Akcyza za samochód 2017 uwzględni jego wiek i pojemność silnika!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 24 października 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zmiany w akcyzie na samochody mogą wejść w życie już 1 stycznia 2017 roku! Nowa akcyza uwzględniać miałaby wiek samochodu i pojemność silnika. Ministerstwo ustaliło 4 grupy wiekowe aut oraz kilka klas pojemności skokowej silników. Czy Kowalski na tym skorzysta? Chyba jednak nie do końca.

Wiosną 2016 roku grupa senatorów RP zaproponowała zmiany stawki akcyzy dla samochodów napędzanych silnikami o pojemności większej niż 2000 cm3. Zamiast obecnej wynoszącej 18,6 % właściciel rejestrujący takie auto po raz pierwszy w Polsce, zapłaciłby akcyzę w wysokości 4,6% wartości pojazdu. Samochody z jednostkami mniejszymi niż 2000 cm3 objęte byłyby dotychczasową stawką (3,1%). Okazuje się jednak, że tak dobrze raczej nie będzie!

Zobacz: Obniżona akcyza na auta z silnikami powyżej 2 litrów?!

Jak można ominąć wysoką akcyzę na samochód?

Nowe przepisy podatkowe mają na celu wyeliminować liczne nieprawidłowości obecnie działającego systemu. Zdaniem wiceministra finansów Wiesława Jasińskiego podatek akcyzowy jest liczony od wartości samochodu, a ta jest w deklaracjach podatkowych nader często zaniżana.

silnik mechanik

Właściciele pojazdów twierdzą w takich przypadkach, że samochód ma uszkodzenia obniżające jego wartość. Aby to udowodnić, potrafią wymieniać niektóre podzespoły na uszkodzone, a po oględzinach pojazdu przez rzeczoznawcę, z powrotem montować sprawne części na miejsce! Co więcej, część podatników rejestruje swoje pojazdy jako ciężarowe, aby uniknąć płacenia akcyzy. Sęk w tym, że w rzeczywistości są to normalne auta osobowe, które objęte powinny być akcyzą!

Stawka akcyzy na auto uwzględni wiek aut i pojemność jego silnika

Ministerstwo Finansów obliczyło, że zmiany jakie zaproponowali Senatorzy, z Grzegorzem Peczkisem na czele kosztowałyby budżet ok. 450 mln zł. Tak ogromne koszty są zdaniem Ministerstwa niemożliwe do zaakceptowania. Zaproponowało zatem ono swoje własne stawki akcyzowe, uzależnione od wieku pojazdu i pojemności silnika! Ministerstwo Finansów przyjęło zakresy lat produkcji, które pokrywają się z normami Euro dotyczącymi emisji spalin.

Klasyfikacja podatku akcyzowego według wieku pojazdu (podział na grupy)

  1. Grupa I: Samochody wyprodukowane do 2004 roku (włącznie);
  2. Grupa II: Samochody wyprodukowane w latach 2005-2009;
  3. Grupa III: Samochody wyprodukowane w latach 2010-2015;
  4. Grupa IV: Samochody wyprodukowane w 2016 roku i młodsze.

Zobacz: Nowy przegląd techniczny pojazdu – zmiany w przepisach

Pojemność silnika a wysokość akcyzy

Oprócz tego auta będą klasyfikowane za pomocą pojemności skokowej ich silników. Najniższy przedział obejmie samochody o pojemności poniżej 1,2 litra. Kolejny przedział będzie klasyfikował pojazdy o pojemności od 1,2 litra do 1,5 litra. Następny będzie dotyczył pojemności 1,5 – 2 litra, a kolejny auta do 2,5 litra. Potem stawki będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności o 500 centymetrów. Na podstawie informacji jakie przedstawił Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego przygotowałem tabelę z wysokością akcyzy w zależności od wieku auta i pojemności skokowej jego silnika. Co oznacza ona dla Kowalskiego? Że im auto jest starsze, tym akcyza jest wyższa, a w przypadku aut z większymi silnikami (sportowe, zabytkowe, terenowe itd.) wręcz kosmicznie wysoka! Może sięgnąć nawet 18 644 zł!!!

rocznika auta\pojemność silnika Proponowane stawki akcyzowe od auta (w zł) w 2017 roku
poniżej 1199 cm3 1200-1499 cm3 1500-1999 cm3 2000-2499 cm3 2500-2999 cm3 3000-3499 cm3 3500-3999 cm3 4000 cm3 i więcej
od 2016 roku 424 638 1072 1772 3025 4753 6328 12644
2010 – 2015 474 820 1378 2278 3592 5281 7031 14644
2005 – 2009 524 1230 2067 3417 5388 7922 10547 16644
2004 i starsze 574 1476 2481 4101 6466 9506 12656 18644

Miało być tak pięknie, wyszło jak zwykle!

Zdaniem Ministerstwa Finansów założenia podatkowe są tak ustalone, aby samochody starsze, ale z małymi silnikami objęte zostały podatkiem zbliżonym do tego, jaki jest obecnie. W przypadku samochodów nowszych, podatek może być w wysokości niższej niż obecnie. Niestety, już na starcie łatwo dostrzec błąd, polegający na traktowaniu w identyczny sposób aut z silnikami benzynowymi i Diesla. Trudno sobie jednak wyobrazić, aby starej konstrukcji motor wysokoprężny był równie „ekologiczny” co jednostka benzynowa.

Verva Street Racing 2016 BMW

Zakup klasycznego auta z dużym silnikiem benzynowym już niebawem może być niezwykle kosztowny!

Nowe przepisy stoją także w wyraźnej opozycji do tego, co przedstawiała w swoich założenia Komisja Infrastruktury i Senator Peczkis. Może się zatem okazać, że dostęp do zagranicznych aut z dużymi silnikami benzynowymi zostanie jeszcze bardziej ograniczony! A przecież to właśnie na otwarcie na ten typ pojazdów, tak bardzo liczyła nasza redakcja i Nasi czytelnicy.

Zobacz: Czy warto kupić sprowadzane auto od handlarza?

Najprawdopodobniej, nowa akcyza wywinduje ceny takich aut do takiego poziomu, że ich sprowadzanie przestanie mieć sens. Kto zatem na tym wszystkim zyska – oczywiście dilerzy samochodowi handlujący nowymi autami. Chyba, że Polacy wymyślą jakiś sprytny przepis, aby ominąć powyższe obostrzenia. Dlatego mam prośbę, udostępniajcie ten tekst, aby jak najszybciej znaleźć na to sposób. Nie może być tak, że Rząd najpierw mówi A, po czym tworzy projekt przepisów zupełnie oderwany od pierwowzoru! Więcej o skutkach wprowadzenia nowych stawek akcyzowych przeczytacie w poniższych artykule:

Zobacz: Nowa akcyza ograniczy import do Polski zdezelowanych aut? Bzdura!

[AKTUALIZACJA 2 listopada 2016 r.]

Dziś zaprezentowaliśmy proponowane przez MF stawki akcyzy. Temat będziemy jednak śledzić, bowiem wiele osób i stowarzyszeń zamierza ostro przeciw temu projektowi protestować. I bardzo dobrze!

Jeśli chcesz być na bieżąco w temacie akcyzy na samochody, polub nasz profil na Facebooku. Dzięki temu będziesz wiedział o wszelkich zmianach najszybciej. Nasz profil DailyDriver.pl

Dodaj komentarz

34 komentarzy do "Akcyza za samochód 2017 uwzględni jego wiek i pojemność silnika!"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Adamek
Gość
Mogę zwijać interes, handluję głównie furami z duszą, stare mustangi, corv, gt500 czy w ten deseń. Wszystko praktycznie na V8 roczniki rzadko powyżej 80lat Piękne odrestaurowane. Ale przy takiej akcyzie nie widzę szans na interes. Żaden. Auto 100-200tys i już widzę jak kilkadziesiąt tys. klient dorzuca na akcyzę, nie ma opcji kupi i zarejestruje za granicą a w Polsce będzie jeździł ciągle na czasówkach. Zresztą tak będą robić Polacy nasz ubezpieczyciel już podobno kręci reklamówkę gdzie będzie ubezpieczać za granicą samochody bez konieczności wyjazdu za granicę. Mówią, że Czechy to normalny kraj no i w sumie tam też będą podatki… Czytaj więcej »
Pro
Gość

Nikt na tym nie skorzysta. Aż się prosi otworzyć firmę w Czechach, zajmującą się sprzedażą nowych aut na export do Polski. Zasada działania. Bierzemy np nowego Fiat Tipo. montujemy licznik z przebiegiem 6001km. Polak kupuje na eksport (bez Vatu) takie auto za 35 000zł zamiast 43k. Następnie opłaca akcyzę 638zł i ma nowe auto za 36.000zł zamiast za 43.000zł. Bilans. Głupi pazerny aparat represji Państwa RP -7400zł(na vacie) Diler -5000zł(marzy) i trochę osób straci pracę a Kowalski co miał być ograbiony(+7000zł).

tomek
Gość

Od 10 lat zbieram na jakiegoś starca co by go wyremontować i się cieszyć. Ale jak widzę co wyrabia rząd to mi już życia nie starczy by się pocieszyć 🙁
Niestety ten segment zarezerwowali tylko dla najbogatszych…

Darek
Gość

natchniony jednym z komentarzy chciałbym go uaktualnić: cyt….Nowa zachęta dla młodych aby wyjechać z tego kraju. . .
ja bym to zmienił i gdym miał mniejszy przebieg niż mam i te możliwości co macie zmieniłbym kraj – pozostawiając obywatelstwo aby móc głosować i mścić się za krzywdę rodaków

Darek
Gość
Przekopiowałem z pierwotnego artykułu bo nie zauważyłem że jest nowszy: Daily – mam pewne spostrzeżenia dotyczące zmian akcyzowych nad którymi warto sie pochylić, własnie jestem też umówiony na konsultacje z pewnym lokalnym posłem w tej sprawie. 1) oczywiste zmiany przywalą najuboższym (czyli 90% społeczeństwa) oraz pomogą dilerom samochodowym/producentom i zamożnym 2) Ovbecna ustawa wskazuje, że akcyza jest płacona z chwilą przekroczenia pojazdu przez granicę – deklarowany termin, zmiana niesie za sobą duże prawdopodobieństwo że będzie płacona przed 1 rejestracją lub nawet przy pierwszej rejestracji w urzędzie skarbowym. Tym samym obowiązek opłaty będzie spoczywał po stronie właściciela pojazdu czyli z producenta… Czytaj więcej »
wpDiscuz

Aktualności