie zapewne poczynił Mercedes. W tym momencie rynek rosyjski odgrywa dla Mercedesa podrzędną rolę. Udział w rynku w 2021 r. wyniósł 2,7%. Dla porównania: VW był tam z ponad 11% procentami w 2021 roku. Od marca 2022 r. Mercedes przestał sprzedawać pojazdy na terenie Rosji w ramach nowych zamówień i wyprzedaje tylko zapasy dealerów. Ale …
… może jeszcze do niej wrócić
Mercedes na pewno nie jest zadowolony z tego co dzieje się na arenie międzynarodowej. Rosjanie zawsze byli kluczowymi klientami niemieckiej marki aut. W 2019 roku otwarto w Rosji fabrykę Moscovia, która z początku produkowała Mercedesa Klasy E, jeden z najważniejszych modeli niemieckiego koncernu. Jak mówił o Rosji niespełna 3 lata temu Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i Szef Mercedes-Benz Cars:
Fabryka Moscovia to kolejny element naszej strategii produkcji tam, gdzie są nasi klienci. Korzystają na tym obaj partnerzy: Rosja i Mercedes-Benz.
Co gorsza Niemcy mieli ogromne plany co do współpracy z Rosjanami. W fabrykę Moscovia zainwestowali aż 250 milionów euro, w zakładzie pracę znalazło ponad 1000 pracowników, on sam szczycił się tzw. zieloną produkcją (nisko obciążającą środowisko) oraz wykorzystywał nowoczesne technologie przemysłu 4.0.
Na jej otwarciu były same tuzy najwyższego kalibru – dyrektor generalny Daimlera Dieter Zetsche, prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin czy Peter Altmaier, niemiecki federalny minister gospodarki i energii. Trudno zatem uwierzyć, aby w przyszłości Rosjanie nie porozumieli się z Niemcami odnośnie kontynuowania współpracy.
Zobacz: Ukradli z fabryki Mercedesa ponad 100 silników i 500 skrzyń biegów!
Dodaj komentarz