REKLAMA

Napęd hybrydowy Hondy ma już ponad 20 lat! Jak działa?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 9 listopada 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Honda oferuje już od ponad 20 lat auta hybrydowe. To jeden z czołowych producentów tego typu samochodów na świecie. Jej najnowszy model, hybrydowa Honda Jazz e:HEV, potrafi zużyć mniej niż 4 l/100 km w zakorkowanym mieście. Jak to możliwe?

Dziś moda na auta hybrydowe przybiera na sile, ale mało osób zdaje sobie sprawę, że japońskie firmy technologię tę oferują już od lat. Honda od ponad 20 lat oferuje auta hybrydowe i stale je udoskonala. Perwszy opracowany przez tę markę napęd, łączący działanie silnika spalinowego z elektrycznym, został użyty w modelu Insight, który wszedł do sprzedaży w Japonii oraz w Stanach Zjednoczonych w 1999 roku. To już 21 lat od debiutu tego samochodu. Honda nazwała ten system IMA (od Integrated Motor Assist), a sam Insight przykuwał uwagę dość oryginalną stylistyką – z charakterystycznie zaprojektowanymi tylnymi nadkolami – podporządkowaną wyśrubowanym parametrom aerodynamicznym.

Hybrydowe Hondy z przeszłości

Po tym jak pojawił się Insight, Honda wzięła się za produkcję kolejnych modeli z napędem hybrydowym. W 2002 roku w USA był to Civic, w 2004 roku Accord. Były one jednak równocześnie oferowane z innymi typami napędu. W 2009 roku do oferty Hondy – również w Europie – weszła kolejna generacja Insighta, a rok później – nowy model o nazwie CR-Z. Podobnie jak Insight, CR-Z dostępny był tylko i wyłączne z układem hybrydowym, jednak miał za zadanie dostarczyć więcej frajdy z jazdy niż oferowane wtedy hybrydy. Było to niewielkie i bardzo zwinne 3-drzwiowe coupe, sportową sylwetką nawiązujące do kultowego modelu CR-X i przeczące teorii, że auto z napędem hybrydowym musi być nudne. W 2010 roku układ IMA po raz pierwszy zastosowano w Hondzie Jazz, znanej z niespotykanej w tym segmencie przestronności i wyjątkowej funkcjonalności. Naprawdę trudno o drugie tak niewielkie auto, oferujące tak gigantyczną przestrzeń w kabinie. Podobnie jak jego benzynowe odmiany, Jazz Hybrid wyposażony został w Magic Seats – sprytny system składania tylnych siedzeń, z którego ten model zasłynął, zyskując miano niezwykle wszechstronnego.

Honda Electric Vision – elektryczna przyszłość

Na początku 2019 roku Honda wprowadziła do europejskiej oferty zupełnie nowy układ hybrydowy, który po raz pierwszy zastosowano w poliftingowej wersji modelu CR-V piątej generacji. Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w marcu 2019 roku, Honda potwierdziła kierunek, w którym firma będzie zmierzać, ogłaszając, że wszystkie główne modele oferowane przez tę markę zostaną zelektryfikowane. W praktyce oznacza to, że będą one wyposażone w napędy wykorzystujące silniki elektryczne, między innymi układy hybrydowe. Aby odzwierciedlić tę wizję, każdy zelektryfikowany produkt nowej generacji lub innowacja z zakresu zarządzania energią otrzyma emblemat „e:” z rozszerzeniem zawierającym nazwę zastosowanej technologii z zakresu elektryfikacji. Na potwierdzenie zobowiązania Hondy, latem bieżącego roku weszła na rynek czwarta generacja Hondy Jazz, wraz z nowym wariantem tego modelu – Jazz Crosstar.

Hybrydowa Honda Jazz e:HEV towarzyszyła pracy naszej redakcji na dystansie ponad 1300 km. Okazała się szalenie oszczędna, zwłaszcza w mieście.

Honda Jazz przeznaczona na rynek europejski dostępna jest tylko i wyłącznie z napędem hybrydowym, konstrukcyjnie nawiązującym do tego zastosowanego w CR-V Hybrid. Zgodnie z zapowiedzią, na klapie bagażnika Jazza znalazł się nowy emblemat „e:HEV”, gdzie „HEV” oznacza technologię hybrydową i pochodzi od nazwy Hybrid Electric Vehicle. Hybrydową Honda Jazz mieliśmy już okazję przetestować na dużym dystansie i trzeba przyznać, że np. pod względem zużycia paliwa, auto faktycznie jest tak oszczędne, jak zapewnia to producent.

Układ hybrydowy Hondy – z czego się składa

Zastosowany w modelu Jazz, system hybrydowy składa się dwóch silników elektrycznych, silnika benzynowego DOHC i-VTEC o pojemności 1,5 litra, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnej przekładni bezpośredniej i jednostki sterującej przepływem mocy. Moc maksymalna układu napędowego Hondy Jazz wynosi  109 KM i jest taka sama jak moc maksymalna silnika elektrycznego.

Hybrydowa Honda Jazz e:HEV i jej zaawansowany technicznie zespół napędowy.

Wynika to z charakterystyki pracy układu, w którym za przeniesienie napędu odpowiada elektronicznie sterowana skrzynia (e-CVT) o stałym przełożeniu. Korzyści z jej zastosowania są bardzo istotne. Prosta budowa z niewieloma ruchomymi elementami odpłaca się niezawodnością i trwałością  konstrukcji, zapewniając długą, bezawaryjną eksploatację auta.

Jak działa napęd w hybrydowej Hondzie Jazz?

Układ hybrydowy Jazza zawsze pracuje w jednym z trzech trybów. Optymalny tryb pracy bardzo szybko i płynnie dobierany jest przez komputer do danej sytuacji na drodze. Cały proces odbywa się w sposób nieodczuwalny dla kierowcy. I tak, podczas jazdy miejskiej nawet w 80 procentach podróżujemy w trybie elektrycznym (EV Drive), w którym akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy. Przemieszczanie się w trybie elektrycznym zapewnia bezemisyjną jazdę, podczas której napęd nie wykorzystuje jednostki spalinowej. Gdy w mieście potrzebne jest bardziej dynamiczne przyspieszanie, napęd przełącza się w tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym rolę asystenta zaczyna odgrywać silnik benzynowy. Pracując, wytwarza on energię, a ta trafia do generatora. Tam zamieniana jest na prąd, który następnie przekazywany jest do silnika elektrycznego napędowego.

Zobacz: Test Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic

Podczas jazdy miejskiej napęd samodzielnie przełącza się pomiędzy trybami elektrycznym i hybrydowym. Kierowca nie musi niczego kontrolować czy uruchamiać. Napęd działa w taki sposób, aby nigdy nie doszło do całkowitego rozładowania baterii pojazdu. Z kolei trzeci tryb – silnika spalinowego – załącza się podczas jazdy z wysokimi prędkościami, a więc głównie na drogach szybkiego ruchu. Wykorzystywany jest tu mechanizm sprzęgła blokującego, który umożliwia bezpośrednie przekazywanie momentu napędowego z jednostki benzynowej 1.5 DOHC i-VTEC na koła samochodu. W tym przypadku rolę asystenta, który doładowuje generator, przejmuje na siebie silnik elektryczny. Przy prędkościach powyżej 120 km/h wzrasta zużycie paliwa z uwagi na mocne zaangażowanie do pracy napędu spalinowego.

Działanie hybrydy w realu

Zalety hybrydowego napędu Hondy można odczuć przede wszystkim w mieście, bowiem to tutaj tryb elektryczny wykorzystywany jest w największym stopniu. Ponadto częste hamowania, charakterystyczne dla jazdy miejskiej, powodują, że układ hybrydowy odzyskuje dużo energii, którą później wykorzystuje do jazdy w trybie elektrycznym. Fakt, iż przez większość czasu jednostka spalinowa nie pracuje, przekłada się zwiększenie ekonomiki jazdy. W oficjalnych informacjach producenta, Honda zapewnia, że Jazz eHEV zużywa od 3,7 do 5,9 l/100 km, w zależności od stylu jazdy.

Muszę otwarcie przyznać, że pierwszy raz deklaracje producenta pokrywają się z jego obietnicami. W naszym teście Jazza, zużywał on w mieście nawet 3,6 l/100 km i to w trakcie piątkowych korków. Na dodatek nie wymagał od kierowcy znajomości żadnych specjalnych technik „ekodrivingu”. Co więcej, niskie zużycie paliwa nie jest to okupione kiepskimi osiągami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,4 s, co pozwala na płynną i żwawą jazdę nawet poza miastem. Dopiero poza miastem dynamiczna jazda sprawia, że motor elektryczny jest rzadziej wykorzystywany. Ale nawet wtedy trudno jest zużyć więcej niż 6,5 l/100 km.

Co będzie dalej…

Honda  zapowiada systematyczne wprowadzanie produktów zgodnych z ideą elektryfikacji na rynki Europy, gdzie normy dotyczące emisji spalin są najbardziej wyśrubowane. Bardzo ważnym etapem strategii firmy jest początek sprzedaży modelu Honda e, wykorzystującego w pełni elektryczny napęd. Ten niewielki i zarazem bardzo nowoczesny samochód pojawił się już w krajach z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą do zasilania pojazdów elektrycznych. W czerwcu bieżącego roku Honda e zdobyła jedną z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, uzyskując tytuł „Red Dot: Best of the Best 2020” za przełomową stylistykę produktu. W Polsce pierwsze sztuki modelu Honda e zobaczymy pod koniec 2020 roku.

Zobacz: Oszczędne auto do miasta z automatem? To spala 3,6 l/100 km w korku!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności