Utrata gwarancji na auto z uwagi na serwisowanie go poza autoryzowanym serwisem (ASO) była praktyką stosowaną w ostatnim czasie przez takie marki jak Ford, Nissan, Peugeot czy Citroen. Przegląd wykonany poza ASO oznaczał odebranie gwarancji w przypadku wspomnianych firm. UOKiK przeprowadził kontrolę, w ramach której zobligował wszystkie koncerny do respektowania prawa, bowiem ich działania mają charakter niezgodny z obowiązującym prawem.
Zgodnie z obowiązującymi zarówno w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej przepisami prawnymi, sprzedawcy nowych samochodów nie mogą wymagać od nabywców, aby dokonywali przeglądów technicznych wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi pod groźbą utraty gwarancji. Gwarancja na samochód nie może zostać odebrana tylko dlatego, że przegląd okresowy auta został wykonany poza ASO. Taka praktyka może być uznana za porozumienie ograniczające konkurencję pomiędzy importerami i autoryzowanymi stacjami obsługi (ASO), którego skutki są niekorzystne zarówno dla kupujących samochody, jak i dla niezależnych warsztatów.
Utrata gwarancji a przeglądy poza ASO
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził na szeroką skalę badania rynku, w ramach których chciał sprawdzić praktyki stosowane przez importerów samochodowych w Polsce. Wyniki kontroli pokazały, że część z nich łamie prawo. Pod lupę zostało wziętych 14 importerów (Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland, Volkswagen Group Polska), którzy były odpowiedzialni za sprzedaż następujących marek samochodów osobowych – Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot, Mazda, Opel, Toyota, Lexus, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Jeep, BMW, Mini, Mercedes, Smart, Kia, Renault, Dacia, Alpine, Hyundai, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Porsche.
Zobacz: Miernik, który wykryje brak filtra DPF na przeglądzie technicznym
Dodatkowo Prezes UOKiK skontrolował też ponad 70 dealerów lub właścicieli ASO, należących do sieci badanych importerów. W toku badania dostrzeżono działania niezgodne z przepisami. Pięciu importerów tj. Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot ograniczało klientom prawo do gwarancji z tytułu nie serwisowania aut w ASO. Po przeprowadzonej kontroli zmienili oni swoje praktyki i od teraz nie będą ograniczać uprawnień nabywcom aut, nawet jeśli przeprowadzali przeglądy okresowe poza autoryzowanymi stacjami obsługi.
Ford i przeglądy okresowe poza ASO
Ford Polska oferuje nabywcom samochodów dodatkową, płatną usługę serwisowania pojazdów w dowolnym ASO po upływie podstawowej gwarancji. Jednocześnie spółka zastrzegała, że realizacja zakupionych uprawnień jest możliwa, tylko wtedy, gdy wszystkie przeglądy techniczne będą odbywały się w ASO. Po interwencj UOKiK spółka Ford Polska zmieniła swój regulamin i obecnie serwisowanie pojazdu poza Autoryzowaną Siecią Dealerską nie powoduje automatycznej utraty uprawnień w ramach dodatkowej usługi. Koncern zamieścił informację o zmianie swoich praktyk na stronie internetowej, poinformował o niej swoje autoryzowane warsztaty oraz wysłał e-maile i smsy do klientów.
Nisan i przeglądy okresowe poza ASO
W celu utrzymanie gwarancji, nabywcy samochodów Nissan mieli obowiązek dokonywania przeglądów lub corocznej kontroli nadwozia u dealerów samochodów Nissan lub w autoryzowanych stacjach obsługi. Po wystąpieniu Prezesa UOKiK spółka Nissan Sales Central&Eastern Europe usunęła ten wymóg. Poinformuje o tym klientów oraz zaproponuje podpisanie odpowiedniego aneksu do książki gwarancyjnej.
Citroen, DS i Peugeot a przeglądy okresowe poza ASO
Spółka Stellantis Polska, importer samochodów Citroen, DS i Peugeot, oferuje nabywcom pojazdów dodatkowe usługi gwarancyjne w ramach tzw. umów serwisowych, obejmujących m.in. usunięcie skutków awarii. Kierowca był do niedawna zobowiązany do wykonywania wszystkich czynności serwisowych oraz związanych z obsługą pojazdu w ASO lub w sieci operatora assistance.
Zobacz: Test DS 9 1.6 PureTech 225
Spółka zmieniła swoje praktyki i obecnie dopuszcza możliwość napraw również w niezależnych warsztatach, jeśli są one dokonywane zgodnie ze standardem marki. Przedsiębiorca zamieścił informację o zmianach na stronach internetowych poszczególnych marek i powiadomił autoryzowane stacje obsługi oraz dystrybutorów nowych pojazdów.
Przegląd auta bez utraty gwarancji
Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że UOKiK zakwestionował praktyki ograniczania uprawnień z tytułu gwarancji wyłącznie z uwagi na fakt dokonywania przeglądów lub serwisów poza ASO. Ale nie oznacza to, że przeglądów nie trzeba robić, albo że można je wykonywać na dowolnych częściach przez dowolne osoby. Przegląd okresowy auta musi być dokonany zgodnie ze standardami danej marki. Wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie z tymi standardami może powodować utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji.
Zobacz: Co się psuje w dieslu? Sprawdzamy typowe usterki i problemy
Dodaj komentarz