Obniżona akcyza na auta z silnikami powyżej 2 litrów?!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 1 kwietnia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jeszcze do niedawna istniała szansa, że od 2017 roku nastąpi obniżka akcyzy na samochody z silnikami o pojemności większej niż 2,0-litry. Tańsza akcyza miała sprawić, że spadną ceny nie tylko niektórych nowych aut, ale także używanych samochodów sprowadzanych z zagranicy. Oczywiście mowa o tych z dużymi jednostkami napędowymi. Niestety w październiku pojawił się projekt przedstawiający nowe stawki akcyzowe od aut w 2017 roku. Wszystkie stawki akcyzy oraz WZÓR do jej liczenia podane są na końcu artykułu. 

Obecnie akcyza na samochody z silnikami o pojemności skokowej większej niż 2,0-litry wynosi aż 18,6 % wartości pojazdu (na pozostałe tylko 3,1%). Wyraźnie wpływa ona na ceny zarówno nowych, jak i używanych pojazdów. Wystarczy, że pojazd otrzyma motor o pojemności nieznacznie przekraczającej dwa litry, a już nakładany jest na niego aż sześciokrotnie większy podatek akcyzowy niż w przypadków pozostałych aut z mniejszymi silnikami.

Zobacz: Nowe stawki akcyzy dla aut w 2017 roku!

Dla ustawodawcy nie ma obecnie znaczenia, czy mowa jest o współczesnym aucie z nowoczesnym motorem wyposażonym w zaawansowane filtry i układ wtryskowy, czy w stary, wyeksploatowany silnik emitujący do atmosfery kilkukrotnie większą ilość sadzy, tlenków azotu i innych substancji rakotwórczych. Co więcej, nie ma też dla niego różnicy czy mowa jest o 8,3-litrowym silniku V10 z Dodge’a Vipera czy o 2,4-litrowym motorze z Hondy Accord. Stawka podatku jest identyczna!

Jeep Grand Cherokee SRT8 silnik 6.4 HEMI 2015

I propozycja: Obniżka akcyzy na samochody z 18,6 % na 8%

W kwietniu pojawiła się informacja, że sytuacja ta ulegnie zmianie. I to zmianie na lepsze. Do Senatu trafił bowiem projekt ustawy, która miał zmienić wysokość stawki akcyzowej dla aut z silnikami o pojemności większej niż 2,0-litry (2000 cm3). Zamiast dotychczasowej, wynoszącej 18,6% wartości pojazdu, nowa stawka miała być obniżona do 4,6 %. Jednak 20 czerwca pojawiła się informacja, że stawka ta miałaby wynieść 8% wartości auta. To oznaczałoby obniżkę aż o 10,6 %. Jak dużo skorzystałby na tej zmianie przeciętny Kowalski? Oto przykład.

model auta BMW 325i BMW 325i
pojemność silnika 2,5 l 2,5 l
stawka akcyzy 18,60% 8%
cena auta w Niemczech 5000 euro [21200 zł] 5000 euro [21200 zł]
cena auta w Polsce po doliczeniu akcyzy 5915 euro [25 079, 60 zł] 5400 euro [22 896, 00 zł]
akcyza 3 879, 60 zł 1696 zł

Różnica w cenie pojazdu kosztującego w Niemczech zaledwie 5000 euro czyli 21 200 zł (kurs 1 euro = 4,24 zł) a zarejestrowanego potem w Polsce sięga kilku tysięcy złotych. Przy obecnych przepisach, właściciel takiego aut musi zapłacić w naszym kraju akcyzę w wysokości aż 3879,60 zł! W myśl nowych przepisów (które jednak nie wejdą w życie, o czym piszemy na końcu artykułu) podatek ten zostałby obniżony do 1696 zł. Kowalski zaoszczędziłby zatem aż 2183,60 zł i mógłby je przeznaczyć na porządny przegląd auta lub wymianę opon. Im większa wartość auta, tym kwota oszczędności będzie większa (kwotowo).

Zobacz: Rejestracja anglika – wymagane zmiany i przeróbki auta

Według Komisji Infrastruktury, która przygotowała projekt ustawy, obecnie nie ma potrzeby utrzymywania tak wysokiej stawki akcyzowej dla samochodów z silnikami powyżej 2000 cm3. Jej zdaniem stawka ta miała swe uzasadnienie, gdy w Polsce produkowano auta z małolitrażowymi silnikami. Miała ona wspomóc sprzedaż samochodów krajowej produkcji.

Produkcji samochodów w naszym kraju zaprzestała fabryka w Warszawie (FSO, później kapitał koreański i ukraiński). Fabryka w Tychach oraz Bielsko-Białej należąca do Fiata zmarginalizowała produkcję do pojazdów niszowych zwalniając znaczną część załogi. Pojazd marki Fiat o dużym potencjale sprzedaży (model Panda III) został z powodów czysto politycznych, wbrew rachunkowi ekonomicznemu i ocenie jakości wytwarzania przeniesiony pod naciskiem włoskiego rządu do Neapolu. Produkcja modelu Forda Ka w Tychach niedawno została zaprzestana.

Co więcej, nawet Komisja Infrastruktury zauważyła, że w motoryzacji nastąpił postęp techniczny i nawet silniki o dużej pojemności skokowej, mogą być bardziej przyjazne środowisku niż przestarzałe jednostki.

Zobacz: Kiedy można nie płacić opłaty recyklingowej za sprowadzone auto?

Silnik zasilany benzyną bezołowiową o pojemności 5000 cm3 nie degraduje środowiska naturalnego substancjami toksycznymi tak jak wszechobecne silniki diesla (1,9 lub 2,0) zwłaszcza bez stosownego filtra w układzie wydechowym.

Osobiście bardzo kibicowałem temu projektowi. W przypadku samochodów sportowych, luksusowych bądź zabytkowych prawie zawsze mamy do czynienia z silnikami o wysokich pojemnościach skokowych. W tym momencie sprowadzenie używanego auta tego typu z zagranicy jest nieopłacalne. Przy cenie pojazdu na poziomie 50 000 zł, koszt samej akcyzy wynosi 9300 zł. A do tego trzeba doliczyć jeszcze szereg innych opłat związanych z transportem i rejestracją auta w kraju. Na całe szczęście od 1 stycznia 2016 roku zmianie uległy także przepisy dotyczące opłaty recyklingowej. Nowe przepisy mogły wyraźnie poprawić sytuację osób poszukujących mniej popularnych aut.

Nowe stawki akcyzowe od aut w 2017 roku!

Pod koniec października (24.10.2016 r.) otrzymaliśmy jednak kolejne informacje dotyczące akcyzy na samochody. Okazuje się, że najprawdopodobniej Ministerstwo Finansów wprowadzi 4 grupy wiekowe samochodów i kilka przedziałów pojemności skokowej silników niezbędnych do wyliczenia akcyzy! To może oznaczać poważne podwyższenie, a nie obniżenie wysokości akcyzy!!! Nowe stawki akcyzowe od aut znajdziecie w poniższym artykule:

Zobacz: Akcyza za samochód 2017 – NOWE STAWKI 

AKTUALIZACJA 14 listopada 2016 roku

Ministerstwo Finansów chce podwyższyć powyższe stawki do nawet 56 000 zł! Opracowało specjalny wzór do liczenia akcyzy. O tym jak policzyć akcyzę od samochodu w 2017 roku piszemy w poniższym artykule:

Zobacz: Nowa akcyza 2017 od samochodów – mamy WZÓR do jej liczenia!

PS. Przypadek sprawił, że informacja została przeze mnie podana 1 kwietnia. Nie jest to jednak żart. Informacja jest autentyczna i została przekazana mi przez członka Komisji Infrastruktury, który przygotowywał projekt zmian w ustawie.

PS2. Jeśli chcesz być na bieżąco w sprawie akcyzy, polub nasz profil na Facebooku. Dzięki temu będziesz wiedział o wszelkich zmianach najszybciej. Nasz profil DailyDriver.pl

Dodaj komentarz

60 komentarzy do "Obniżona akcyza na auta z silnikami powyżej 2 litrów?!"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
boniek
Gość

Jakby zlikwidowali akcyze w ogóle to polaków stać by było na lepsze auta i mniej biurokratów by bylo potrzebnych i prawo by sie uprościło. Same zalety. Ale nie, tylko kombinują jak dopierdolić wyższe podatki bo im na 500+ nie starcza. Zjebany kraj. Zjebany elektorat.

Darek
Gość
Daily – mam pewne spostrzeżenia dotyczące zmian akcyzowych nad którymi warto sie pochylić, własnie jestem też umówiony na konsultacje z pewnym lokalnym posłem w tej sprawie. 1) oczywiste zmiany przywalą najuboższym (czyli 90% społeczeństwa) oraz pomogą dilerom samochodowym/producentom i zamożnym 2) Ovbecna ustawa wskazuje, że akcyza jest płacona z chwilą przekroczenia pojazdu przez granicę – deklarowany termin, zmiana niesie za sobą duże prawdopodobieństwo że będzie płacona przed 1 rejestracją lub nawet przy pierwszej rejestracji w urzędzie skarbowym. Tym samym obowiązek opłaty będzie spoczywał po stronie właściciela pojazdu czyli z producenta dilera może zostać przerzucony na nowego właściciela świeżutkiego pojazdu. Tym… Czytaj więcej »
Piotr
Gość

Zapraszam wszystkich zainteresowanych protestem przeciw nowej akcyzie na samochody w 2017. Wspólnie zorganizujmy demonstrację, która pokaże rzadącym że są granice ich pazerności. Jesli my tego nie zrobimy, nie zrobi nikt! Zapraszam na „zlawetować rząd” na FB

Łoli
Gość

dane ze strony samar
……..Gdyby od początku tego roku obowiązywała akcyza na samochody dostawcze do 3,5 tony, to opodatkowanie tego segmentu aut przyniosłoby do budżetu około 215 mln zł wpływów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kochani jest jeszcze jedna nadzieja – KOMISJA EUROPEJSKA!!!!! oni poprzednio zauważyli że zmiany w projekcie ustawy spowodował dyskryminację pewnej grupy pojazdów których wartość wzrosła o 60% teraz jest to samo z pojazdami dostawczymi i starymi osobowymi o małej pojemności – podatek akcyzowy w niektórych przypadkach będzie wynosił ponad 50% wartości rynkowej pojazdu

Łoli
Gość
no i już są dane dotyczące zmian które maja wejść w życie i to pewnie już szybko SAMAR wyliczył szybciutko że państwo do sierpnia z akcyzy w obecnej formie od obywateli otrzymało 800mln zł a zmiany spowodują że wpływ będzie na poziomie 1,6mld zł. ciekawe co na to powiedzą założyciele strony stop wysokiej akcyzie czy jakoś tam? zauważcie że czy przywozicie samochód cały czy uszkodzony akcyza jest stała, zauważcie że przedział najczęściej kupowanych samochodów to podwyższona akcyza!!! znów najubożsi złożą się na producentów samochodów i zamożnych. Na zmianie najbardziej skorzysta zgadnijcie kto? PRODUCENCI NOWYCH SAMOCHODÓW zwłaszcza luksusowych!!!!! Peczkis = Górny… Czytaj więcej »
wpDiscuz

Aktualności