REKLAMA

Wymiana przednich wahaczy w BMW E46

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 20 sierpnia 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak wymienić przednie wahacze w BMW serii 3 E46? Pokażemy Wam to krok po kroku, wykorzystując do tego celu wahacze SRL, o które często pytacie. Opinie na temat trudności tego zadania są często mocno przesadzone, ale warto pamiętać o kilku istotnych elementach.

Nie da się ukryć, że jedną z typowych czynności eksploatacyjnych w BMW serii 3 E46, jest wymiana przednich wahaczy. Producent zastosował w nich niewymienne (teoretycznie) sworznie, dlatego gdy te zużyją się, trzeba wymienić cały wahacz. Wbrew pozorom nie jest to zadanie trudne i można sobie z nim poradzić nawet w przydomowym garażu. Konstrukcja przedniego zawieszenia BMW E46 nie jest bowiem skomplikowana, a cała operacja jest znacznie łatwiejsza i tańsza do przeprowadzenia niż wymiana wahaczy w Audi A4 B5, której jakiś czas temu podjęliśmy się dla Was. Problem polega na tym, że zbyt silnie zapieczone sworznie wahaczy i ich śruby, mogą uniemożliwić Wam ich wymianę bez specjalistycznych narzędzi czy podnośnika. Nie jest to więc też zadanie dla każdego. Zobaczcie jak krok po kroku wymienić wahacze w BMW E46 oraz ile to kosztuje. Koszty obliczyliśmy w oparciu o podzespoły oryginalne oraz o zamienniki. Z racji relatywnie niedużej wartości auta, właściciel auta zdecydował się zamówić do BMW E46 wahacze SRL, by zweryfikować opinie na ich temat.

Wymiana wahaczy w BMW E46

Na wstępie warto zauważyć, że o ile w Audi A4 B5 naprawa przedniego zawieszenia obejmuje wymianę 4 wahaczy przy każdym kole, o tyle w BMW serii 3 E46 operacja ta skupia się na zamontowaniu tylko 1 wahacza, tzw. banana. Ma on dwa sworznie oraz wymienną tuleję. Aby go zdemontować trzeba zaopatrzyć się w klucze płaskie 19, 22, nasadowy 16 oraz wybijaki sworzni.

Prace rozpoczynamy od zdjęcia koła oraz spryskania odrdzewiaczem śrub mocujących sworznie i tuleję. Po kilku minutach przekręcamy koła w lewą stronę (jeśli wymieniamy prawy wahacz) i odkręcamy sworzeń wahacza od zwrotnicy (klucz 19). Jego wyjęcie pozornie jest banalne, ale najczęściej wymaga solidnej gimnastyki i porządnego wybijaka. To

Odkręcenie tego sworznia jest najtrudniejsze. Potrzeba do tego solidnego wybijaka. 

Następnie demontujemy potencjometr wysokości świateł od wahacza (jest tylko na prawym wahaczu), odkręcamy plastikową osłonę silnika i przystępujemy do odkręcenia centralnego sworznia przykręconego do belki zawieszenia.

Na prawym wahaczu odkręcamy potencjometr wysokości świateł.

Dostęp do nakrętki mocującej centralny sworzeń wahacza nie jest dogodny. Są jednak dwie drogi, którymi można to zrobić – od góry od strony silnika (klucz nasadowy z przedłużką), albo od dołu (klucz płaski i przedłużka). W naszym przypadku zdecydowaliśmy się na drugi wariant, od dołu.

Odkręcenie śruby centralne sworznia wahacza w BMW E46 wymaga przedłużki. 

Na koniec pozostaje odkręcenie 2 śrub obudowy tulei wahacza za pomocą nasadowej 16-stki. Dojście do śrub utrudnia wspornik, dlatego także i on musi zostać zdemontowany (tym samym kluczem co tuleja). W tym momencie wahacz jest uwolniony.

Tuleja wahacza przymocowana jest za pomocą 2 śrub. Klucz nasadowy 16 załatwia temat.

Jeśli tuleja wahacza nie ma luzów i nadaje się do dalszej eksploatacji, to można ją zdjąć (np. za pomocą prasy, bądź solidnego nasmarowania) i ponownie założyć na nowy wahacz. Zalecamy jednak, by od razu ją wymienić na nową, aby nie dublować w przyszłości kosztów robocizny.

Montaż nowego wahacza w BMW E46

Montaż nowego wahacza przebiega w zasadzie w kolejności odwrotnej do demontażu starego. Zaczynamy zatem od nabicia tulei na wahacz i przykręcenia jej do nadwozia za pomocą 2 śrub.

Zobacz: Wymiana sondy Lambda w BMW 325i E46

Następnie przykręcamy sworzeń wewnętrzny do belki zawieszenia. Na koniec mocujemy sworzeń do zwrotnicy koła. W zestawie nowych wahaczy są nakrętki do obu śrub sworzni i należy je wykorzystać. Warto także pamiętać, aby dokręcać poszczególne śruby odpowiednim momentem:

  1. sworzeń wahacza zewnętrzny (przy zwrotnicy) – 65 Nm
  2. sworzeń wahacza wewnętrzny (przy belce zawieszenia) – 90 Nm
  3. obudowa tulei (2 śruby) – 59 Nm

I to w zasadzie tyle. Operacja jak widzicie nie jest tak rozbudowana i skomplikowana, jak w przypadku wymiany wahaczy w Audi A4 B5. Mniejszy zakres prac i części potrzebnych do naprawy to także niższe koszty całej operacji.

Nowy wahacz SRL już po zamontowaniu w BMW serii 3 E46. Zobaczymy jak się spisze!

Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem (zapieczone śruby potrafią się urwać, a przy demontażu starych części zdarza się, że rozpadają się te sąsiadujące bezpośrednio z nimi). Wtedy zostaniecie z autem na podjeździe, dlatego warto rozważyć, czy na pewno czujecie się na siłach podjąć takiej naprawy. Ale ile kosztuje wymiana wahaczy w BMW E46?

Ile kosztuje wymiana wahaczy w BMW E46?

Ceny w ASO BMW są bardzo wysokie i to zarówno części, jak i robocizny. Przedni wahacz do BMW E46 kosztuje 925 zł. Za komplet tulei wahacza zapłacić trzeba aż 720 zł. W rezultacie całkowity koszt części potrzebnych do wymiany przednich wahaczy w BMW E46 to 2570 zł (bez rabatów). A jeszcze trzeba doliczyć koszt robocizny, który ASO wycenia na 450 zł za wahacz, czyli 900 zł za komplet.

Wymiana przednich wahaczy BMW 320d E46
części
ASO BMW Zamienniki z ASH Polcar
dolny wahacz „banan” 925 zł 232 zł (SRL)
tuleja wahacza 360 zł 60 zł (SRL)
RAZEM (obie strony) 2 570 zł 584 zł
robocizna
miejsce naprawy ASO BMW warsztat niezależny
wymiana 1 wahacza 450 zł 120 zł
całkowity koszt wymiany przednich wahaczy
ŁĄCZNIE (2 strony) 3 470 zł 824 zł

Zobacz: Wymiana sprzęgła i koła dwumasowego w BMW 320d E90

Nie dziwi zatem fakt, że Nasz czytelnik zdecydował się na znacznie tańszy zestaw zamienników. W internetowym katalogu Polcar wyszukał wahacze SRL do BMW E46 w cenie 232 zł za sztukę oraz komplet tulei wahacza (2 szt.) za 120 zł. Cały zestaw części kosztował 584 zł (bez rabatów), czyli prawie 5 razy mniej. Do tego wyraźnie tańszy koszt robocizny w niezależnym warsztacie mechanicznym (120 zł za jeden wahacz) pozwolił obniżyć rachunek za naprawę do 824 zł. W ASO naprawa byłaby droższa o 2646 zł!

Jeden wahacze SRL do BMW E46 kosztuje 232 zł, natomiast oryginalny 925 zł. 

Nie da się zatem ukryć, że naprawa na zamiennikach to rozsądna alternatywa zwłaszcza dla tych osób, które potrzebują nagle dokonać wymiany wahaczy, a ich budżet w danej chwili nie pozwala na zakup oryginalnych części. Tym bardziej, że wahacze SRL objęte są 2-letnim okresem gwarancji na wypadek ewentualnych problemów z nimi. Może to być zatem sensowna alternatywa zwłaszcza dla tych osób, które nie robią dużych przebiegów rocznych.

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie wahacze dostępne są do Twojego BMW i ile kosztują, możesz  skorzystać z internetowego katalogu części Polcar. Wystarczy wybrać wersję auta, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego wahaczy różnych producentów (wraz ze zdjęciami).  

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

9
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Daily DriverFranzMakuSlawekjean Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Franz
Gość
Franz

Sworznie trzrba przykrecac klucxem dynamometrycznym? Bo zrobilem to na oko.

Maku
Gość
Maku

Ja postawiłem jednak na Lemfordera. Trochę więcej ale spokój na lata. Wyszli jakieś 1600 zł z robota.

Slawek
Gość
Slawek

A ja je na próbę wrzuciłem i zobaczę co warte są. Cena taka ze można zaryzykować.

jean
Gość
jean

Mam trzy opcje: Febi, SRL i TRW. Trochę się cykam tych SRL. Ale cena kusi

beli
Gość
beli

u mnie srl lewy skonczyl sie 18 tys km ale prawy zrobil juz 27 tys km 😀 gwarancja uznana.

Aktualności