Stuki silnika słyszalne podczas jego gaszenia sugerują, że to zużyte dwumasowe koło zamachowe. Ale stukanie dwumasy przy gaszeniu auta niekoniecznie świadczy o jej usterce. Problem stanowi raczej przepustnica albo klapa gasząca. W takim przypadku wymiana koła dwumasowego niewiele zmieni, a stukanie silnika przy gaszeniu pozostanie.
Stuki koła dwumasowego mogą świadczyć o jego zużyciu lub uszkodzeniu. Mogą, ale nie muszą. Dzisiaj prezentujemy kolejny materiał, który nasza redakcja przygotowała z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, aby pokazać Wam, że stuki silnika słyszalne przy jego gaszeniu, choć wydawane przez dwumasę, mogą wskazywać na usterkę zupełnie innego podzespołu samochodu. Specjaliści z Regeneruj.pl, którzy na co dzień regenerują m.in. zużyte koła dwumasowe doskonale znają specyfikę ich działania. A te mają to do siebie, że potrafią „brać na siebie winę” za usterki innych części. Dziś na celownik bierzemy układ dolotowy silnika, a w szczególności przepustnicę i klapę gaszącą.
Stukanie silnika podczas gaszenia – koło dwumasowe czy nie?
Jeśli w trakcie gaszenia silnika słychać jest stukanie, to najprawdopodobniej jest to odgłos dobijających pod nadmiernych przeciążeniem sprężyn koła dwumasowego. Mechanik może taki dźwięk zakwalifikować jako objaw zużytego koła dwumasowego, bo sprawne sprężyny nie powinny uderzać o siebie i hałasować. I niestety najczęściej tak robi, choć przyczyna problemu leży w zupełnie innym miejscu.
Zobacz: Jak jeździć, aby wydłużyć trwałość i żywotność koła dwumasowego?
Bo stukanie dwumasy może jedynie sugerować, że wpada ona w rezonans, który doprowadza do jej przeciążania. Jeśli znajdziemy jego przyczynę i ją wyeliminujemy, koło powinno przestać stukać. O ile nie zostało już uszkodzone. Za stuki dwumasy podczas gaszenia silnika może odpowiadać przepustnica lub klapa gasząca. Żeby wyeliminować stukot dwumasy przy wyłączaniu silnika, należy skrócić czas jego gaszenia, bo to właśnie ten proces jest zaburzony, na skutek wadliwie działającej przepustnicy czy klapy gaszącej silnika.
Przepustnica i jej wpływ na stukanie koła dwumasowego
Co ma jednak przepustnica do koła dwumasowego? Przecież elementy te nie współpracują w sposób bezpośredni ze sobą. Otóż zadaniem przepustnicy jest zamknięcie dolotu w celu wytworzenia podciśnienia w kolektorze, które wyhamuje rozpędzony układ korbowo-tłokowy. Na skutek niedomkniętej przepustnicy (lub klapy gaszącej) może dojść do wydłużenia pracy silnika (słabe hamowanie rozpędzonego układu korbowo-tłokowego), a nawet chwilowego zwiększenia jego obrotów, co wydłuży czas, w jakim koło dwumasowe będzie poddawane rezonansowi. A to doprowadzi do jego stukania.
Układ dolotowy od przepustnicy do głowicy musi być absolutnie szczelny, inaczej może pojawiać się stukanie dwumasy przy gaszeniu silnika. I to niezależnie, czy będzie to nowe koło dwumasowe, czy używane. Gwałtowny przyrost momentu obrotowego rzędu 3 czy 5 tysięcy Nm powoduje ogromne przeciążenie dwumasy i w konsekwencji jej zniszczenie.
Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?
Stukanie dwumasy w trakcie gaszenia silnika to skutek będący częstą przyczyną awarii przepustnicy (lub klapy gaszącej) w takich autach jak Volskwagen Passat 2.0 TDI, Audi A3/A4 1.9 TDI i 2.0 TDI, Opel Insignia 2.0 CDTI czy Renault Megane/Scenic 1.9 dCi. Koszt nowego koła dwumasowego do tych aut często liczony jest w tysiącach złotych. Jeśli w porę nie zareagujemy na stukanie dwumasy, to będzie ona wymagać wymiany. W takim przypadku można jednak podpytać o radę fachowców, którzy podpowiedzą czy wybrać nowe czy regenerowane koło dwumasowe. Różnica w kosztach jest duża, a profesjonalnie wykonana naprawa dwumasy przywraca jej pełną sprawność.
Jeśli Twoje koło dwumasowe wymaga wymiany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy doradzą Ci, czy lepiej wybrać w Twoim przypadku nowe koło czy regenerowane. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl
Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych
A jest opcja że te stuki to coś innego niż dwumasa?
A jak można sprawdzić czy to przepustnica?
Miałem to w Passacie i Golfie 2.0 TDI. Bardzo słabe koła dwumasowe. Jakość Volkswagena to dno teraz jezdze Citroenem C5 2.0 HDI i 80 tys km zrobiłem bez usterki
Czyli jest szansa ze dwumasa jest sprawna?