Tytanowy wydech M Performance do BMW M3/M4

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: BMW · Dodane: 16 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Układ wydechowy M Performance wykonany z tytanu i ultralekkiej stali to najnowsze dzieło inżynierów z BMW M GmbH przygotowane dla BMW M3 i M4. Ma on poprawić nie tylko wizualne walory tylnej części samochodu, ale przede wszystkim  jakość emitowanego przez tłumik dźwięku.

Układ wydechowy M Performance wykonany jest z kilku rodzajów materiałów. Rury dolotowe, które doprowadzają powietrze z silnika do tłumika zrobione są z ultralekkiej stali szlachetnej (tzw. stal nierdzewna). Z kolei tłumik M Performance wykonany jest w całości z tytanu, podobnie z resztą jak cztery jego końcówki o średnicy 80-milimetrów. Te ostatnie mogą być na życzenie klienta zastąpione karbonowymi końcówkami o średnicy 93 mm. Zarówno tytanowe jak i karbonowe końcówki posiadają duże logo M. Na tłumiku umieszczony jest natomiast pokaźnych rozmiarów napis M Performance.

Zalety tytanowego wydechu w samochodzie

Nowy układ nie tylko wygląda lepiej niż standardowy, ale jest od niego także wyraźnie lżejszy. Zastosowanie tytanu do produkcji tłumika oraz ultralekkiej stali szlachetnej pozwoliło ograniczyć jego masę o 32% (czyli aż o 8 kg) .

Jakie korzyści niesie za sobą zastosowanie tytanu w układzie wydechowym? Tytan w porównaniu do żelaza czy stali jest odporny na korozję (także chloru i wody morskeij), bardzo lekki a przy tym niezwykle wytrzymały. Na skutek kontaktu tytanu z tlenem na jego powierzchni tworzy się pasywacyjna warstwa tlenku tytanu o grubości ok. 2 nm (po czterech latach osiąga grubość 25 nm), która dodatkowo zwiększa odporność na korozję! Niska masa, wysoka wytrzymałość (w stosunku do gęstości) i temperatura topnienia sprawiają, że stanowi budulec najnowocześniejszych statków powietrznych, w tym myśliwców stealth (niewykrywalnych dla radarów) i promów kosmicznych.

Jak działa aktywny wydech w BMW M3?

Układ wydechowy M Performance podobnie jak standardowy model, posiada elektronicznie sterowane przepustnice, sterujące przepływem powietrza w jego wnętrzu. Za pomocą przycisku zainstalowanego w każdym BMW M3 i M4 tzw. Motordynamic kierowca może wybrać barwę dźwięku emitowanego przez wydech. Nawet w trybie Efficient jest on zdecydowanie bardziej donośny niż w klasycznym M3/M4, ale na jego częstotliowść pracy została tak dobrana, aby nie męczył w czasie zwykłej jazdy na co dzień.

Z kolei w trybach Spor i Sport Plus brzmi on głośno, donośnie i zdaniem producenta ma przypominać dźwięk samochodu wyścigowego z DTM. Faktycznie tak jest o czym nasza redakcja miała okazję się przekonać, ale o tym już niedługo.

wydech BMW M Performance

wydech BMW M Performance

Tajemnicą wydechu są elektrozawory otwierające lub zamykające gazom wydechowym bezpośrednią drogę do jego ujścia. Gdy zawory są zamknięte, gazy przekierowywane są do tylnego tłumika, gdzie ich siła jest absorbowana, a dźwięk wyciszany. Traci na tym jednak dynamika auta, bowiem próbującym ujść z silnika gazom stawiany jest opór. W trybach Sport i Sport Plus zawory w wydechu są otwarte a jego konstrukcja przypomina tzw. tłumiki przelotowe. Gazy znacznie szybciej opuszczają wydech (nie trafiają do głównej części tłumika tylnego), ale zjawisku towarzyszy znacznie wyższy hałas.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności