Czy można zwrócić części samochodowe?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Porsche · Dodane: 11 grudnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zwrot części samochodowych zakupionych w sklepie jest możliwy, ale tylko w określonych przypadkach. Kiedy można żądać zwrotu pieniędzy za zakupiony towar? Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot produktu?

Poszukując części samochodowych do swojego auta nie trzeba korzystać z autoryzowanych salonów sprzedaży aut danej marki. Jeśli wiemy dokładnie jaka część jest niezbędną do naprawy pojazdu możemy zakupić ją albo jej zamiennik w sklepie motoryzacyjnym. Trzeba jednak być świadomym, że jeśli dobierzemy zły podzespół, to w wielu przypadkach jego zwrot do sklepu będzie niemożliwy a my nie odzyskamy pieniędzy. Dlaczego?

Zobacz: Darowizna samochodu – jak ją zrobić krok po kroku?

Zwrot towaru do sklepu

Wedle obowiązujących przepisów dotyczących sprzedaży, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmować zwrotu towaru i oddawać klientowi pieniędzy, jeśli nie ma ku temu istotnych przesłanek (np. niezgodność towaru z opisem, wada fabryczna produktu). To czy sprzedawca przyjmie towar z powrotem i zwróci klientowi pieniądze (nawet w pełni sprawny i zapakowany) zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedającego.

Zobacz: Lewy przegląd techniczny samochodu – badanie na odległość

Tylko w jednym typie transakcji klient ma prawo zwrócić produkt do sklepu i żądać zwrotu pieniędzy nawet bez podania przyczyny – w przypadku transakcji na odległość. Ustawodawca przewiduje taką możliwość np. w przypadku zakupu przez internet. W ciągu 14 dni od odebrania produktu, jego nabywca może zwrócić go sprzedającemu.

Co warto wiedzieć kupując części samochodowe lub inny towar?

  1. Tylko gdy kupujemy produkt przez Internet, możemy zrezygnować z zakupów bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru. Formularz odstąpienia od umowy zakupu można pobrać ze strony internetowej UOKiK.
  2. 2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.
  3. W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
  4. Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.

Zobacz: Rękojmia za używany samochód – reklamacja wad pojazdu

Osobiście często korzystam ze sklepów internetowych w celu nabycia części czy produktów chemicznych z branży motoryzacyjnej. Żeby upewnić się czy towar pasuje do danego auta, sprawdzam przede wszystkim numer oryginalnej części w ASO. Następnie kontaktuje się telefonicznie ze sprzedawcą oferującym zamiennik danego podzespołu i wspólnie weryfikujemy jego zgodność z oryginałem. Fachowiec nie powinien mieć z tym problemu, a nawet jeśli ma, to uruchamia swoje kontakty i szuka rady u innych sprzedawców.

Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie

Oprócz sklepów internetowych polecam także korzystanie z tych klasycznych punktów sprzedaży części motoryzacyjnych. Nawiązanie kontaktu z jego sprzedawcą pozwala na lepszą kooperację w zakresie pozyskiwania części i daje dostęp do szerokiej wiedzy i kontaktów w branży, która w przyszłości może zaprocentować. To w końcu sprzedawcy części zamiennych są pośrednikami pomiędzy użytkownikami aut a specjalistami, którzy zajmują się ich naprawą. Odnalezienie dobrego mechanika czy elektryka będzie z ich pomocą zdecydowanie łatwiejsze. Jako stali klienci będziecie mogli także liczyć na większe rabaty przy zakupie części. To naprawdę działa i szczerze Wam polecam tego typu zakupy.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności