Jakie filtry są w samochodzie? Jak często trzeba wymieniać filtry w aucie? Na przykładzie naszego Peugeota 406 pokażemy Wam najczęściej występujące filtry w samochodach, ich ceny oraz częstotliwość z jaką trzeba je wymieniać.
W przypadku samochodu osobowego wyposażonego w silnik spalinowy, podstawą prawidłowej jego eksploatacji jest okresowa wymiana jego płynów i filtrów. To one mają decydujący wpływ na żywotność m.in. jednostki napędowej, czy komfort użytkowania pojazdu. Zaniedbania w tym zakresie mogą skrócić przebieg, po którym silnik będzie wymagał generalnego i bardzo kosztownego remontu, pogorszyć jego osiągi bądź sprawność działania. Na przykładzie Naszego redakcyjnego Peugeota 406, wyposażonego w benzynowy motor 1.8 16V o mocy 110 KM, pokażemy Wam, jakie filtry należy okresowo wymieniać w samochodzie, jak często to robić, oraz które z nich mają wpływ na trwałość auta, osiągi bądź komfort jazdy.
Filtr oleju – rodzaje, funkcja, częstotliwość wymiany
Filtrem mającym ogromny wpływ na żywotność silnika jest filtr oleju. Gromadzi on w sobie zanieczyszczenia powstające podczas procesu spalania paliwa (i oleju) w cylindrach. Wyłapuje także opiłki metali, będące efektem wzajemnego tarcia o siebie elementów silnika takich jak np. pierścienie, popychacze czy wałki rozrządu. W momencie gdy filtr oleju przestaje akumulować w sobie kolejne porcje zanieczyszczeń, olej zaczyna wyraźnie zmieniać swoje właściwości penetrujące i czyszczące. Zmniejsza się drożność kanałów olejowych silnika, spada jakość smarowania, film olejowy przestaje właściwie pokrywać poszczególne elementy silnika, a te zaczynają ulegać szybszemu zużyciu. Co gorsze, sam filtr zaczyna stawiać też większy opór w magistrali olejowej, ograniczając tym samym tempo przepływu oleju w silniku. Mocno zanieczyszczony olej to także gorsze odprowadzenie ciepła z silnika, o czym mało kto zdaje sobie sprawę.
Konstrukcje filtrów olejowych uległy pewnym przeobrażeniom na przestrzeni lat. Dawniej filtr oleju był elementem, który trzeba było wymieniać wraz jego obudową. Tego typu filtr zastosowano w prezentowanym Peugeocie 406. W obecnie produkowanych autach, wymiana filtru olejowego najczęściej polega na zamianie samego wkładu filtra wraz z uszczelką, bez konieczności wymiany jego obudowy. Filtr oleju należy wymieniać przy każdej zmianie oleju czyli nie rzadziej niż co 15 tys. km (chyba, że producent auta zaleca jeszcze częstszą wymianę). Warto skrócić interwał wymiany oleju i jego filtra nawet do 10 tys. km, jeśli auto eksploatowane jest głównie w mieście, na krótkich dystansach i jest wyposażone w mocny silnik z turbosprężarką. Pozostawienie starego filtra i zalanie silnika nowym olejem sprawi, że olej błyskawicznie zostanie zanieczyszczony.
Wymiana filtra powietrza
W trakcie przeglądu samochodowego warto wymienić także filtr powietrza. To on odpowiedzialny jest za doprowadzanie do silnika czystego powietrza, pozbawionego niebezpiecznych dla jednostki napędowej ciał stałych czy substancji płynnych. Zapchany filtr powietrza może być przyczyną takich problemów jak zwiększone zużycia paliwa czy spadek mocy silnika (na skutek zbyt małej ilości tlenu dostarczanego do motoru). W skrajnych przypadkach brak filtra może przyczynić się do mechanicznego uszkodzenia silnika.
Filtr powietrza powinno wymieniać co 15-20 tysięcy kilometrów. Stopień jego zanieczyszczenia można w pewnym stopniu ocenić wzrokowo. Zdarza się, że filtr potrafi wytrzymać zarówno większy, jak i mniejszy przebieg od wspomnianego, w zależności od warunków w jakich eksploatowane jest auto. Nie warto jednak odwlekać terminu jego wymiany. Zdarza się, że filtr powietrza ulega uszkodzeniu na skutek zmęczenia materiału i ciśnienia jakie na niego działa. W rezultacie w skrajnych przypadkach zdarza się, że zużyty filtr zostaje zassany do układu dolotowego silnika, co grozi poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej, a w najlepszym przypadku unieruchomieniem silnika, na skutek braku dopływu do niego powietrza. Relatywnie niska cena filtra oraz dogodny dostęp do niego powodują, że nie warto zwlekać z jego wymianą (obudowa filtra jest zazwyczaj „na widoku” i jest zamykana albo na zatrzaski, albo za pomocą 2-4 śrub). Filtr powietrza i oleju warto wymieniać za jednym zamachem.
Wymiana filtra paliwa
Zdecydowanie rzadziej wymienianym filtrem w samochodach osobowych jest filtr paliwa. Zdarza się, że auto pokonuje na jednym takim filtrze nawet 50-80 tys. km zanim ktoś się nim „zainteresuje”. A to błąd, bowiem zużyty filtr paliwa potrafi unieruchomić auto. Służy on bowiem nie tylko do oczyszczaniu paliwa z zanieczyszczeń stałych (piasek, iły, rdza, cząstki metali), ale także z wody powstające z pary wodnej czy z cząstek żywicznych, które wydzielają się na skutek utleniania się oleju napędowego. Zużyty filtr paliwa może zakumulować w sobie tyle wody, że zimą może po prostu zamarznąć, uniemożliwiając przepływ paliwa, a tym samym uruchomienie silnika.
Z wymianą filtru paliwa jest ten problem, że jego umiejscowienie nie zapewnia zazwyczaj już tak dogodnego dostępu do niego jak w przypadku innych filtrów. W rezultacie zdarza się, że nieuczciwi mechanicy wcale go nie wymienia, ale dopisują go tylko do rachunku. Zweryfikowanie tego czy został on wymieniony nie jest już dla laika takie proste. W prezentowanym Peugeocie 406 filtr paliwa umieszczony jest na końcu prawego progu, tuż przy tylnym kole. Jego wymiana nie jest skomplikowana, ale w Naszym przypadku sparciały przewód paliwowy uległ uszkodzeniu w trakcie demontażu filtra i podwyższył koszty naprawy.
Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) z węglem aktywnym?
Ostatnim filtrem, który warto okresowo wymieniać w samochodzie, jest filtr kabinowy nazywany też filtrem przeciwpyłkowym. Umieszczony jest on przed dmuchawą kierującą świeże powietrze do kabiny. Jego rolą jest oczyszczanie powietrza zarówno z ciał stałych (liście, pasiek, owady), które mogą dostać się do wnętrza pojazdu, jak i z grzybów czy cząstek spalin (sadzy). Najlepsze są filtry kabinowe węglowe (z węglem aktywnym), bowiem najskuteczniej radzą sobie z zatrzymywaniem zanieczyszczeń gazowych i przykrych zapachów z zewnątrz. Objawy zapchanego filtra kabinowego to przede wszystkim parujące szyby, zapach stęchlizny roznoszący się po kabinie po uruchomieniu nawiewu czy osłabiona wydajność nawiewu. Zupełny brak filtra będzie natomiast przejawiał się np. w liściach, które zaczną zalegać w kanałach wentylacyjnych.
Zobacz: Gdzie jest filtr kabinowy w aucie? Jak go wymienić?
Filtry kabinowe najczęściej montowane są w samochodach z klimatyzacją. Ale to nie znaczy, że auta bez klimatyzacji ich nie mają. Zdarza się, że nawet Autoryzowane Stacje Obsługi nie zdają sobie sprawy, że w danym egzemplarzu jest zamontowany taki filtr. Tak było w przypadku prezentowanego Peugeota 406, który wg nr VIN po prostu go nie posiada. Wystarczy jednak zdemontować obudowę dmuchawy przy podszybiu, aby dostrzec kompletną instalację wraz z filtrem kabinowym. Nie jest jednak regułą, że w każdym aucie znajdziecie go przy podszybiu. O tym gdzie szukać filtra kabinowego dowiecie się w osobnym materiale. Największą wadą węglowego filtra kabinowego jest jego cena, która bywa kilkukrotnie wyższa niż w przypadku modelu bez aktywnego węgla. Można jednak znaleźć firmy produkujące je w znacznie atrakcyjniejszych cenach.
Ile kosztuje wymiana filtrów w samochodzie?
Filtry samochodowe charakteryzują się zróżnicowanym kosztem zakupu. W zależności od typu filtra oraz jego marki, cena potrafi się istotnie różnić. Najdroższy jest zazwyczaj filtr kabinowy z węglem aktywnym. Na przykładzie naszego Peugeota 406 1.8 16V 110 KM możecie zobaczyć jak duże są dysproporcje cenowe w zakresie filtrów samochodowych.
Filtry do samochodu Peugeot 406 1.8 16V 110 KM | ||
część/punkt sprzedaży | ASO Peugeot | Zamienniki firmy SRL z ASH Polcar (ceny części dla klienta detalicznego, bez rabatów) |
filtr powietrza | 108 zł | 22 zł |
filtr oleju | 50 zł | 12 zł |
filtr paliwa | 72 zł | 15 zł |
filtr kabinowy węglowy | 114 zł | 33 zł |
RAZEM | 344 zł | 82 zł |
W przypadku filtra kabinowego, ASO Peugeota nie ma w ofercie oryginalnego filtra do tego egzemplarza, bowiem teoretycznie nie był on w nim oferowany. Ale ASO dobrało pasujący filtr od 406-tki z klimatyzacją. Najprawdopodobniej każdy Peugeot 406 posiada instalację do montażu filtra, ale tylko wersje z klimatyzacją miały w niej dodatkowo zamontowany filtr. Łącznie za komplet oryginalnych filtrów ASO do Peugeota 406 właściciel musi zapłacić 344 zł.
Alternatywą dla części oryginalnych mogą być tzw. zamienniki, czyli części alternatywne. Za filtr powietrza, oleju, paliwa i kabinowy firmy SRL trzeba zapłacić łącznie 82 zł, czyli 4-krotnie mniej niż w ASO. Tym samym właściciel pojazdu może pozwolić sobie na częstszą wymianę filtrów, przy zachowaniu relatywnie niskich kosztów. Co ciekawe, na rynku aftermarketowym (czyli części zamiennych) nie było problemów z dobraniem filtra kabinowego do prezentowanego Peugeota 406. W katalogu Polcar wystarczy wybrać model auta, żeby zobaczyć pełną listę dostępnych do niego filtrów różnych producentów.
Zobacz: Co trzeba wymienić po zakupie używanego auta?
Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar
Parowały mi szyby teraz niesamowicie. Wymieniłem filtr kabinowy i jak ręką odjal. Ja wstawiłem też węglowy bo w dobrej cenie jest. Peugeot 508
Chciałem podzielić się jednym spostrzeżenie. Na forach powielane są jakies mity o filtrach kabinowych SRL. Czytałem że szyby paruja, że śmierdzi itd. Ja kupiłem taki do E46 i zupełnie niczego takiego nie ma. Jestem wręcz pewny że to konkurencja pisze takie rzeczy. Dlaczego to pisze? Bo dzięki takiej „pomocy” z forum w tamtym roku kupiłem filtr Boscha za 3 razy taka cenę. I poza cena to ja żadnej różnicy nie widzę. A jesień już w pełni i codziennie powinny mi szyby parowac a tu nic….nie wiem czy wy też to widzicie ale na forach pojawiło się wiele przedstawicieli różnych firm… Czytaj więcej »
Filtry to podstawa. Olej i filtr zmieniam co 10 tysięcy kilometrów. Kupuję tani olej i tani filtr bo uważam że grunt to częsta zmiana. Oczywiście kupuje tylko u renomowanych sprzedawców. Omijam allegro. Za filtr i olej do Focusa płacę 70 zł i mogę śmigać kolejne 10 tyś na czystym oleju. Śmieszą mnie ludzie co kupują drogi olej i filtry i jeżdżą na nich 20-30 tysięcy km myśląc że robią lepiej. A prawda jest taka że po takim przebiegu na takim olej i to już silnik swoje dostanie. O turbo i wtryskach nie wspominając.
Ja mam problem z filtrem kabinowym. Teoretycznie go nie mam bo tak twierdzi serwis VW ale kolega mówi że jest tylko trzeba się dostać do niego bo jest ukryty. Passat B5 2000 rok.
Jest w podszybiu.
Wiecie gdzie jest filtr kabinowy w Focusie mk2 ? Bo u mnie albo go nie ma albo jest gdzieś ukryty.
przy pedale gazu (na prawo od niego, w tunelu skrzyni biegów.