REKLAMA

Nowe kontrole drogowe Policji i zmiany w przepisach!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 7 listopada 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe zasady kontroli drogowych budzą sporo kontrowersji. Zakładają one np., że policjant będzie mógł zatrzymać radiowóz w miejscu zabronionym. Co więcej określają one na nowo kto będzie mógł przeprowadzić kontrolę auta na drodze. Okazuje się jednak, że w szumie informacyjnym wiele zmian zostało opisanych niedokładnie, niepotrzebnie tworząc gorszy ich obraz niż ma to być w rzeczywistości.

Dziś czyli w czwartek 7 listopada wchodzi w życie nowe rozporządzenie MSWiA w sprawie kontroli ruchu drogowego. W rozporządzeniu przedstawiono nowe obowiązki i uprawnienia kierowców aut oraz kontrolujących. Doprecyzowane zostały też przepisy, które dotyczyły tego problemu. Zdaniem resortu wszystko w trosce o poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Gdzie może zatrzymać się radiowóz policyjny by przeprowadzić kontrolę?

Sporo kontrowersji wzbudza przepis dotyczący miejsca przeprowadzenia kontroli drogowej. W akcie prawnym zapisano, że podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Większość redakcji pomija jednak fakt, że w tego typu sytuacji pojazd policyjny musi włączyć niebieskie sygnały świetlne. A przecież tego typu sytuacja nie jest czymś nowym. Miejsce zabronione do postoju nie jest bowiem tożsame z miejscem niebezpiecznym.

Kontrola przebiegu auta

Dodatkowo policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, podczas kontroli drogowej, będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie. Będzie także możliwość, w przypadku zastrzeżeń po wstępnej kontroli technicznej pojazdu użytkowego na przykład ciężarowego lub autobusu, skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Ma to pomóc wyeliminować z dróg niesprawne samochody.

Zobacz: Piwo bezalkoholowe – czy można po nim prowadzić? Sprawdzamy!

Nowe rozporządzenie rozszerza także katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Jak wynika z aktu prawnego, policjant będzie mógł wpuścić kierowcę do radiowozu, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego. Nowelizacja przepisów ma także ułatwić kontrolującemu złożenie wniosku do starosty o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem, jak również skierowanie kierowcy lub motorniczego na egzamin sprawdzający jego kwalifikacje.

Kto może przeprowadzić kontrolę drogową kierowcy?

Zmiany dotkną też przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości. Od jutra policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy. Ale co ważne, a co jest pomijane, kierowca będzie miał prawo poprosić policjanta o wylegitymowania się. Od jutra także do kontroli będą mogli zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnych, straży leśnych oraz straży parku, jak również osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora.

Nowością jest możliwość przeprowadzania kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska. Urzędnicy z biura prasowego MSWiA wskazali, że zawarte w rozporządzeniu nowe regulacje dotyczą również zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów.

W razie wątpliwości, co do przewożonego ładunku, wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą.

Nowe regulacje prawne określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych.

Dlaczego wprowadzono zmiany zasad kontroli drogowych?

Konieczność wydania rozporządzenia wynikała z dostosowania przepisów do ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Ustawa ta wdraża do prawa krajowego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczącą drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych. Jak przekazało biuro prasowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, nowe regulacje zaczynają obowiązywać od dnia dzisiejszego. Jedynie paragraf 12, który dotyczy odczytu wskazań drogomierza pojazdu zatrzymanego do kontroli,  wchodzi w życie od 1 stycznia 2020 roku.

Zobacz: Kara za cofanie licznika przebiegu od 2019 roku! Więzienie lub grzywna!

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Daily Driverdarek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
darek
Gość
darek

dziwne?! zastanawiałem się po co taki rozgłos? po co takie zmiany skoro obecne przepisy mówią to samo i wystarczy je stosować? aaaaaa…! już wiem!!! do tej pory kontrolowany kierujący jako, że ma znacznie ograniczone zaufanie do „milicji” bo jest to co jest, bo są milicjanci i ci którzy mogą być stawiani za wzór ale również są tacy którym do wzorców patologii bliżej. Tym samym przecietny zjadacz chleba przy obecnym przepływie informacji wie że jak podchodzi milicjant to należy sieobawiać że w przyszłości jak przyjdzie co do czego będzie mógł potencjalnie poświadczać nieprawdę – znane są takie przypadki i sąd komu… Czytaj więcej »

Aktualności