REKLAMA

Regeneracja koła dwumasowego w DSG

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 1 kwietnia 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Volkswagen Passat 2.0 TDI i objawy sugerujące zużyte koło dwumasowe w DSG, w tym stuki ze skrzyni biegów i wibracje nadwozia. Czy regeneracja dwumasowego koła zamachowego w DSG jest możliwa? Z takim problemem zwrócił się do naszej redakcji jeden z czytelników. Postanowiliśmy zweryfikować to u specjalistów z Regeneruj.pl, którzy mają duże doświadczenie w regeneracji różnego typu części samochodowych.

Zautomatyzowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG to jedna z najbardziej cenionych konstrukcji wśród przekładni automatycznych. Wyróżnia się bardzo szybką zmianą biegów, błyskawiczną reakcją na tzw. kickdown, a do tego większą wydajnością pod względem zużycia paliwa w porównaniu do skrzyni manualnej. Na rynku występuje kilka jej wersji różniących się nie tylko liczbą przełożeń, ale przede wszystkim konstrukcją. Wyróżnia się DSG z tzw. mokrym lub suchym sprzęgłem. I właśnie od rodzaju sprzęgła zależy w dużej mierze zarówno trwałość przekładni, jak i koszty ewentualnej jej naprawy. A koszty te trzeba brać pod uwagę, zwłaszcza w przypadku zakupu starszego auta. Jeśli wybierze się właściwy typ DSG oraz formę naprawy to nie muszą być one przesadnie wysokie.

Zużyte koło dwumasowe w DSG – typowe objawy

Wśród typowych problemów ze skrzynią biegów DSG można wymienić m.in. zużycie dwumasowego koła zamachowego (DKZ). Wielu użytkowników aut z tą przekładnią nie zdaje sobie w ogóle sprawy, że „dwumasa” występuje też w automacie DSG. O tym, że problem taki może się pojawić, przekonał się właściciel Volkswagena Passata B6 2.0 TDI 170 KM wyposażonego w 6-biegowe DSG. Przy przebiegu 335 tys. km zauważył, że spod maski jego auta wydobywają się niepokojące dźwięki. Opisał nam je jako metaliczne, nieregularne stuki, które w zależności od stopnia rozgrzania silnika, nasilały się bądź wyciszały. Nasze podejrzenia od razu padły na dwumasowe koło zamachowe. Dlaczego?

Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?

Zobacz: Zużyte sprzęgło – objawy i naprawa

Dwumasowe koła zamachowe to element mający na celu ograniczyć wibracje i drgania powstające w układzie przeniesienia napędu. Gdy przestaje być sprawne, zaczyna sygnalizować to w specyficzny sposób. Typowe objawy zużytego koła dwumasowego to:

  1. metaliczne odgłosy stukania (jakby młoteczkiem metal o metal) dochodzące ze skrzyni biegów słyszalne w trakcie pracy silnika na luzie (dźwięk te mogą pojawiać się zarówno na zimnym, jak i na rozgrzanym silniku)
  2. głośne, metaliczne dźwięki pojawiające się w momencie odpalania i gaszenia silnika
  3. stuki słyszalne (choć niekoniecznie odczuwalne) w trakcie gwałtownej redukcji biegów podczas przyspieszania
  4. szarpanie autem w trakcie ruszania z miejsca

Objawy te mogą występować razem, albo pojedynczo. Problem polega na tym, że dość łatwo pomylić je z usterkami innych podzespołów auta. A to może przełożyć się na niepotrzebne i kosztowne wydatki. O pomoc w diagnozie i naprawie poprosiliśmy Adama Kujawskiego z firmy Regeneruj.pl, który dobrze zna problemy tej skrzyni. Gdy tylko auto pojawiło się w jego zakładzie, nie miał on wątpliwości, że Passat faktycznie ma problem z „dwumasem”.

Charakterystyczne stukanie wydobywające się ze skrzyni biegów w trakcie pracy silnika na biegu jałowym, to książkowy objaw niesprawnego koła dwumasowego. Jego zużycie sugerowały też wibracje nadwozia odczuwalne podczas odpalania i gaszenia silnika. 

Właściciel Passata nie był tą diagnozą zachwycony, ale Adam uspokoił go, że jego 6-stopniowe DSG, oznaczone symbolem DQ250, ma tzw. „mokre sprzęgło”, przez co wymiana koła dwumasowego w przypadku tej konkretnej przekładni nie jest skomplikowana.

Zobacz: Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?

Co więcej, firma Regeneruj.pl może mu zaproponować zregenerowane koło dwumasowe do tego typu DSG za ułamek ceny nowego z ASO. Największym wyzwaniem jest w zasadzie dostanie się do starej „dwumasy” i jej wymiana na nową. Ale specjalnie dla czytelników naszego portalu, specjaliści z Regeneruj.pl pokazali jak to zrobić.

Wymiana koła dwumasowego DSG w Volkswagenie Passacie 2.0 TDI

Cała operacja wymiany koła dwumasowego skupia się wokół wyjęcia skrzyni biegów. Żeby to zrobić trzeba posiadać albo kanał, albo podnośnik, a do tego tzw. trawers, na którym podwieszony zostanie silnik. Najpierw trzeba zdemontować obudowę filtra powietrza, potem akumulator wraz z jego podstawą, następnie rozrusznik, przewód masowy oraz przewody od mechatroniki skrzyni biegów.

Zobacz: Dlaczego silnik się przegrzewa? Przyczyny mogą być prozaiczne!

Po demontażu tych elementów powinien być już dogodny dostęp do lewej poduszki skrzyni biegów oraz cięgna skrzyni biegów, które oczywiście też trzeba zdemontować (przed demontażem poduszki skrzyni, silnik ze skrzynią muszą już być podwieszone na trawersie). Po odkręceniu poduszki, można odkręcić śruby od skrzyni biegów widoczne „od góry”. Następnie należy podnieść auto i od spodu zdemontować dolną poduszkę skrzyni biegów oraz przystąpić do okręcania lewej półosi napędowej. Warto przy tym okręcić jej flansze od skrzyni (śruba ampulowa 6 w jej środku) oraz poluzować przednie „sanki”. Dzięki tym zabiegom można wyjąć skrzynię bez demontażu elementów zawieszenia lewego koła.

Zużyte koło dwumasowe Passata 2.0 TDI 170 KM  jest już „na widelcu”. Jego wymiana w przypadku 6-biegowego DSG jest relatywnie łatwa, jednak czasochłonna.

Pozostaje odkręcenie pozostałych śrub od skrzyni i gotowe. Dwumas mamy jak na dłoni. Dwumasowe koło zamachowe przykręcone jest 6 śrubami. Po demontażu starego elementu warto oczyścić obudowę czujnika wału korbowego (pierścień) i sprawdzić jego stan, bowiem dostęp do niego w przyszłości będzie jak widać mocno utrudniony.

Co się psuje w kole dwumasowym? Na czym polega jego regeneracja?

Regeneracja dwumasowego koła zamachowego polega na wymianie zużytych jego elementów. Najczęściej zawodzą sprężyny, łożysko, panewka, zabierak i ślizgi „dwumasy”. Aby lepiej Wam zobrazować ten problem, firma Regeneruj.pl przecięła na pół zużyte koło dwumasowego z prezentowanego Passata.

Okazało się, że sprężyny odpowiedzialne za tłumienie drgań po prostu rozpadły się na pół, a smar który je pokrywał uległ skawaleniu, tracąc swoje pierwotne właściwości. Regeneracja zakłada zatem nie tylko wymianę zużytych podzespołów DKZ, ale i smaru, który zapewnia odpowiednie smarowanie sprężynom.

Zobacz: Wymiana turbosprężarki w silniku 1.6 HDi krok po kroku

Fachowcy dostrzegli także wyraźne ślady zużycia wieloklinu koła zamachowego. Charakterystyczne, trapezowate zęby zostały starte, tworząc trójkątne struktury. Taki ich kształt powoduje, że pomiędzy kołem a wałkiem napędowym skrzyni powstaje luz, który zakłóca pracę „dwumasy” i potęguje negatywne objawy działania DSG.

Ile kosztuje wymiana koła dwumasowego w DSG?

Ile kosztuje wymiana dwumasowego koła zamachowego? W ASO Volkswagena oryginalny dwumas do VW Passata 2.0 TDI 170 KM z DSG kosztuje 3852 zł, a do tego trzeba doliczyć jeszcze koszt wymiany na poziomie 1125 zł (nie licząc śrub i uzupełnienia płynu chłodniczego skrzyni). Razem 4977 zł. Biorąc pod uwagę wartość auta na poziomie ok. 15 000 zł naprawa w ASO nie brzmi na pewno „zachęcająco”.

Wymiana zużytego koła dwumasowego w DSG DQ250
regenerowane koło dwumasowe w Regeneruj.pl zamiennik koła dwumasowego oryginalne koło dwumasowe ASO
części 750 zł 1 500 zł  3 852 zł
robocizna 450 zł (warsztat nieautoryzowany) 1125 zł (ASO)

Zamiennik oryginalnego koła dwumasowego kosztuje ok. 1500 zł, natomiast zregenerowane koło dwumasowe w Regeneruj.pl równe 750 zł. Montaż koła w nieautoryzowanym zakładzie mechanicznym kosztuje 450 zł. Łączny koszt wymiany zużytej dwumasy na zregenerowane można zatem zamknąć w kwocie 1200 zł. Różnica jest zatem wyraźna.

Zregenerowane koło dwumasowe, pokryte antykorozyjną farbą, wygląda jak nowe. Najważniejsze jednak, że po jego zamontowaniu, skrzynia DSG w Passacie przestała wydawać z siebie niepokojące dźwięki i znowu pracuje bez zarzutów.

Co najważniejsze, po zamontowaniu zregenerowanego koła, niepokojące dźwięki wydobywające się ze skrzyni biegów zniknęły. Do tego właściciel prezentowanego VW Passata otrzymał 12-miesięczną gwarancję na koło, która nie jest ograniczona przebiegiem. Jeśli chciałbyś sprawdzić czy i w jakiej cenie firma Regeneruj.pl oferuje dwumasy do Twojego auta, wystarczy że wejdziesz na jej stronę i skorzystasz z przejrzystej wyszukiwarki.

Zobacz: Dwumasa wymieniona, ale stukanie i wibracje pozostały? Oto przyczyny!

Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych

30
Dodaj komentarz

avatar
14 Comment threads
16 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
19 Comment authors
BobiaszDaily DriverPiotrJarekRobson Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Piotr
Gość
Piotr

Czy do S tronica w audi a4 b8 też ogarniecie dwumase? Jaki to koszt?

Jarek
Gość
Jarek

Zrobiłem i po 8 miesiacach spokój. Passat b7 2.0 tdi

Robson
Gość
Robson

U mnie po regeneracji dalej coś stuka. Co prawda robiłem gdzieś indziej we Wrocławiu ale alnobzle to zrobili albo w ogóle to coś innego. Macie pomysł? Stuki na zimnym silniku z okolic skrzyni.

Julia
Gość
Julia

Dziś zaczęłam słyszeć jakieś stukanie z silnika. Czy jeśli to problem z tym kołem to czy można jechać? Bo jestem 150 km od domu…..

bear
Gość
bear

U mnie wystawili Sachsa i po 20 000 km to samo. Znowu puka jakby metal o metal. Sachs twierdzi że dwumasa założona. W kulki lecą co nie?

Bobiasz
Gość
Bobiasz

Podobno w DQ250 jest temat wieloklinu na wpuście sprzęgła i DKZ. Nie ma co wymieniać samego DKZ a trzeba razem ze sprzęgłem. Ciekawe jak w DQ200 (suchej 7 biegowej).

Aktualności