Silnik pracuje nierówno na luzie – jakie mogą być przyczyny i skutki?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 11 czerwca 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nierówna praca silnika na biegu jałowym i falujące obroty (na wolnych obrotach) mogą mieć poważne konsekwencje. Jeśli przyczyna problemu nie zostanie znaleziona, może nastąpić uszkodzenie szeregu części w samochodzie, wśród których znajduje się filtr DPF i przede wszystkim koło dwumasowe. O tym co może powodować nierówną pracę silnika „na luzie” i falowanie obrotów, oraz dlaczego nie można tego bagatelizować, opisuje nasz kolejny poradnik.

Jeśli silnik pracuje nierówno na luzie, a mówiąc profesjonalnie na biegu jałowym, to nie warto bagatelizować tego zjawiska. Zdarza się, że jego przyczyna jest prosta do usunięcia, ale pozostawienie problemu bez rozwiązania doprowadzi do kosztownych napraw. Wbrew pozorom, nierówna praca silnika na luzie może zniszczyć np. koło dwumasowe, którego wymiana kosztuje nawet kilka tysięcy złotych. Jak przekonują nasi fachowcy z Regeneruj.pl, którzy naprawili z nami niejedno auto, koło dwumasowe można skutecznie regenerować, ale pozostawienie przyczyny nierównej pracy silnika bez rozwiązania, znowu doprowadzi do uszkodzenia dwumasy. Co więcej, uszkodzeniom będą stopniowo ulegać inne części auta, dlaczego najważniejsze jest, aby poznać przyczyny nierównomiernej pracy silnika na biegu jałowym i je wyeliminować.

Falujące obroty i nierówna praca silnika na luzie

Nierówna praca silnika na postoju to najczęściej efekt niesprawności w układzie zasilania paliwem bądź zapłonowym. W silnikach benzynowych wina leży po stronie zużytych czy uszkodzonych świec, przewodów lub cewek zapłonowych. Niesprawny może być też przepływomierz albo sonda lambda. W nowocześniejszych konstrukcjach z bezpośrednim wtryskiem paliwa dochodzić też może do odcinania cylindrów. Jeśli jeden z wtryskiwaczy nie nadąża z pracą, to cały cylinder jest odłączany, co generuje potężne wibracje, które przejąć musi dwumasa czy poduszki silnika.

Nawet zużyta podkładka wtryskiwacza będzie mieć wpływ na zaburzenie pracy silnika i wzrost generowanych przez niego wibracji.

Zdecydowanie częstsze problemy z nierówną pracą silnika na biegu jałowym mają silniki Diesla, co oczywiście jest pokłosiem nie tylko większego stopnia skomplikowania konstrukcji, ale przede wszystkim większego wyeksploatowania. Najczęściej zawodzi układ wtryskowy, który z racji dużych przebiegów po prostu zużywa się i wymaga naprawy. Za nierówną pracę silnika Diesla na postoju mogą odpowiadać:

  1. nieszczelne, tzw. przelewające wtryskiwacze paliwa (czarne spaliny, problemy z odpalaniem rozgrzanego silnika);
  2. przekroczone wartości korekty wtryskiwaczy (niezbędna kalibracja);
  3. wypadanie kodów wtryskiwaczy;
  4. zużyte podkładki wtryskiwaczy;
  5. niesprawne świece zapłonowe (niedogrzanie cylindra/cylindrów);
  6. usterka pompy wysokiego ciśnienia CR;
  7. nieszczelne zawory redukcyjne na listwach zasilających;
  8. zużyty silnik (gładzie cylindrowe, pierścienie, brak kompresji).

Jeśli powyższe usterki nie zostaną zlikwidowane, to właściciel auta musi się liczyć z kolejnymi, które będą ich następstwem. Uszkodzone poduszki silnika i skrzyni biegów, albo zapchany filtr cząstek stałych DPF to te najbardziej popularne problemy. Ale powyższe usterki mogą przede wszystkim zniszczyć dwumasowe koło zamachowe, którego wymiana nadal należy do jednych z najdroższych spośród części samochodowych.

Zobacz: Jak jeździć, aby wydłużyć trwałość i żywotność koła dwumasowego?

Każde koło dwumasowe jest dostosowane do tłumienia określonego zakresu drgań, jakie generuje konkretny silnik. W sytuacji, kiedy pojawia się usterka w układzie paliwowym czy zapłonowych, motor zaczyna generować ponadnormatywne drgania o dużej amplitudzie. W rezultacie dwumas zaczyna stukać, bo nie jest zaprojektowany do pracy ze zwiększonymi drganiami.

Zobacz: Słyszysz stuki przy gaszeniu silnika? Winna przepustnica, choć stuka dwumasa!

Jak zauważają specjaliści z Regeneruj.pl, już pozornie niewielka amplituda drgań silnika na poziomie 15-20 obr./min na biegu jałowym, może powodować, że tarcza zabierakowa nie będzie tłumiła luzu swobodnego obrotu, czego skutkiem będzie nieustanna praca sprężyn łukowych. W dłuższej perspektywie czasowej takie zjawisko zniszczy koło dwumasowe.

Powycierany czy stopiony pierścień kontroli ciernej może świadczyć o tym, że koło dwumasowe poddawane było ponadnormatywnym drganiom silnika.

O tym, że dwumasa ulega przeciążeniu na skutek nadmiernych drgań na biegu jałowym, świadczyć może stopiony lub pościerany pierścień kontroli ciernej. Aby mieć pewność, warto wykonać oscyloskopowe badanie amplitudy drgań biegu jałowego, które choć w założeniach proste, to podejmują się go nieliczni mechanicy. Daje ono jednak jasny pogląd na stan techniczny układu napędowego, pozwalając odpowiednio rozpocząć poszukiwania konkretnej usterki w osprzęcie silnika.

Zużyty wtryskiwacz czy pompowtryskiwacz (na zdjęciu) zaburzy pracę silnika, doprowadzając do uszkodzenia dwumasy. Części te są drogie, na szczęście można je regenerować. 

Pamiętać należy przy tym, że wymiana dwumasy na nową czy regenerowaną nie rozwiąże problemu (lub tylko dosłownie na chwilę), jeśli silnik dalej będzie generował nadmierne drgania z powodu nieusuniętej usterki jego osprzętu. Jeśli jednak mimo usunięcia usterki koło dwumasowe stuka i niezbędna jest jego wymiana, można rozważyć zakup nowego koła, albo jego profesjonalną regenerację za ułamek ceny nowej dwumasy.

Jeśli Twoje koło dwumasowe wymaga wymiany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy doradzą Ci, czy lepiej wybrać w Twoim przypadku nowe koło czy regenerowane. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl

Zobacz: Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?

Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych

3
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Daily DriverKaroljasiek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
jasiek
Gość
jasiek

Wymienili mi wtrysk w a4 b7 2.0 TDI i nadal mam te same wibracje na luzie. Jest możliwe że wymienili nie ten wtryskiwacz ?

Karol
Gość
Karol

Chirurdzy potrafią amputować nie tę nogę więc wszystko możliwe xD

Aktualności