Kierunkowy system ostrzegania kierowcy przed niebezpieczeństwem za pomocą dźwięku kroków pieszych lub dzwonków rowerowych? Taki niecodzienny pomysł testuje obecnie Ford. System jest o tyle ciekawy, że lokalizuje kierunek z którego zbliża się zagrożenie i informuje o tym kierowcę konkretnymi głośnikami systemu audio.
Ford pracuje nad systemem, która ma ostrzegać kierowcę o kierunku, z którego zbliża się zagrożenie. I nie jest tu mowa o zwykłych czujnikach parkowania, tylko o znacznie bardziej zaawansowanym układzie. Do jego pracy zostanie wykorzystany system muzyczny samochodu, a poszczególne jego głośniki będę nie jako pomagać kierowcy w zlokalizowaniu kierunku, z której zbliża się przeszkoda czy zagrożenie.
Jak działa kierunkowy system ostrzegania dźwiękowego kierowcy?
Nowy system ostrzegawczy badany jest pod kątem szerokiego spektrum innowacji. Ford sprawdza w nim m.in. zakres dźwięków, jaki będzie optymalny. Bierze pod uwagę nie tylko jednostajny, pojedynczy ton jaki znamy z obecnie stosowanych systemów, ale także coś zupełnie nowego – odgłos kroków, dźwięk dzwonka rowerowego i szum przejeżdżających samochodów. O wyborze konkretnego rozwiązania zadecydują wyniki testów. Ale już wstępne badania pokazały, że kierowcy korzystający z kierunkowych ostrzeżeń dźwiękowych są znacznie precyzyjniejsi, jeśli chodzi o identyfikację potencjalnych zagrożeń i określenie ich pozycji.
Zobacz: Nowy Ford Focus ST po liftingu – zmiany objęły nie tylko reflektory!
Warto zauważyć, że obecnie sprzedawane auta Forda są wyposażone w systemy wspomagające kierowcę, które wykorzystują zestaw czujników do identyfikacji pieszych, rowerzystów i innych pojazdów w pobliżu. Zapewniają one ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, a w razie potrzeby mogą uruchomić hamowanie awaryjne. Ale kierunkowy sygnał ostrzegawczy przenosi te ostrzeżenia na wyższy poziom zaawansowania. Oprogramowanie opracowane przez firmę Ford wykorzystuje informacje z czujników, aby wybrać odpowiedni dźwięk i odtworzyć go przez głośnik, który znajduje się najbliżej przeszkody.
Zobacz: Test Ford Puma Hybrid 1.0 EcoBoost ST-line
Testy w symulowanym środowisku wykazały, że kierowcy ostrzegani przez dźwięk kierunkowy prawidłowo identyfikują charakter i źródło zagrożenia w aż 74% przypadków. Już samo wyemitowanie z odpowiedniego głośnika zwyczajnego dźwięku umożliwia kierowcy prawidłowe umiejscowienie obiektu w 70 procentach przypadków. Inżynierowie przygotowali również rzeczywistą sytuację drogową na torze testowym – auto wycofuje się z miejsca parkingowego, a w jego najbliższym otoczeniu porusza się pieszy. W tym momencie emitowano dźwięk kroków. Uczestnicy testu pozytywnie reagowali na ten dźwięk zwłaszcza, gdy sygnał ostrzegawczy był odtwarzany przez konkretny głośnik. Inżynierowie uważają, że w przyszłości reakcje kierowców mogą być jeszcze lepsze, gdy zastosuje się przestrzenny dźwięk 3D podobny do tego, który jest używany w kinach i w grach, co umożliwi kierowcom jeszcze lepszą identyfikację źródła zagrożenia.
Zobacz: Auta, w których systemy wykrywania pieszych nie działają!
Dodaj komentarz