Co trzeba wymienić po zakupie używanego auta?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 20 maja 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Przegląd po zakupie używanego samochodu jest niezbędny jeśli zależy nam na bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Co warto wymienić w używanym aucie po jego zakupie? Na co zwrócić uwagę w samochodzie z LPG? Jak często robić przegląd auta? Na przykładzie naszego Peugeota 406 postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania!

Zakup używanego auta zawsze powinien wiązać się z gruntowną oceną jego stanu technicznego niezależnie od wieku samochodu. Na przykładzie naszego 23-letniego Peugeota 406 1.8 16V pokażemy Wam, co warto wymienić i sprawdzić w samochodzie tuż po jego nabyciu w ramach tzw. przeglądu pozakupowego. Z racji wieku naszego auta oraz niskiej wartości rezydualnej pojazdu (zaledwie 1000 zł), do naprawy wykorzystaliśmy w dużej mierze zamienniki z oferty polskiej firmy Polcar ASH. Naprawa na oryginalnych częściach, której koszt przewyższyłby kilkukrotnie wartość auta, nie miała uzasadnienia finansowego. Z resztą sami będziecie mogli zobaczyć różnicę w cenach pomiędzy częściami oryginalnymi a alternatywnymi czyli tzw. zamiennikami na końcu artykułu.

Wymiana oleju silnikowego z filtrem

W przypadku eksploatacji samochodu napędzanego silnikiem spalinowym podstawą jest regularna wymiana oleju silnikowego, dlatego od tego trzeba zacząć przegląd. To olej gwarantuje właściwe smarowanie poszczególnych elementów motoru, zapewniając mu wyraźnie dłuższą żywotność. Silniki, w których olej wymieniany jest co 10-12 tys. km nie tylko odznaczają dłuższą żywotnością, ale też rzadziej miewają problemy z osprzętem takim jak turbosprężarka czy pompowtryskiwacze (w silnikach diesla). Nie da się także zaprzeczyć, że zalanie silnika świeżym olejem pozytywnie wpływa na dźwięk jednostki napędowej. Lepiej smarowane podzespoły silnika pracują lżej, a przez to po prostu ciszej.

Zestaw obowiązkowy na pierwszy przegląd pozakupowy auta. Od lewej: filtr powietrza,  filtr oleju i filtr paliwa. 

Razem z olejem warto także od razu wymienić filtr oleju, w którym gromadzą się przede wszystkimi opiłki metalu, oraz dodatkowo filtry powietrza i paliwa. Tym samym silnik będzie pracował z mniejszym obciążeniem, a nowy właściciel auta będzie mógł zachować interwały wymiany tych podzespołów w przyszłości. O ile wymiana filtra powietrza i oleju jest zadaniem prostym, o tyle umiejscowienie filtra paliwa może nastręczyć nieco więcej problemów z jego wymianą. W przypadku Peugeota 406 znajduje się on na końcu prawego progu i dostęp do niego wymaga podniesienia pojazdu. Warto także skontrolować czy i gdzie znajduje się filtr kabinowy w aucie i również jego od razu poddać wymianie. O tym jak często wymieniać poszczególne filtry w samochodzie przygotowaliśmy specjalny poradnik.

Wymiana rozrządu silnika

Kolejnym krokiem, który warto poważnie rozważyć w trakcie pozakupowego przeglądu auta, jest wymiana „rozrządu” czyli paska rozrządu wraz napinaczami i rolkami (o ile auto nie ma łańcuchowego rozrządu). Jeśli tak jak w przypadku naszego Peugeota 406 nie ma możliwości zweryfikowania kiedy rozrząd był ostatnio wymieniany, nie warto zwlekać z montażem nowego zestawu. Jego koszt zakupu jest relatywnie nieduży (zwłaszcza jeśli zastosujemy zamienniki), a pozostawienie starego zestawu grozi poważną awarią silnika.

Standardowy zestaw napędu rozrządu zawiera: pasek rozrządu, napinacz i rolkę prowadzącą pasek. Warto rozszerzyć go o pompę wody.

Gdyby doszło do zerwania paska rozrządu, uszkodzeniu mogłyby ulec zawory, głowica a nawet układ tłokowo-korbowy silnika. Naprawa jednostki napędowej mogłaby być wtedy wręcz nieopłacalna! Wymiana rozrządu jest zadaniem czasochłonnym i wymaga zdemontowania też innych podzespołów silnika i osprzętu, zwłaszcza jeśli decydujemy się też na profilaktyczną wymianę pompy wody. Nie jest to też zabieg, który wykonuje się raz na zawsze. W zależności od rodzaju rozrządu i typu rozrządu oraz konstrukcji silnika zupełnie inne są interwały jego wymiany. Więcej o wymianie rozrządu przeczytacie niebawem w specjalnym  materiale na ten temat!

Wymiana świec zapłonowych i kontrola cewki

W trakcie przeglądu pozakupowego auta, warto także skontrolować układ zapłonowy samochodu, zwłaszcza jeśli podobnie jak prezentowany Peugeot, posiada on instalację LPG. Problemy ze spalaniem mieszanki paliwowej, objawiające się charakterystycznymi wystrzałami w kolektorze wydechowym i szarpaniem autem w trakcie przyspieszania na niskich obrotach, to klasyczne symptomy niesprawności świec, przewodów lub cewki zapłonowej.

W autach z instalacją LPG bardzo szybko zużywają się świece, dlatego warto je zapobiegawczo wymienić już na pierwszym przeglądzie (a potem co 20 tys. km). Ich koszt jest niewielki, a spadek ich sprawności czy usterka wpływają negatywnie na pracę silnika i jego osprzętu.

Czasem wymiana samych świec nie wystarcza. Trzeba wtedy zwrócić uwagę na stan cewki zapłonowej. Oryginalna jest szalenie droga, ale wysokiej jakości jej zamiennik potrafi być kilkukrotnie tańszy. Co ciekawe, cewka z Polcara wygląda identycznie jak cześć oryginalna.

W naszym przypadku rozszerzyliśmy zakres przeglądu o montaż nowej cewki zapłonowej, bowiem poprzednia wykazywała już braki w przewodzeniu prądu. Jej demontaż jest łatwy, a po jej wymianie praca silnika znowu stała się równa i gładka. Niestety oryginalna cewka jest szalenie droga, dlatego skorzystaliśmy z zamiennika szczególnie polecanego przez dystrybutora Polcar ograniczając jej koszt 6-krotnie!

Wymiana żarówek w reflektorach

Po zakupie używanego auta, warto skontrolować też stan jego oświetlenia. Nawet jeśli teoretycznie żarówki działają to nie znaczy, że emitują światło o poprawnej wiązce. Po pierwsze wraz z upływem czasu ulegają one stopniowemu zużyciu, co przekłada się na spadek ich mocy, a po drugie eksploatacja na nierównych drogach sprawia, że z czasem zmienia się też ustawienie reflektorów. W rezultacie kierowca może wyciągnąć błędne wnioski co do realnych możliwości lamp w jego samochodzie.

W przypadku naszego Peugeota musieliśmy wymienić reflektory na nowe z uwagi na liczne ich uszkodzenia, a przy okazji od razu zaopatrzyliśmy je w nowe żarówki świateł drogowych/mijania H7 oraz pozycyjnych W5W (stare żarówki, które były sprawne, zatrzymaliśmy jako „zapas”). Każda wymiana żarówek w przednich reflektorach powinna wiązać się z późniejszą regulacją lamp. W przeciwnym wypadku skuteczność nowego oświetlenia może być rozczarowująca, a niewyregulowane reflektory mogą oślepiać innych kierowców.

Wymiana elementów zawieszenia auta

Kolejnym elementem, który warto od razu sprawdzić po zakupie pojazdu jest zawieszenie, zwłaszcza w przypadku francuskich aut. Praktycznie zawsze wymaga ono większych lub mniejszych napraw, a wykonanie ich przy okazji gruntownego przeglądu pozwoli obniżyć koszty robocizny. Standardowo ocenić należy silentblocki, sworznie wahaczy, drążki kierownicze czy łączniki stabilizatora. W przypadku prezentowanego Peugeota 406 zawiodły te ostatnie. Co ważne, łączniki stabilizatora mogą różnić się od siebie pod względem budowy w zależności od rocznika auta (inny kąt ułożenia sworznia).

Łączniki stabilizatora mogą różnic się ułożeniem sworznia. Na zdjęciu są oba ich typy dostępne na rynku. Nasza 406-tka wymagała tych czarnych, ze sworzniem ustawionym wzdłuż drążka. 

Zdarza się też, że objawy zużytych łączników stabilizatora są mylnie interpretowane i przypisywane problemom z maglownicą, co może prowadzić do niepotrzebnych i bardzo drogich napraw. Warto zatem zawsze zacząć od taniej wymiany łączników. Oryginalne mogą być drogie (314 zł za sztukę w ASO Peugeot), ale zamienniki są zdecydowanie tańsze (27 zł za zamiennik firmy SRL).

Trwałość wycieraczek szyb jest ograniczona

Jedną z czynności, która często jest bagatelizowana przez nabywcę używanego auta to wymiana wycieraczek szyb. A w końcu to one mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Sęk w tym, że kierowcy bagatelizują ten problem i często jeżdżą ile to tylko możliwe ze zużytymi piórami. A wystarczy wymienić je od razu przy pierwszym przeglądzie pojazdu i mieć spokój na długi czas. Oryginalne są kosmicznie drogie (276 zł za komplet), ale zamienniki można nabyć za około 50 zł i właśnie takie trafiły do naszego Peugeota. Podobnie jak poprzedni właściciel wybraliśmy nowocześniejsze wycieraczki bezramionowe, tzw. płaskie.

Oryginalne wycieraczki do Peugeota 406 kosztują aż 276 zł! Za komplet firmy SRL zapłacić trzeba 52 zł. 

Kupując wycieraczki trzeba jednak zwrócić uwagę przede wszystkim na długość każdego z piór wyrażoną w milimetrach. Co prawda w katalogach poszczególnych producentów wycieraczek znajdziecie informacje o tym, które z nich pasują do konkretnego modelu auta, ale w przypadku starszych samochodów, może tej informacji brakować. Dlatego przed wyborem nowych wycieraczek, zawsze warto po prostu zmierzyć długość starych piór i dobrać samodzielnie te właściwe.

Kontrola płynów eksploatacyjnych

Na koniec warto pamiętać jeszcze o jednej czynności, którą koniecznie warto zrobić na pierwszym przeglądzie auta – kontrola i uzupełnienie płynów eksploatacyjnych.

Oprócz oleju silnikowego trzeba sprawdzić stan płynu chłodniczego i hamulcowego. Ich braki to także sygnał do skontrolowania szczelności obu układów.

Ile może kosztować przegląd pozakupowy auta?

Przegląd pozakupowy potrafi swoje kosztować, zwłaszcza jeśli właściciel decyduje się na oryginalne podzespoły. Koszty można wyraźnie obniżyć decydują się na części alternatywne czyli tzw. zamienniki. Problemem może być określenie poziomu jakości takich części. Ułatwieniem w zakupach może być klasyfikacja jakościowa części samochodowych, która pozycjonuje części od innych producentów wg określonych kryteriów. Sęk w tym, że taka klasyfikacja, także dla części eksploatacyjnych, stosowana jest tylko w hurtowni Polcar.

Przegląd pozakupowy Peugeot 406 1.8 16V
częśćASO Peugeot (cena za szt.)Zamienniki z ASH Polcar (ceny części dla klienta detalicznego, bez rabatów)
zestaw napędu rozrządu699 zł298 zł (INA)
pompa wody612 zł87 zł (SRL)
filtr powietrza108 zł22 zł (SRL)
filtr paliwa72 zł15 zł (SRL)
filtr oleju50 zł12 zł (SRL)
świeca zapłonowa27 zł13 zł (Denso)
cewka zapłonowa1 144 zł320 zł (Polcar)
łączniki stabilizatora314 zł27 zł (SRL)
wycieraczki szyb148 zł (kierowcy) i 128 zł (pasażera)29 zł i 23 zł (SRL)
żarówka H748 zł8 zł (SRL)
żarówka W5W6 zł1 zł (SRL)
RAZEM3 805 zł891 zł
Wymiana oleju razem z robocizną
ASO PeugeotNiezależny warsztat mechaniczny
olej silnikowy 10W-40 4l250 zł115 zł

Za oryginalne części wykorzystane do powyższego przeglądu pozakupowego trzeba by zapłacić 3805 . To naprawdę wysoka kwota, jeśli weźmiemy pod uwagę wartość rezydualną auta na poziomie kilku tysięcy złotych. Jeśli jednak właściciel auta zdecyduje się na części alternatywne to za tzw. zamienniki zapłaci łącznie 891 zł. Dysproporcje są zatem ogromne. Różnice cen w przypadku niektórych podzespołów są tak duże, że za jedną oryginalną część można pozwolić sobie na kilkukrotną wymianę tego samego podzespołu w formie zamiennika (za cenę oryginalnego filtra oleju można mieć jego 4 zamienniki). Z tego powodu w powyższym aucie zastosowaliśmy zamienniki licząc się nawet z tym, że ich żywotność może być niższa niż części oryginalnych. Ostateczna decyzja o wyborze danego rozwiązania pozostaje jednak w rękach klienta.

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

44
Dodaj komentarz

avatar
25 Comment threads
19 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
32 Comment authors
KarolekJurekMichalAndrzejart52 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Michal
Gość
Michal

Olej w skrzyni warto i od razu jej uszczelniacze. Lepiej będzie skrzynia działać i dłużej.

Karolek
Gość
Karolek

Jak skrzynie będzie trzeba wyciągnąć to nieopłacalna robota.

art52
Gość
art52

Oj co To jest 3800 zł czy 800 zł:D hahahaha ja bym poszedł do ASO i wuj 😀

Wiesia
Gość
Wiesia

Kupiłam citroena c2. Czy takie tanie części są też do niego? Czy tylko do peugeot?

Andrzej
Gość
Andrzej

No ludzie…do każdego auta są zamienniki ale ceny mogą się różnić. Ja pierdziele …

Jurek
Gość
Jurek

Kobieto oddaj auto facetowi bo zrobisz debet na konciec:D

kriss
Gość
kriss

Czy pompę zawsze trzeba wymienić z rozrzadem? Od czego to zależy?

suzuka
Gość
suzuka

Ja bym dywanik wymienił w tak starym aucie. Grzyby i plesnie są trujące.mowie to powaznie bez zlosliwosci

Aktualności