REKLAMA

Kia wprowadza nowy silnik 1.5 T-GDi 160 KM! Wyższa moc, niższe spalanie!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: KIA · Dodane: 30 listopada 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Następca silnika 1.4 T-GDi 140 KM wkracza na rynek. Kia przedstawiła motor 1.5 T-GDi o mocy 160 KM, który zapewnia nie tylko lepsze osiągi, ale i mniejsze zużycie paliwa. Silnik trafi pod maskę modeli Ceed, ProCeed oraz XCeed. Co z silnikiem 1.6 T-GDi?

Kia może zyskać nowe grono klientów. Wbrew powszechnej modzie na downsizing, zalecającej konstruowania co raz to mniejszych (i jednocześnie mniej trwałych) jednostek napędowych, koreański koncern wprowadza na rynek nowy, większy i mocniejszy motor niż oferowany do tej pory jego odpowiednik. Silnik 1.5 T-GDi 160 KM to w prostej linii następca jednostki napędowej 1.4 T-GDI 140 KM, który nie dość, że ma większą pojemność, to na dodatek posiada 4-cylindry, dzięki czemu powinno to pozytywnie wpłynąć na jego trwałość  w stosunku do masowo wprowadzanych jednostek 3-cylindrowych (lepsze wyważenie, mniejsze drgania). A co najciekawsze, mimo że oferuje znacznie lepsze osiągi, to jeszcze ma zużywać mniej paliwa.

Silnik 1.5 T-GDi o mocy 160 KM

Silnik 1.5 T-GDi zasilany jest benzyną i wyposażony w nowoczesne rozwiązania techniczne. Generuje moc 160 KM przy 5500 obr./min i 263 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. Ma turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa oraz system Continuously Variable Valve Duration (CVVD), który w sposób płynny zmienia czas otwarcia zaworów. W zależności od obciążenia silnika (np. ciężka jazda pod górę z obciążeniem, albo spokojna podróż poza miastem) system CVVD tak steruje pracą zaworów, aby chwilowo zwiększać lub zmniejszać jego moc poprzez regulowania mieszanki paliwowej. To przekłada się albo na lepsze osiągi, albo na niższe zużycie paliwa.

Silnik KIA 1.5 T-GDi 160 KM z serii Smartstream produkowany jest m.in. w zakładzie w Żylinie na Słowacji gdzie powstają Ceed, ProCeed i XCeed.

Nowy jest także niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (LP-EGR), który działa przy niższych prędkościach obrotowych silnika, co jak przekonują przedstawiciele Kii, ma jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Oczywiście aby spełnić normy spalin Euro 6d, motor musiał otrzymać filtry cząstek stałych (GPF) w celu redukcji cząstek stałych. A jak to się przekłada w liczbach na spalanie i osiągi?

Jak bardzo poprawiły się osiągi aut z silnikiem 1.5 T-GDi 160 KM?

Nowy, 160-konny motor wyraźnie poprawił dynamikę poszczególnych modeli koreańskiego producenta. Kia Ceed 1.5 T-GDi przyspiesza 0-100 km/h w 8,4 sekundy (ze skrzynią manualną) czyli aż o 0,5 sekundy szybciej niż wersja 1.4 T-GDi. Z kolei adresowane do dynamicznych kierowców kombi ProCeed rozpędza się do setki w w 8,6 sekundy (z silnikiem 1.4 T-GDi w 9,1 s). Poprawione o pół sekundy osiągi to jedno, ale warto zauważyć, że stało się to przy jednoczesnym spadku emisji CO2 o około 7%.

Kia Ceed
silnik 1.5 1.5 1.5 MHEV
skrzynia biegów 6MT 7DCT 7DCT
Prędkość maksymalna, km/h 210 210 210
Przyspieszenie 0-100 km/h, s 8,4 8,6 8,6
Kia Ceed kombi
silnik 1.5 1.5 1.5 MHEV
skrzynia biegów 6MT 7DCT 7DCT
Prędkość maksymalna, km/h 210 210 210
Przyspieszenie 0-100 km/h, s 8,6 8,8 8,8
Kia ProCeed
ProCeed 1.5 1.5 1.5 MHEV
6MT 7DCT 7DCT
Prędkość maksymalna, km/h 210 210 210
Przyspieszenie 0-100 km/h, s 8,6 8,8 8,8
Kia XCeed
XCeed 1.5 1.5 1.5 MHEV
6MT 7DCT 7DCT
Prędkość maksymalna, km/h 208 208 208
Przyspieszenie 0-100 km/h, s 9 9,2 9,2

Warto także podkreślić, że nowy silnik oprócz tego, że będzie dostępny z dwusprzęgłową przekładnią DCT (automat) to ma się uzupełniać z nowatorską, ręczną skrzynią biegów Kii o nazwie iMT, wyposażoną w system „clutch-by-wire”. Zamiast mechanicznego połączenia pedału i sprzęgła w przekładni iMT jest ono sterowane elektronicznie. W trybie „Eco” przekładnia iMT umożliwia również krótkie okresy tzw. żeglowania podczas jazdy autostradą bez obciążenia silnika i przy prędkości do 160 km/h. Wystarczy, że kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, hamulca lub sprzęgła, a elektronicznie sterowane sprzęgło natychmiast i bezszelestnie przywraca połączenie przekładni z silnikiem. Więcej na temat tej nowatorskiej skrzyni biegów piszemy poniżej:

Zobacz: Manualna skrzynia biegów z elektronicznie sterowanym sprzęgłem iMT

Co ważne, mimo wprowadzenia nowego silnika, motor 1.6 T-GDi o mocy 204 KM nadal pozostanie w ofercie koreańskiego producenta. Będzie to tym samym najmocniejsza jednostka w ofercie modeli Ceed GT, XCeed GT i oczywiście ProCeed GT, którego mieliśmy okazję dla Was przetestować.

Zobacz: Test KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI DCT

Warto przy tym zauważyć, że 1,5-litrowy silnik T-GDi został zaprojektowany do współpracy z systemem miękkiej hybrydy – EcoDynamics+. Modele z rodziny Ceed wyposażone w ten układ napędowy dysponują identycznymi osiągami, jak samochody bez układu napędowego z miękką hybrydą, ale charakteryzują się jeszcze niższymi emisją dwutlenku węgla i kosztami eksploatacji.

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
MariuszAndrzejRobertmario Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Andrzej
Gość
Andrzej

Tylko w jaki sposób ten tak nowatorski silnik ma regulowane luzy zaworowe? Czy mechanicznie jak poprzednie silniki benzynowe. Po 100000 trzeba regulować i to wiązało się z rozbieraniem góry silnika!!! A zima zanim silnik osiągnie temperaturę pracy to nieładnie stuka . Jeśli ten silnik ma takie zawory i regulację to jest porażka.

Mariusz
Gość
Mariusz

Ma na 100% hydrauliczne luzy zaworowe

mario
Gość
mario

Wypadałoby jednak napisać jakie to niby niższe spalanie deklaruje producent w stosunku do poprzedniej jednostki.

Robert
Gość
Robert

Po co podawać spalanie ja prawie wogole się nie różni.

Aktualności