Nowa, koncepcyjna opona Goodyear reCharge za pomocą specjalnego wkładu może zmieniać rodzaj i właściwości swojego bieżnika, a tym samym dopasowywać się do danych warunków drogowych. Wkład będzie zastępował konieczność wymiany całej opony, a użytkownik będzie mógł szybko i sprawnie zmienić właściwości ogumienia na takie, jakie w danej chwili będą mu potrzebne.
Goodyear miał pokazać na tegorocznych targach w Genewie nową oponę, ale z racji okoliczności, przedstawił ją tylko w sieci. A szkoda, bo jest ona tak przełomowa, że aż trudno uwierzyć, by szybko została spopularyzowana. Na razie jest to tylko projekt koncepcyjny. W czym rzecz? W dużym skrócie, opona nie wymaga wymiany w całości na nową, a jedynie potrzebuje okresowej zmiany wkładu. Co więcej, wkład ten można zmieniać w zależności od potrzeb, dostosowując charakterystykę jej bieżnika do panujących na danym odcinku trasy warunków drogowych. Sama opona ma wspierać pojazdy elektryczne i dla nich być przeznaczona w pierwszej kolejności.
Opona, która ma zmienny bieżnik
Bazą koncepcji reCharge stanowi biodegradowalna mieszanka bieżnika zamknięta w indywidualnych kapsułach, które mogą być wielokrotnie odnawiane, co znacząco upraszcza proces wymiany opon. Kapsuły, wypełnione specjalnie dobraną mieszanką płynów, pozwalają na regenerację bieżnika i dostosowanie opony do warunków klimatycznych, drogowych lub do stylu jazdy kierowcy (mniej lub bardziej agresywnego, ekonomicznego itp). Dzięki wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji może zostać stworzony profil kierowcy, a płynna mieszanka zostanie dostosowana do jego indywidualnych potrzeb, tworząc produkt dopasowany do każdego użytkownika.
Sama mieszanka zostanie wykonana z materiału biologicznego i wzmocniona włóknami inspirowanymi jednym z najtwardszych naturalnych materiałów na świecie – jedwabiem pajęczym. Dzięki temu będzie on niezwykle trwały i w 100 procentach biodegradowalny.
Oprócz uproszczenia procesu wymiany opon przy pomocy kapsuł wielokrotnego użytku, bieżnik będzie osadzony na lekkiej, niepneumatycznej ramie o wysokim i wąskim kształcie. To cienka, wytrzymała i niewymagająca dużych nakładów konserwacyjnych konstrukcja, która może wyeliminować konieczność konserwacji ciśnieniowej lub przestojów związanych z przebiciami. Na kanale Youtube dostępny jest film prezentujący właściwości reCharge https://youtu.be/ziMVIZPu2XU .
Zobacz: Sportowa seria opon Goodyear SuperSport/R/RS na tor i na co dzień!
Dodaj komentarz