Co to jest SKJS i czym różni się od KJS? Kto może wziąć w nim udział? Jakie jest obowiązkowe wyposażenie auta i załogi? O tym wszystkim opowiem Wam z perspektywy osoby, której rodzeństwo z sukcesami ściga się w SKJS i KJS.
SKJS – Super Konkursowa Jazda Samochodem to już zdecydowanie wyższy poziom motorsportu niż KJS, a co za tym idzie większe wymagania dotyczące auta oraz bezpieczeństwa. Co prawda jeszcze nie potrzebujemy licencji kierowcy rajdowego, ani kilkuset tysięcy złotych na przygotowanie do staru, ale niezbędny jest już m.in. samochód z klatką bezpieczeństwa. O tym jakie są różnice między KJS a SKJS, w co musi być wyposażone auto, a nawet w co się ubrać, aby móc wystartować w imprezie o randze SKJS przeczytacie poniżej. Zanim jednak zabierzecie się do czytania na temat Super KJS, zapraszam do zapoznania się z artykułem o KJS, który będzie pomocny w całościowej analizie tematu.
Czym różni się SKJS od KJS?
Jeżeli jechaliśmy już w imprezie KJS, poczuliśmy adrenalinę i smak rywalizacji na próbach sprawnościowych, a w momencie startu przy wciśniętym do podłogi pedale gazu nasza krew zamienia się w benzynę, to znak, że złapaliśmy rajdowego bakcyla. Gdy czujemy się za kierownicą coraz pewniej, uzyskujemy coraz lepsze czasy i zaczynamy stawać na podium KJS-ów coraz częściej, pojawia się pytanie co dalej? Z jednej strony frajda ze startów w KJS a z drugiej, chęć mierzenia się z jeszcze lepszymi i szybszymi kierowcami. Myślę, że najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest wystartowanie w zawodach SUPER KJS.
Przed KJS pojawia się słowo SUPER – nie bez powodu ponieważ to naprawdę super zabawa, super imprezy i super szybkie próby sprawnościowe. SKJS może zostać zorganizowany jako rajd samodzielny, ale też może być przeprowadzony wspólnie z KJS, a nawet razem z Rajdem Okręgowym (RO) i jest to super połączenie, przykładem tego może być 39 Rajd Podlaski gdzie razem z załogami posiadającymi licencję rajdową stratowali również amatorzy. Próba Sprawnościowa maksymalnie może mieć długość 4,2 km, jest to o 2,2 km więcej w porównaniu z KJS, więc mamy dwa razy więcej zabawy. Podobnie jak w KJS całkowita długość PS nie może być dłuższa niż 25 km. Wszystkie próby muszą być zakończone metą lotną, czyli gaz w podłogę!
Swoimi odczuciami nt SKJS podzielił się z nami kierowca Rafał Bańka – Subaru Impreza, 2 miejsce w klasyfikacji generalnej Super KJS – Rajdowe Kryterium Orlika 2020, nad którym objęliśmy patronat medialny:
Po kilku latach startów w KJS, pierwszy start w SUPER KJS był dla mnie ogromną rajdową przygodą. Największą różnicą było to, że od startu do mety poruszaliśmy się po normalnej drodze, a nie jak wcześniej po uliczkach i placach. Dodatkowo połączenie SKJS z rajdem okręgowym to możliwość spotkania wielu świetnych kierowców, między innymi Krzysztofa Hołowczyca w roli samochodu funkcyjnego „0”. Niestety trzeba poświęcić nieco więcej czasu oraz kosztów na dostosowanie się do wymogów bezpieczeństwa, ale cała oprawa rajdu jest też zwykle bardziej spektakularna co dodaje satysfakcji ze startu w takiej imprezie.
Teraz będzie trochę poważniej, bo o bezpieczeństwie. Bezpieczeństwo w rajdach jest najważniejsze. I nie są to puste słowa, bo jeśli weźmiemy pod uwagę prędkości z jakimi kierowcy mkną po odcinkach specjalnych, oraz liczbę poważnych wypadków i ofiar, to widać wyraźnie, że procedury działają.
Przepisy dotyczące bezpieczeństwa na SKJS
Wytycznych odnośnie bezpieczeństwa przestrzegać muszą bezwzględnie wszyscy: kierowcy, piloci, mechanicy i obsługa techniczna oraz kibice. Wytyczne zarówno dla kierowców i pilotów jak i dla aut jasno określa regulamin PZM, który to mówi, iż organizator Super KJS musi w programie imprezy zaplanować i przeprowadzić szkolenie z obowiązujących procedur bezpieczeństwa w rajdach samochodowych. W szkoleniu musi uczestniczyć kierowca i pilot. Po odbytym szkoleniu uczestnicy Super KJS otrzymują stosowny dokument potwierdzający znajomość procedur bezpieczeństwa który ważny jest do końca danego sezonu. To jednak nie wszystko.
SKJS – wyposażenie samochodu z zakresu bezpieczeństwa
Musimy jeszcze przygotować auto zgodnie z Regulaminem Amatorskich Imprez Samochodowych PZM, a dokładniej z załącznikiem „3a – Wyposażenie bezpieczeństwa osobistego oraz pojazdów w Super KJS”. Jedną z najważniejszych rzeczy jeżeli chodzi o bezpieczeństwo jest klatka bezpieczeństwa. Co to jest i do czego służy? Klatka bezpieczeństwa jest to konstrukcja przestrzenna z rur, która ma za zadanie przeciwdziałać poważnym odkształceniom nadwozia w razie wypadku lub wywrócenia samochodu, a przez to chroni życie osób w pojeździe. Elementy konstrukcji mogą być przeprowadzone przez: przestrzeń kabiny, tablicę rozdzielczą, boczne elementy tapicerskie, tylne siedzenia. N
ie może utrudniać kierowcy i pilotowi wchodzenia i wychodzenia z samochodu. Klatki bezpieczeństwa dzielimy na dwie grupy: wkręcane i wspawywane w miejsca wcześniej do tego przygotowane. Klatka powinna być przymocowana do nadwozia przynajmniej w 6 punktach. Profesjonalna klatka bezpieczeństwa musi być zgodna z art. 253-8 Zał. J PZM. Temat klatek jest bardzo szeroki i złożony. Wiele można by o nich napisać i na pewno poświęcimy temu tematowi oddzielny artykuł na naszym portalu, który wkrótce będziecie mogli przeczytać.
SKJS – kubełkowe fotele i gaśnica
Następną rzeczą w którą musimy koniecznie wyposażyć nasze auto są fotele kubełkowe. Różnią się one na pierwszy rzut oka od normalnych foteli samochodowych, są węższe, głębsze, twardsze i mocniej wyprofilowane – bardziej przylegają do ciała. Zapewniają większe bezpieczeństwo przy ewentualnym wypadku. Wchodzenie w ostry zakręt z dużą prędkością czy nagły skręt kierownicą powoduje przeciążenia. Tzw. „kubły” mają za zadanie utrzymać kierowcę i pilota w fotelu i zagwarantować im jak najlepszą i najbardziej ergonomiczną pozycję za kierownicą, tak aby kierowca mógł skupić się na prowadzeniu auta, a pilot na dyktowaniu trasy. Abyśmy byli jeszcze bardziej bezpieczni podczas SKJS, a nasze ciało trzymało się fotela jeszcze lepiej musimy zainstalować inne pasy bezpieczeństwa niż te w autach seryjnych.
Polski Związek Motorowy wymaga aby w SKJS były to pasy szelkowe minimum 4 punktowe czyli takie, które zamocowane są do auta w 4 miejscach i posiadają aktualną lub utraconą homologację FIA. Są również pasy 6 a nawet 8 punktowe. Aby w razie wypadku jak najszybciej wydostać się z auta, musimy mieć w kabinie minimum 1 nożyk rozcinający pasy. Nożyk musi być przymocowany w miejscu łatwo dostępnym dla załogi. Następnym elementem wg „załącznika 3a Regulaminu Amatorskich Imprez Samochodowych PZM” w który musimy wyposażyć auto to gaśnice. Muszą być minimum dwie o masie 2 kg każda. Dla przypomnienia w KJS wymagana jest jedna o masie 1 kg. To tyle jeżeli chodzi o przygotowanie auta do SKJS.
SKJS – ubiór kierowcy
Kilka zdań o tym w co się ubrać, aby zostać dopuszczonym do startu w Super KJS. Również w tym wypadku PZM ma swoje wytyczne i wg załącznika 3a, musimy wyposażyć się w kombinezon – zgodny z listą techniczną FIA nr 27 lub 74. Dopuszczone jest używanie kombinezonów z utraconą homologacja FIA oraz innych trudnopalnych jednoczęściowych kombinezonów (np. kombinezon mechanika). Pod kombinezonem powinniśmy mieć na sobie długą bieliznę oraz skarpety, a pod kaskiem balaklawę (kominiarkę). Dopuszczone jest używanie w/w wyposażenia osobistego, wykonanego z włókien naturalnych, z utraconą normą ISO 6940 oraz nieposiadających homologacji. Stanowczo zalecane są rajdowe buty i rękawice (norma 8856-2000).
Stosowanie rękawic nie dotyczy pilotów. Tak jak i w przypadku bielizny, dopuszczone jest używanie w/w wyposażenia osobistego z utraconą normą ISO 6940. Dopuszcza się używanie nieposiadających homologacji butów skórzanych. Kaski ochronne dla załogi muszą być typu stosowanego w sporcie motorowym. Stanowczo zalecane są kaski ochronne zgodne ze standardem z listy technicznej FIA nr 25.
W każdym startującym samochodzie musi być przewożona plansza o wymiarach co najmniej 42 x 29,7 cm (A3), na której znajduje się czerwony znak „SOS” z jednej strony oraz zielony znak „OK” z drugiej strony. Plansza musi znajdować się wewnątrz samochodu i być łatwo dostępna dla kierowcy i pilota. W razie wypadku, złapania gumy czy awarii auta, jedna osoba z załogi trzymając tablicę OK lub SOS daje znać innym nadjeżdżającym uczestnikom czy potrzebujemy pomocy czy nie.
System FHR w SKJS
Ostatnią rzeczą, w którą powinniśmy się wyposażyć to system FHR (Frontal Head Restraint). Ma on za zadanie chronić nasz kręgosłup w odcinku szyjnym przed złamaniem przy uderzeniu czołowym. Kołnierz pochłania ponad 80% sił działających na szyję podczas uderzenia.
Jeżeli oglądacie wyścigi Formuły 1, to na pewno widzieliście urządzenie w kształcie litery U, które znajduje się na ramionach i klatce piersiowej i owija się wokół tylnej części szyi kierowcy. Rozwiązanie to określane mianem systemu HANS jest bardzo zbliżone do systemu FHR. Ciekawostką jest, że w Super KJS od roku 2021 system FHR będzie wymagany dla samochodów o pojemności powyżej 2000 cm³. Obecnie jest on najcześciej zalecany, choć bywają imprezy, na których jest on już obowiązkowy. Pamiętajcie jednak, że aby korzystać z systemu FHR auto musi mieć 5-punktowe pasy bezpieczeństwa!
Dodaj komentarz