Kiedy będzie gotowa obwodnica Warszawy? Postanowiliśmy o to zapytać przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Okazuje się, że koniec prac nie jest wcale bliski. Na dzień dzisiejszy gotowa jest dopiero jej połowa. Cześć trasy jest już w budowie, a pozostały jej fragment dopiero w fazie przygotowywania. Szczegóły poznacie w materiale.
ekspresowa obwodnica stolicy, czyli tak naprawdę Warszawski Węzeł Transportowy, docelowo ma mieć długość 82 km. Na dzień dzisiejszy do użytku oddano 44 km tej trasy, w budowie jest kolejne 25 km, a ostatnie 14 km w fazie przygotowania. Co ciekawe, GDDKiA już pracuje nad budową obwodnicy aglomeracyjnej. I dobrze, bo budowana obwodnicy Warszawy potrwa jeszcze długo.
Budowa obwodnicy Warszawy
Prawda jest taka, że założenia dotyczące budowy obwodnicy Warszawy powstały jeszcze przed II Wojną Światową! Ówcześni planiści już wtedy przewidywali, że Stolica będzie potrzebować nie jednej, ale aż 3 obwodnic obwodowych! Niestety, po wojnie ogromne straty materialne i korupcjogenne rządy rządy nie były w stanie znaleźć środków na budowę chociażby 1 obwodnicy. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku rozpoczęły się pierwsze prace studialne dotyczące budowy dróg ekspresowych w ramach Warszawskiego Węzła Transportowego. Ostatecznie ustalono, że w jego skład wejdą drogi ekspresowe:
- S2 na odcinku od węzła Konotopa do węzła Lubelska,
- S8 od węzła Konotopa do Marek i S17 od Marek do węzła Lubelska.
W sumie wszystkie te odcinki miały utworzyć obwodnicę Warszawy w kształcie pierścienia (ring), której łączna długość miała sięgnąć około 82 km. Okazało się jednak, że w polskich warunkach relatywnie krótki odcinek trasy będzie budowany dekadami.
W 2008 roku rozpoczęto realizację planów. Jako pierwsza ruszyła budowa drogi S8 od węzła Konotopa do węzła Powązkowska. Trasa o długości ponad 10 km została oddana do ruchu w 2011 r. Rok później do węzła Konotopa wpięła się autostrada A2 wyprowadzająca ruch w kierunku zachodniej granicy Polski. W 2013 r. zakończyła się realizacja kolejnych odcinków czyli S8 od węzła Modlińska do Marek (o długości 7,1 km) oraz S2 od węzła Konotopa do ul. Puławskiej (długość 20 km). Dwa lata później oddano do użytku przebudowany do parametrów drogi ekspresowej prawie 5-kilometrowy odcinek S8 pomiędzy węzłami Powązkowska i Modlińska wraz z przebudowanym mostem Grota-Roweckiego. Odcinek ten jest jednak wyjątkowo niefortunnie zaprojektowany, czego efektem są po pierwsze ogromne korki, a po drugie kiepskie skomunikowanie w drogą krajową nr 7 prowadzącą m.in. na Gdańsk.
Aktualnie budowane odcinki obwodnicy Warszawy
Obecnie budowane jest prawie 25 km dróg ekspresowych. Od południa to trasa S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska z terminem zakończenia prac przewidzianym na koniec 2020 r. Długość trzech odcinków realizacyjnych to ok. 19,5 km. Od wschodu powstaje natomiast 6 km drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.
Aby „domknąć” ring brakuje jeszcze fragmentu wschodniej część obwodnicy warszawskiej łączącej trasę S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km. Jest on obecnie dopiero w fazie koncepcyjnej. Trwają prace nad uszczegółowieniem rozwiązań technicznych wariantów wskazanych w decyzji środowiskowej. Trasę łączącą S8 z S17 podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Dla fragmentu od Drewnicy do Ząbek o długości ok. 3,6 km zakończenie prac projektowych przewidziano na wrzesień 2019 r. Natomiast dla pozostałej części, od Ząbek do Zakrętu o długości ok. 10,2 km, w czerwcu 2020 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy, który zrealizuje prace w systemie „Projektuj i buduj”. Szacowane lata realizacji to 2022-2024.
Kiedy zakończy się budowa obwodnicy Warszawy?
Jak przewidują przedstawiciele GDDKiA, jeśli prace będą przebiegać sprawniej i bez większych opóźnień (zwłaszcza na poziomie administracyjnym i prawnym), a przy tym nie zabraknie środków na budowę, to budowa udwodnicy warszawskiej zakończy się w 2024 roku. GDDKiA dodaje przy tym, że już rozpoczęła pracę przygotowawcze do budowy obwodnicy aglomeracyjne. Opracowano już studium korytarzowe, a kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Zdaniem naszej redakcji to właśnie ta obwodnica będzie miała największy wpływ na odciążenie ruchu w Warszawie. O ile powstanie relatywnie szybko.
Zobacz: Policjanci jechali 250 km/h za sportową Hondą na obwodnicy Mińska!
Dodaj komentarz