REKLAMA

Zużyte poduszki silnika – objawy i wymiana

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 23 maja 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Drgania i wibracje kierownicy na postoju czy metaliczny stukot podczas odpalania silnika to mogą być objawy zużytych poduszek silnika. Nie są to jednak jedyne symptomy ich niesprawności. Wymiana poduszek silnika jest złożonym procesem, bowiem jest ich kilka i znajdują się one w różnych miejscach motoru, a dostęp do nich jest zróżnicowany. Na przykładzie Peugeota 406 pokażemy Wam na czym polega ten problem.

Poduszki silnika to element tłumiący drgania jednostki napędowej. Gdyby nie one, jazda samochodem wyposażonym w motor spalinowy  byłaby naprawdę niekomfortowa. Silnik generuje ogromne wibracje, które gdyby nie poduszki, przenoszone byłyby bezpośrednio na karoserię, a z niej na pasażerów. Do tego drgania te mogłyby zniszczyć inne podzespoły samochodu. Dlatego zarówno silnik, jak i skrzynia biegów są wyposażone w specjalne poduszki niwelujące wibracje. Tym samym jazda autem jest przyjemniejsza, a podzespoły auta mogą działać dłużej. Tyle tylko, że trwałość poduszek też jest ograniczona (średnio do ok. 150 tys. km), bo to one przejmują na siebie całe te drgania. Na szczęście ich ceny poza ASO nie są przesadnie wysokie (cenę nowych poduszek silnika do swojego auta sprawdzisz tutaj), zatem nie warto czekać z ich wymianą. A jakie są objawy zużytych poduszek silnika?

Objawy zużytych poduszek silnika

Do właściwej oceny stanu technicznego poduszek silnika niezbędny może być doświadczony mechanik. Dość łatwo bowiem o błędne zinterpretowanie sygnałów wysyłanych kierowcy przez auto. Szereg innych usterek w samochodzie może dawać podobne symptomy. Typowe objawy zużytych poduszek silnika to:

  1. wibracje nadwozia odczuwalne np. w trakcie gwałtownego przyspieszania na niskich obrotach (duże obciążenie silnika)
  2. drgania kierownicy i lewarka skrzyni biegów w trakcie postoju na biegu neutralnym („na luzie”)
  3. wyraźne szarpanie nadwoziem auta w momencie odpalania i gaszenia silnika
  4. głośne dudnienie/walenie słyszalne w trakcie odpalania jednostki napędowej (gdy rozrusznik „kręci” silnikiem)
  5. stukanie z okolic jednostki napędowej podczas poruszania się po nierównej nawierzchni lub przy zjeżdżaniu z krawężnika.

Problem polega na tym, że objawy uszkodzonych poduszek silnika często mylone są ze znacznie droższymi usterkami. Nasza redakcja najczęściej spotyka się z przypisywaniem powyższych objawów awariom dwumasowego koła zamachowego i sprężarki klimatyzacji. A to wiąże się prawie zawsze z kosztownymi naprawami sięgającymi nawet kilku tysięcy złotych. Tymczasem wszystkiego winne są poduszki warte często zaledwie kilkadziesiąt złotych.

Zobacz: Zużyte amortyzatory – objawy i wymiana

Zużyte poduszki silnika znaleźliśmy w prezentowanym Peugeocie 406 w trakcie jego pozakupowego przeglądu. Okazało się, że są one popękane i nie tłumią właściwie drgań benzynowej jednostki napędowej. Stąd lekkie wstrząsy autem w trakcie odpalania silnika. Wymianie należało poddać górną  i dolną poduszkę silnika, które były popękane. Każda z nich wymaga jednak zdecydowanie innego zakresu pracy niezbędnej do ich wymiany, a tym samym inne są też koszty naprawy.

Wymiana poduszek silnika

Górna poszuka silnika, o charakterystycznym gruszkowatym kształcie, zbudowana jest na tzw. hydropodstawie i nazywana jest często mianem „elastycznego wspornika silnika”. Jest ona niezwykle istotna z punktu widzenia redukcji drgań jednostki napędowej, dlatego warto kontrolować jej stan gdy tylko pojawią się pierwsze nieprzyjemne drgania w samochodzie. Dostęp do niej nie jest skomplikowany co ułatwia jej wymianę i obniża koszty całej operacji. Wystarczy podnieść silnik na trawersie i zdemontować łapę motoru, która stoi na wspomnianej poduszce.

Górna poduszka silnika z hydropodstawą jest relatywnie łatwa do demontażu. W Peugeotach 406 dochodziło jednak czasem do zerwania się śruby mocującej ją do podłużnicy. 

Zdecydowanie trudniej wygląda proces wymiany dolnej poduszki nazywanej też „przegubem elastycznym silnika”. Mało dogodny dostęp i dodatkowe czynności jakie trzeba przy niej wykonać, przekładają się  zazwyczaj na wyższe koszty wymiany. Dlaczego zazwyczaj? Bo w zależności od auta, sposób mocowania dolnej poduszki potrafi się nieco różnić.

Jedna z dolnych poduszek silnika umocowana jest we wsporniku, przez który przebiega fragment półosi, co wymaga demontażu znacznie większej ilości części. 

Żeby „uwolnić” dolną poduszkę silnika w Peugeocie 406, trzeba zdemontować nie tylko osłony jednostki napędowej, ale przede wszystkim prawą półoś napędową, która przechodzi przez metalowy wspornik silnika, w którym zamocowana jest poduszka. Dlatego wymianę poduszki silnika w przypadku Peugeota 406 należało rozszerzyć o demontaż półosi, wymianę oleju w skrzyni biegów (stary wyciekł w trakcie demontażu półosi) oraz o wymianę uszczelniaczy półosi.

Ile kosztuje wymiana poduszki silnika?

Koszt wymiany poduszek silnika uzależniony jest jak zwykle od wyboru miejsca naprawy i zastosowanych części. Istotna jest także liczba poduszek silnika, które maja zostać wymienione. W przypadku prezentowanego Peugeota wymiana objęła dwie poduszki. W ASO Peugeota górna poduszka silnika z hydropodstawą kosztuje 358 zł a dolna 173 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny wynoszący łącznie 700 zł. Nie da się ukryć, że serwisowanie auta wartego kilka tysięcy w autoryzowanym serwisie nie ma uzasadnienia finansowego. Dlatego warto zwrócić uwagę na ofertę zamienników, które są wyraźnie tańsze od części oryginalnych. Cenę nowych poduszek silnika do swojego auta sprawdzisz tutaj.

Wymiana poduszki silnika Peugeot 406 1.8 16V
części
ASO Peugeot (oryginalne części) Zamienniki z ASH Polcar (ceny części dla klienta detalicznego, bez rabatów)
górna poduszka z hydropodstawą 358 zł 64 zł (SRL)
robocizna
ASO Peugeot niezależny warsztat mechaniczny
wymiana górnej poduszki 180 zł 60 zł
RAZEM 538 zł 124 zł

Różnica w kosztach pomiędzy naprawą na częściach oryginalnych w ASO a na tzw. zamiennikach, jest dobrze widoczna na przykładzie wymiany pojedynczej poduszki silnika. Górna poduszka silnika z hydropodstawą firmy SRL kosztuje 64 zł czyli 5 razy mniej w niż w ASO.

Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny wynoszący 60 zł. Korzystając z nieautoryzowanego warsztatu i tzw. zamienników można zatem obniżyć łączny koszt wymiany górnej poduszki silnika z 538 zł (ASO) do 124 zł. A to już przemawia do wyobraźni. I do portfela.

Cenę poduszek silnika do swojego auta sprawdzisz tutaj. Wystarczy wybrać wersję samochodu, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego poduszek różnych producentów (wraz ze zdjęciami).  

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

Zobacz: Uszkodzona miska olejowa – objawy, zagrożenia, wymiana

17
Dodaj komentarz

avatar
8 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
witekDaily DrivermediakSlawomirPawel Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
witek
Gość
witek

Mam SRL poduszki i narazie spokoj. Raczej żadnych cudów ale nie trzęsie i działają.

mediak
Gość
mediak

Wrzuciłem sobie te srl do corolli. Zobaczymy ile pochulaja. Bo cena i wyglad naprawdę nieźle. Jak spisują się w tym Peugeocie?

Slawomir
Gość
Slawomir

Na zimnym silniku przy odpalaniu słyszę jakbyście grzechotalo przez chwilę. To może być któraś z poduszek?

Pawel
Gość
Pawel

Ja mam wymienione poduszki wszystkie od silnika i nadal przy odpalaniu słychać jakiś metaliczny dźwięk. Ręce opadają bo części i robota wyszły 1200 zł i dupa. Cały czas jest prawie to samo. Wymienione górne i obie dolne poduchy. Auto to peugeot 407 1.6 HDI. Ma ktoś omysl co to może być? Po odpaleniu wszystko ładnie śmiga. Silnik cichutko i rowniutko chodzi. Nic nie wali.

kowal
Gość
kowal

pouszki skrzyni biegow wymienialiście?

Teddy
Gość
Teddy

A po co mieli wymieniac poduszki skrzyni przy wymianie poduszek silnika?

Pasek
Gość
Pasek

Skrzynia może mieć walnowta poduszkę. Ale nie ma co wymieniać jej jak nie daje żadnych objawów

Aktualności