REKLAMA

Nowy przegląd techniczny pojazdu – zmiany w przepisach

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 5 października 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe zasady przeprowadzania badań technicznych pojazdów mogą mocno uderzyć we właścicieli starych aut. Do połowy 2017 roku muszą zostać opublikowane w Polsce zmienione przepisy dotyczące przeglądów technicznych, które mają wyeliminować z ruchu drogowego mocno wyeksploatowane i niesprawne technicznie pojazdy. Na końcu artykułu znajdziecie najnowsze informacje o nowym przeglądzie technicznym!

W maju 2014 roku weszła w życie dyrektywa 2014/45/UE mająca na celu ujednolicić standardy przeprowadzania przeglądów technicznych aut na terenie Unii Europejskiej. Komisja Europejska dąży od lat do poprawy bezpieczeństwa na drogach Wspólnoty. Obecnie realizuje ona projekt W kierunku europejskiego obszaru bezpieczeństwa ruchu drogowego: kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020”, którego celem jest ograniczenie do 2020 roku liczby zabitych w wypadkach drogowych o połowę (wobec stanu z 2010 roku). Jednym z elementów tej strategii jest wprowadzenie w państwach członkowskich zbliżonych standardów przeprowadzania przeglądu technicznego pojazdu. Co się zmieni?

Zobacz: Auto nie przeszło przeglądu technicznego: co robić dalej?

Komisja Europejska na mocy nowej dyrektywy nie określa w sposób radykalny co musi zostać zmienione w przepisach państw członkowskich, jednak ustala pewne ramy, w których ich ustawodawcy powinni zmieścić się tworząc określone regulacje prawne.

Nowe przegląd techniczny: będą częstsze badania?

Dyrektywa zaleca m.in. aby badania techniczne aut osobowych (homologacja M1 i N1) w przypadku nowych samochodów odbywały się cztery lata po dacie pierwszej rejestracji pojazdu, a następnie co dwa lata. W Polsce w przypadku nowych samochodów osobowych badania wykonywane są najpierw po trzech latach, potem po dwóch, a następnie co roku.

Zobacz: Ponowny przegląd techniczny pojazdu: wykaz opłat

Jedną z ważniejszych zmian wynikającą z  dyrektywy 2014/45/UE, jest wprowadzenie obowiązkowych badań technicznych dla pojazdów dwu i trzykołowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h. W Polsce badania techniczne takich pojazdów są już obecnie wykonywane. Kraje Wspólnoty będą mogły wyłączyć z tego obowiązku jednoślady i trójkołowce (o poj. silnika większej niż 125 cm3), ale tylko wtedy, jeśli zaproponują alternatywne przepisy skutecznie poprawiające poziom bezpieczeństwa.

Kiedy wejdą w życie nowe przepisy dotyczące przeglądu technicznego?

Obecnie tworzone są w Polsce przepisy, które na mocy 23 artykułu dyrektywy 2014/45/UE muszą zostać stworzone i opublikowane do 20 maja 2017 roku (nowe przepisy będą obowiązywać jednak dokładnie rok później czyli od 20 maja 2018 roku).

Zobacz: Trzecia tablica rejestracyjna będzie legalna od 1 stycznia 2016 roku

Propozycji dotyczących nowych zasad przeglądów technicznych jest niezwykle wiele. Posłowie prześcigając się w ich tworzeniu, zwłaszcza w okresie przedwyborczym. Np. posłanka PO Małgorzata Niemczyk, zaproponowała by badania techniczne starszych aut były wykonywane dwa razu w roku! Posłanka chce także rozszerzenia zakresu przeglądu technicznego o kontrolę jakości płynu hamulcowego. O ile ten pierwszy pomysł jest według nas mocno kontrowersyjny, o tyle drugi ma naszą akceptację. Według naszych doświadczeń to właśnie płyn hamulcowy jest jednym z najczęściej pomijanych elementów autach w trakcie okresowych przeglądów mechanicznych.

Zobacz: Koszt odholowania pojazdu w 2016 roku

Wśród innych pomysłów wymienić można obowiązek wykonywania przez diagnostę zdjęć pojazdu przechodzącego badania techniczne i wprowadzenia ich do ogólnokrajowej bazy pojazdów (www. historiapojazdu.gov.pl)  czy wprowadzenie ostrzejszych kar za jazdę pojazdem z nieważnym badaniem technicznym (kara uzależniona od okresu utraty ważności poprzedniego badania). Pojawić się też mogą specjalne nalepki na szybę informujące o terminie ważności przeglądu technicznego, co miałoby ułatwić Policji wychwytywanie pojazdów bez ważnego badania.

Nowy przegląd techniczny auta: pomysły Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaproponowało z kolei, aby opłatę za badanie techniczne kierowca uiszczał jeszcze przed jego przeprowadzeniem. W ten sposób auto, które nie przeszło kontroli, musiałoby ponownie stawić się na badaniu, a jego właściciel ponownie zapłaciłby za przegląd. Dziś część diagnostów pozwala właścicielowi naprawić wykryta usterkę i zapłacić za badanie techniczne dopiero po zlikwidowaniu usterki.

Oprócz tego MIiR chce również zaostrzyć kontrole samych Stacji Kontroli Pojazdów. Pojawiać by się mieli na nich podstawieni klienci, których auta nie powinny zaliczyć przeglądu technicznego.

Nowy przegląd techniczny: ceny usług

Zmiany nastąpić mają także w samych cennikach usług świadczonych przez SKP. Koszt standardowego przeglądu auta osobowego miałby wzrosnąć nawet do 150 zł (czyli o 52 zł więcej niż obecnie), natomiast motocykla sięgnąć 100 zł (zamiast obecnych 62 zł).

W jakie formie nowe przepisy dotyczące przeglądu technicznego wejdą w życie? Które z pomysłów dotrwają końca procesu legislacyjnego? O tym będziemy Was na bieżąco informować. Póki co, zapraszamy do lektury artykułów na temat obecnie stosowanych i egzekwowanych zasad przeprowadzania przeglądów technicznych pojazdów.

AKTUALIZACJA 13 listopada 2017 roku

Czy wiesz, że … 

Od 13 listopada 2017 r. weszła w życie pierwsza cześć przepisów dotycząca nowego przeglądu technicznego? Kierowca będzie musiał zapłacić za badanie auta jeszcze przed wykonaniem usługi. Co więcej, usterki mają być fotografowane. Więcej na temat zmian, kosztów i nowości dotyczących badania technicznego pojazdów przeczytacie w poniższym artykule:

Zobacz: Opłata za przegląd techniczny przed jego wykonaniem

13
Dodaj komentarz

avatar
9 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors
lottoYangkierowcaggth7r6iseba Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Yang
Gość
Yang

Jest to totalna głupota i utrudnianie ludziom życia! Wcześniej jechało się na stację za każdym razem kiedy podejrzewało się jakiś problem w aucie bez względu na to kiedy badanie okresowe miało mieć miejsce ,naprawiało się usterkę i jeździło dalej a teraz trzeba będzie poświęcać więcej czasu i pieniędzy atakując warsztaty naprawcze które z reguły nie mają chęci i czasu bawienia się w jakąś diagnostykę.Tym samym ogólny stan techniczny aut w kraju ewidentnie ulegnie POGORSZENIU!!! Moim zdaniem jest to tak samo szkodliwa i anty konsumencka ustawa jak ta wprowadzająca nakaz jazdy na światłach przez całą dobę!Zastanówcie się barany nad konsekwencjami dla… Czytaj więcej »

kierowca
Gość
kierowca

Podniesienie cen przegladow okej, zaostrzone procedury tez da sie zrozumiec. Tylko co jezeli przyczyna wypadkow wcale nie jest stan techniczny samochodu a umiejetnosci i podejscie kierowcow? Moze wypadaloby inwestowac w osrodki szkoleniowe i tam wprowadzic jakis szczegolowy program nauczania a nie ‚kazdy sobie rzepke skrobie’ po skonczeniu kursu i nawet zaliczeniu egzaminu czlowiek zupelnie nie jest przygotowany by wyjechac na droge, boi sie napastujacych go z kazdej strony i poganiajacych kierowcow (tych ktorzy maja umiejetnosci i tych ktorzy poruszaja sie na drodze sprawnie) natomiast Ci ‚swiezo upieczeni’ stanowia jeszcze wieksze zagrozenie swoim niezdecydowaniem niz Ci ktorzy dla innych niedzielnych kierowcow… Czytaj więcej »

seba
Gość
seba

najpierw niech ta banda złodziei weżnie się za te dziurawe drogi a potem za stany techniczne pojazdów bo dwu letnie auta są w fatalnym stanie od samych dróg

Władek
Gość
Władek

Płacę za przegląd w serwisie gazu i na stacji przegląd od auta benzyna,czy tak powinno być.

lotto
Gość
lotto

nie

kierowca
Gość
kierowca

to znaczy ze juz cala unia europejska sie konczy i polska razem z nia , oczywiscie ze pojazdy musza miec badanie techniczne , ale musza sciagac jakos z ludzi kase . Tymi przepisami doprowadza do tego ze ci co zarabiaja 1200zl na reke beda zmuszeni jezdzic autobusami.

ggth7r6i
Gość
ggth7r6i

90 procent aut w Polsce to wraki szczególnie te,które tu jeżdzą powyżej 3 lat,tylko nieiwelki procent dba o auta reszta tylko jeżdzi

Aktualności