Silnik 1.6 TDI z serii EA189 to udana konstrukcja, ale nie jest wolna od wad. Jakie są typowe problemy silnika 1.6 TDI? Na co zwrócić uwagę kupując auto z taką jednostką napędową?
Silnik 1.6 TDI powstał na bazie jednostki 2.0 TDI o mocy 140 KM i należy do niechlubnej serii EA189, niespełniającej norm emisji spalin. W porównaniu do większego silnika zredukowano jego masę (o około 6 kg) i zmniejszono pojemność skokową poprzez ograniczenie średnicy cylindrów i skoku tłoków. Motor 1.6 TDI otrzymał także zmodyfikowane tłoki, które w porównaniu do tych z silnika 2.0 TDI nie posiadają panewek korbowodowych.
Zobacz: Co to jest zawór EGR? Jakie pełni on funkcje i dlaczego się psuje?
Jednostka napędowa 1.6 TDI wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail opracowany przez firmę Continental. Układ wtryskowy zbudowany w oparciu o piezoelektryczne wtryskiwacze paliwa (tzw. injektory) może niezależnie od obrotów silnika wytworzyć ciśnienie wtrysku paliwa na poziomie nawet 1600 Barów.
Zobacz: Wadliwe silniki EA 189 – sprawdź czy Twoja Skoda ma jeden z nich
Warto zauważyć, że motor 1.6 TDI występuje w trzech wersjach – 75 KM, 90 KM i 105 KM. Wnikliwa analiza jego budowy pozwala stwierdzić, że jednostki te są identyczne pod względem konstrukcji. Każdy z tych silników posiada identyczną turbosprężarkę BorgWarner BV39 BV39F-0136 oraz filtr cząstek stałych. To co różni te silniki to przede wszystkich ich oprogramowanie (choć wszystkie posiadają tę samą jednostkę sterującą czyli Siemens PCR2.1) oraz oznaczenia : CAYA (wersja o mocy 75 KM), CAYB (90 KM) i CAYC (105 KM). W rezultacie dobry tuner potrafi bez żadnych operacji mechanicznych na silniku, podciągnąć moc jednostki CAYA do tej jaką dysponuje motor CAYC. Po numerze VIN danego egzemplarza możemy sprawdzić czy posiada on dwumasowe koło zamachowe.
Zobacz: Jak sprawdzić czy mam wadliwy silnik Volkswagena?
Silnik 1.6 TDI w trzech wersjach mocy dostępny był w szeregu aut z grupy Volkswagena. Pełną listę aut z silnikiem 1.6 TDI opublikujemy niebawem.
Typowe usterki silnika 1.6 TDI z serii EA189
Silniki 1.6 TDI z serii EA189 uważane są trwałe i niezawodne. Wielu upatruje w nich godnego następcę niezwykle solidnej jednostki 1.9 TDI (poza wersją BXE). Wbrew obiegowej opinii nie jest to jednak jednostka zupełnie pozbawiona wad.
Użytkownicy aut z tym silnikiem narzekają przede wszystkim na niską trwałość dwumasowego koła zamachowego (zwłaszcza w egzemplarzach wyprodukowanych przed 2013 rokiem). Zdarza się, że nie wytrzymuje ono nawet 50 tys. km. Oczywiście na jego trwałość wpływa w ogromnym stopniu styl jazdy kierowcy, jednak problem jest dość dobrze znany w serwisach ASO. Warto jednak sprawdzić czy auto w ogóle posiada koło dwumasowe. Większość słabszych wersji silnika posiada jednomasowe koło zamachowe.
Zobacz: Silniki TDI Volkswagena, które nie spełniają norm spalin
Oprócz przeciętnej jakości dwumasowego koła zamachowego, silnik 1.6 TDI miewa problemy z układem wtryskowym paliwa. Piezoelektryczne wtryskiwacze marki Continental są dość wrażliwe na kiepskiej jakości paliwo. Przeciętnie wszystkie cztery bez problemu wytrzymują przebieg ok. 100 tys. km. Powyżej tego granicy zaczynają się jednak problemy.
Tunerzy zwracają także uwagę na to, że efektywność wtryskiwaczy Continentala spada powyżej przebiegu 150 000 km, co obniża szansę na uzyskanie odpowiednio wysokich przyrostów mocy. Continental na chwilę obecną nie udostępnił technologii naprawy tych wtryskiwaczy, więc trudno mówić o skutecznej ich regeneracji. Pozostaje zatem tylko wymiana ich na nowe. Jeden kosztuje w autoryzowanym serwisie ok. 2640 zł (Skoda Octavia II 1.6 TDI 2011 r.).
Zobacz: VW Golf GTI Clubsport – konkurent Leona Cupry?
Użytkownicy aut z silnikiem 1.6 TDI miewają także problemy z zaworem recyrkulacji spalin EGR. Sygnałem o wystąpieniu problemu najczęściej jest komunikat o błędzie 7343 (błąd potencjometru EGR g212). Problem jest o tyle poważny, że w silniku 1.6 TDI zawór recyrkulacji spalin i chłodnica spalin wraz z klapą stanowią jeden element. W rezultacie jego awaria wiąże się ze sporym kosztem naprawy. EGR wraz z chłodnicą kosztuje ok. 1200 zł a jego wymiana to dodatkowe 150 zł.
Dość powszechnie występującym problemem w autach z silnikiem 1.6 TDI jest również ubytek płynu chłodniczego z jego zbiorniczka. Najczęściej winę za to ponosi uszczelnienie pompy wody. Nowa, a właściwie regenerowana przez Autoryzowany Serwis Obsługi kosztuje ok. 200 zł. Droższa za to jest jej wymiana – ok. 230-240 zł. Zanim jednak oddamy auto do serwisu zwróćmy uwagę czy wina nie leży po stronie uszkodzonego korka od zbiornika płynu chłodniczego.
Zobacz: Rejestracja anglika – wymagane zmiany i przeróbki auta
Rzadko, ale jednak pojawiają się wycieki oleju spod uszczelki pod głowicą. Uszczelka nie grzeszy jakością toteż warto przynajmniej raz w miesiącu kontrolować czystość silnika na wypadek pojawienia się ewentualnych wycieków.
Wszystkie silniki 1.6 TDI z serii EA189 posiadają w układzie wydechowym suchy filtr cząstek stałych czyli tzw. DPF. Opinie na jego temat są mocno zróżnicowane. Z jednej strony właściciele aut użytkowanych głównie w trasie nie mają z nim problemów na przestrzeni 150-200 tys. km. Z drugiej, jeśli samochód spędza dużo czasu w mieście awarii filtra DPF można się spodziewać już po 50-80 tys. km. Warto zatem raz w tygodniu wybrać się na 30 kilometrową podróż po trasie, by filtr mógł zostać wypalony z zalegającej w nim sadzy. Wymiana filtra jest bardzo kosztowna i właściwie nieopłacalna. W zależności od modelu auta i wersji silnika jego cena kształtuje się na poziomie od 4200 zł do ponad 8000 zł! O tym jak skutecznie można czyścić filtr DPF napisaliśmy w poniższym artykule:
Zobacz: Czyszczenie DPF – jakie są metody na zapchany filtr cząstek stałych?
Przeciętną opinią cieszy się także turbosprężarka zastosowana w silniku 1.6 TDI. Wyposażone w zmienną geometrię kierownic nie grzeszy trwałością a zakup regenerowanej z serwisu oznacza wydatek przekraczający 4000 zł. Zdarza się jednak, że awarii ulega tylko zawór sterujący jej pracą, a naprawa zamyka się w kwocie 1000 zł.
Zobacz: Volkswagen odkupi auta z wadliwymi silnikami 1.6 TDI EA189?
Silnik 1.6 TDI z serii EA189 jeszcze do niedawna cieszył się świetną opinią, zwłaszcza pod względem jakości wykonania. Z czasem, gdy auta wyposażone w ten motor zaczęły notować większe przebiegi, na jaw zaczęły wychodzić pewne jego niedomagania. Dodatkowo dobrą opinię o tej jednostce pogorszyła afera spalinowa Volkswagena, w wyniku której na jaw wyszło, że silnik ten nie spełnia norm emisji spalin. Nadal jednak motor 1.6 TDI uważany powinien być za jeden z lepszych silników Diesla, bowiem na tle konkurencji i tak wypada nieźle. Ceny jego podzespołów nadal należą raczej do tych wysokich.
Zobacz: Silnik VW 1.0 MPI CHYA CHYB – opinie i typowe usterki
Witam wszystkich serdecznie
Moze ktos z Panów boryka sie z problemem wycieku diesla z tzw „powrotu” Golfa6 1.6 TDI 105 PS…
3 x już byly wymieniane oringi na oryginalne i raz w komplecie z przewodami i wciąż to samo…
Ogólnie auto nie sprawia problemów
Ubilem ponad 100t/km przez ponad 5lat a auto ma już nastukane ponad 200tys i wymieniłem rozrząd, blokadę kierownicy i jeden wtrysk przez ponad 5lat eksploatacji poza tym „przelewem” poki co służy przyzwoicie
Bardzo proszę o pomoc
Pozdrawiam
Rafal
Roxwuszales prolem
Witam,
od niedawna posiadam Audi A3 z silnikiem CAYC 1.6 TDI 105 km i przebiegiem 197000km, Auto po nocy odpalam i na zimnym dostaje lekkich drgawek że tarpie całym autem przez około 1 – 2 Min. Komputer nie pokazuje żadnych błedów, Macie może jakąś Teorie co może być?
Świece żarowe albo wtryskiwacz. To pierwsze co należy sprawdzić.
Wtryski, w moim przypadku pomógł płyn do czyszczenia wtryskiwaczy L.. Molly zalany do filtra paliwa
Hej
Znasz już może przyczynę bo mam podobną sytuacje
Standardowe mity o tych przebiegach…. Jak może DPF być po 150 tys? Wtryskiwacze po 100?
Posiadam takowy samochód z przebiegiem 340 tys. I wszystko jest w pełnym oryginale. DPF ma się dobrze, wtryskiwacze także, fakt do wymiany sprzęgło (bez dwumasy)
czynników wpływających na to czy dana usterka się pojawi czy nie jest kilka. Po pierwsze problemy z DPF (oprogramowanie) i wtryskiwaczami pojawiały się w pierwszych rocznikach. Źle działające z czasem wtryskiwacze przyspieszały zapychanie się DPF z uwagi na błędne dawki paliwa. Po drugie auta eksploatowane na krótkich trasach są bardziej problematyczne niż te, które robią tysiące kilometrów miesięcznie w trasach. I dotyczy to większości turbodiesli, zwłaszcza z DPF. To że w Twoim przypadku koło dwumasowe jest sprawne po takim przebiegu dowodzi, że robisz duże trasy i nie obciążasz go nadmiernie. Tak naprawdę koło dwumasowe i DPF to trwałe części, ale… Czytaj więcej »
Drogi Łukaszu,
to się kur*a ciesz, bo jak to czytam to chcę to sprzedać, albo swap na 1.9 zrobić.
Witam. A ja ma VW CADDY 1.6 TDI, czyli ten sam silnik, który niestety w artykule został pominięty. Kod silnika CAYD, 102KM 75kW, przejechanych od nowego (wyjechałem nim z salonu) obecnie 130tyś. Od jakiegoś czasu DPF zaczął się wypalać co jakieś 250-300km, więc chyba czyszczenie wodne mnie czeka. Problemem jest jednak co innego, po przejechaniu 1-2km coś zaczyna klekotać w silniku. Niestety jadąc do mechanika, tego nie słychać. Zostawiłem nawet raz na tydzień i dzień w dzień był jeżdżony przez mechanika, który nic nie usłyszał. Objawy nie występują niestety każdego dnia, tylko jak silnik ma kaprys. Hałasy klekotu słychać pod… Czytaj więcej »
Jeśli mowa o czyszczeniu DPF to polecamy szczególnie firmę Regeneruj.pl bo ich fachowcy doskonale się znają na robocie. Ale proszę pamiętać o tym, że jest duże prawdopodobieństwo, że DPF się zatyka na skutek problemów np. z układem wtryskowym silnika czy turbosprężarki. Przed czyszczeniem DPF trzeba zdiagnozować usterkę, a jak Pan widzi, dziś na rynku sa główne „wymieniacze części” a nie mechanicy. A skąd Pan jest? Może kogoś polecimy z mechaników.
Witam.
Poznań. Jeździełm już do wielu mechaników, ale nikt nic nie znalazł, a zalecał wymianę po kolei wszystkiego, co można wymienić. Podejrzewam, że skończyłoby się na wymianie całego osprzętu silnika, wraz z kompletną głowicą, a na końcu stwierdzenie, że trzeba wymienić silnik, bo z tego nic nie będzie. 🙁
Pozdrawiam
Niestety w tych rejonach nie mamy swoich mechaników. Warszawa i okolice wchodzą w gre?
Cześć. Miałem to samo „klepanie” w moim Golfie 6 1.6 tdi. Po kilku nietrafionych diagnozach auto zaczęło kopcić i okazało się że to wtrysk niestety u mnie było za późno i skończyło się na kosztownej wizycie w warsztacie gdzie powiedziano mi że wtrysk był uklepany tak że zmienił kształt (zrobił się nabrzmiały) i nie dało rady do wyjąć… Odbudowa silnika i auto śmiga 🙂 Ale tanio nie było. Pozdrawiam.
te klekotanie to wina zawory egr
Witam, mam problem z leonem 2010r 1.6 tdi cayc, mianowice gdy zapalam auto rano odpala i gaśnie, ale za drugim, trzecim razem zapala normalnie i chodzi. Wyjeżdżam z domu zrobię jakieś 5-15 km auto zaczyna szarpać, brak mocy i gaśnie na amen, nie ma opcji go odpalić. Po odkręceniu pokrywki filtra paliwa, w środku sucho a wtryski zapowietrzone. Wtedy zalewam ropy do filtra do pełna, odpowietrzam wtryski poprzez poluzowanie przewodu,kręce rozrusznikiem, dokręcam, odpalam i auto chodzi. Ktoś miał podobny przypadek lub wie co może być przyczyną? Zaznaczam,że wtryski sprawdzone, pompka podaje paliwo, filtr paliwa nowy