Gdzie jest filtr kabinowy w aucie? Jak go wymienić?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 5 lipca 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Gdzie jest filtr kabinowy w takich autach jak VW Passat B5, Opel Astra G albo Ford Focus II? Paradoksalnie niezależnie od modelu auta, może on się znajdować w bardzo podobnych miejscach. Zobaczcie gdzie najczęściej jest filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) w samochodzie oraz jak go wymienić na nowy. Podpowiemy przy okazji co to jest filtr kabinowy węglowy.

Tylko regularna wymiana filtrów w samochodzie może zapewnić właściwe funkcjonowanie auta. Zdarza się jednak, że właściciele pojazdów nie zdają sobie sprawy z tego, jakie filtry są w samochodzie, przez co pomijają ich wymianę. Problem ten dotyczy przede wszystkim filtra kabinowego. Oczyszcza on powietrze dostające się do kabiny z ciał stałych (np. z piasku, liści, owadów), a w wersji z węglem aktywnym, także z nieprzyjemnych zapachów. Zamontowany jest on w okolicach dmuchawy co sprawia, że jest skutecznie ukryty. O jego istnieniu najczęściej przypominają charakterystyczne objawy jego zużycia, takie jak parujące szyby czy nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewów po uruchomieniu wentylacji.

Zobacz: Co trzeba wymienić po zakupie używanego auta?

Co ciekawe, zdarza się, że nawet Autoryzowane Stacje Obsługi nie mają informacji o tym, że filtr kabinowy występuje w danym egzemplarzu samochodu i też pomijają jego wymianę. Tak było w przypadku prezentowanego Peugeota 406. Na szczęście filtr kabinowy, w zależności od marki pojazdu, montowany jest w kilku charakterystycznych miejscach, dzięki czemu każdy może sprawdzić, czy jego auto ma go na wyposażeniu. Na dodatek jego wymiana nie jest skomplikowana.

Gdzie jest zamontowany filtr kabinowy?

Filtr kabinowy montowany jest najczęściej w jednym z 4 charakterystycznych miejsc w pojeździe. W samochodach japońskich (np. Honda Accord, Toyota Avensis) najczęściej spotkać go można tuż za schowkiem pasażera. Żeby się do niego dostać trzeba po prostu odkręcić szufladę schowka. W niektórych modelach aut (zwłaszcza tych tańszych jak np. Chevrolet Aveo T300) wystarczy ścisnąć ku sobie boki schowka, aby zaczepy schowka wyszły z prowadnic.

Innym miejscem gdzie należy szukać filtra kabinowego jest spód konsoli centralnej od strony nóg pasażera. Jego wymiana także może wymagać demontażu schowka (Mazda V). W samochodach europejskich (np. VW Passat B5, Peugeot 406, Ford Mondeo III) filtr kabinowy najczęściej umieszczony jest w okolicach podszybia od strony pasażera, na zewnątrz pojazdu. Dostęp do niego jest możliwy od strony komory silnikowej. Zdarza się jednak, że filtr kabinowy jest zamontowany w okolicach pedałów kierowcy. Tak jest w przypadku np. Peugeot 407, Citroena C5 czy Forda Focusa II (dojście do niego wymaga demontażu pedała gazu w Fordzie). Pokażemy Wam jak wymienić filtr kabinowy, umieszczony przy podszybiu na zewnątrz kabiny, na przykładzie naszego Peugeota 406 z 1996 roku.

Wymiana filtra kabinowego krok po kroku

Dostęp do filtra kabinowego w 406-tce możliwy jest tylko i wyłącznie od strony komory silnikowej. Ukryty jest on pod plastikową maskownicą podszybia, która jest częściowo zakryta przez maskę, dlatego ta musi być w pełni otwarta. Maskownica Peugeocie 406 zamocowana jest  za pomocą dwóch zatrzasków widocznych od jej frontu (w innych modelach aut może być ona dodatkowo przykręcana śrubami). Po zdemontowaniu maskownicy, można dostrzec plastikową obudowę filtra, której wieko także trzyma się na zatrzaskach.

Wystarczy zdjąć wieko i wyciągnąć stary filtr. Pod nim widać silnik dmuchawy (dobre dojście do jej ewentualnej wymiany). Zanim zmontowany zostanie nowy filtr kabinowy, należy wcześniej usunąć wszelkie nagromadzone wokół niego zanieczyszczenia (np. za pomocą odkurzacza) oraz oczyścić jego plastikową obudowę. Trzeba przy tym uważać, aby nic nie wpadło do kanału wentylacyjnego.

Zużyty filtr kabinowy nie dość, że ogranicza dopływ świeżego powietrza do kabiny (parujące szyby), to na dodatek potrafi wydzielać nieprzyjemny zapach i fetor z nagromadzonych w nim zanieczyszczeń. Filtr węglowy potrafi za to zatrzymywać nie tylko rakotwórcze cząstki sadzy (z diesli), ale też i nieprzyjemne zapachy. 

Wybierając nowy filtr kabinowy warto poszukać wersji z aktywnym węglem, który zatrzymuje nieprzyjemne zapachy z zewnątrz. Ważne jest też, aby filtr posiadał gąbkową uszczelkę wokół jego krawędzi, która zapewnia szczelność i stabilne mocowanie w obudowie.

Po zamontowaniu nowego filtra, należy zamknąć jego wieko i zamontować ponownie maskownicę podszybia. I w zasadzie tyle. Filtr jest gotowy do użytku. O tym jak często go wymieniać przeczytacie w osobnym artykule.

Ile kosztuje wymiana filtra kabinowego?

Koszt wymiany filtra kabinowego skupia się przede wszystkim wokół ceny samej części, bowiem mechanik nie powinien policzyć za robociznę więcej niż 15 zł. Koszt nowego filtra przeciwpyłkowego jest mocno uzależniony od jego producenta, dystrybutora oraz jego typu.

Wymiana filtra kabinowego w Peugeot 406 1.8 110 KM
część/producentASO PeugeotCOOPERSFIAAM (Zamiennik z ASH Polcar)SRL (Zamiennik z ASH Polcar)
filtr kabinowy zwykły70 zł41 zł
filtr kabinowy z węglem aktywnym114 zł56 zł33 zł

Zdecydowanie najlepsze są filtry z węglem aktywnym, ale ich koszt przekracza nawet 100 zł. Oryginalny filtr z ASO do Peugeota 406 kosztuje 114 zł. Za dobrej jakości zamiennik takiego filtra węglowego firmy SRL, trzeba zapłacić bardziej rozsądne 33 zł. To prawie 4 razy mniej niż w ASO i prawie 2 razy mniej niż za filtr COOPERSFIAAM. Dlatego w prezentowanym Peugeocie zamontowaliśmy węglowy filtr SRL. Zobaczymy jak będziecie się on spisywał.

Zobacz: Jakie filtry wymienić w samochodzie?

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

12
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
KamilreniuZbyszekJDMMichal Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
reniu
Gość
reniu

Kupiłem filtr przeciwpyłkowy Manna do Toyoty avensis 2009 rok i strasznie mi śmierdzi teraz w kabinie jakby jakimś plastikiem albo podpalka z grilla. Czy on wywietrzeje czy go reklamować?

Zbyszek
Gość
Zbyszek

U mnie mechanik co roku wymieniał filtr a jak ostatnio sam chciałem wymienić to patrzę, a tam nie żadnego filtra! Po prostu nic nie włożył a kazał mi zapłacić 30 zł mowiac że ma dobrą zniżkę na części… Pasat B5.

Kamil
Gość
Kamil

Trzeba patrzeć na ręce mechanikowi

Michal
Gość
Michal

U mnie w Civicu niby miał być filtr a okazało się że nie ma go…. Leży teraz bo kupiłem cały zestaw na allegro

JDM
Gość
JDM

Zestawy sa o tyle slabe ze one sa robione pod najpopularniejsze wersje i zadko pasuja np do takich aut jak VW gdzie jest pińcet wersji tego samego silnika. u mnie w Golfie VI nie da sie dobrac hamulcow od reki bo mam jakies nietypowe tarcze. musialem kupic drogie ATE bo ani Bosch ani Brembo nie mialo w ofercie do niego czegos takiego. problem mialem tez z filrem paliwa a przeciez mam silnik 1.4 TSI czyli popularny.

Rafal
Gość
Rafal

Filtr kabinowy w Focucie II jest podobno przy pedalach. Czy wiecie moze jak sie do niego dostać? on nie chce za cholerę wyjść bo sie blokuje o nie. jest jakis patent na jego sprawne i latwe wyjęcie?

owca
Gość
owca

Mam pytanie. Czy jest mozliwe ze po wymianie filtra kabinowego zaczynają parować szyby? Nie mialem problemu z szybami do chwili aż zmienilem filtr. Kupilem filtr Krafta a wcześniej miałem Boscha. BMW 320d e46

Aktualności