REKLAMA

Honda stworzyła silnik o zmiennej pojemności skokowej!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Honda · Dodane: 12 maja 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Honda stworzyła silnik o zmiennej pojemności skokowej! Jej przełomowy pomysł ma być odpowiedzią na europejski downsizing, który zdaje się nie przekonywać do końca japońskiego producenta.  Biorąc pod uwagę fakt, że Honda to jeden z najlepszych konstruktorów silników na świecie, możemy spodziewać się prawdziwego przełomu w tej dziedzinie.

Silniki Hondy to jedne z najbardziej cenionych konstrukcji na świecie. Niezwykle trwałe i mocne, udanie łączą wysoką moc jednostkową z niskim zużyciem paliwa. Prawdziwy ich rozkwit przypada na lata 80- i 90-te XX wieku, kiedy to m.in. dzięki systemowi zmiennych faz rozrządu VTEC, jej silniki osiągały 100, a nawet 120 KM z jednego litra pojemności! Honda Civic V generacji z 1994 roku oferowana była z wolnossącym silnikiem 1,6 l o mocy 160 KM (w Japonii w wersji Type-R także w wariancie o mocy 185 KM). Obecnie Honda skierowała swe kroki ku konstrukcjom z turbodoładowaniem czego efektem jest m.in. nowa Honda Civic Type-R napędzana po raz pierwszy w historii tego modelu motorem z turbosprężarką.

Zobacz: Honda Civic X z silnikiem VTEC Turbo

Zmienna pojemność silnika Hondy!

Koncepcja wspierania małolitrażowego silnika turbodoładowaniem nie satysfakcjonuje jednak w pełni japońskiego producenta. Do sieci trafiły bowiem schematy prezentujące jego nowy, rewolucyjny silnik. Honda pracuje od dwóch lat nad 4-cylindrową jednostką napędową o zmiennej pojemności skokowej (ciekawa analogia do zmiennych faz rozrządu). Według informacji jakie do nas dotarły oraz na podstawie rysunków technicznych motoru wiemy, że może mieć on aż 15 wariantów pojemności!

Honda silnik

Honda zamierza wdrożyć do produkcji silnik mający nie jedną, a piętnaście pojemności skokowych!

Jak można zmienić pojemność silnika?

Zmienną kubaturę silnika Honda chce uzyskać poprzez regulowaną pozycję czopów korbowych! W klasycznym silniku są one integralną częścią wału korbowego. Honda może regulować ich położeniem za pomocą oleju silnikowego, który przechodząc przez wał pod dużym ciśnieniem, będzie wpływał na umiejscowienie poszczególnych czopów, a tym samym na pojemność cylindra. W przypadku rzędowej, 4-cylindrowej jednostki napędowej Hondy, każdy z jej czterech cylindrów może dysponować pojemnością 300, 425, 600 a nawet 675 cm3. W rezultacie motor mógłby teoretycznie mieć pojemność od 1,2 do 2,7 litra!

Honda silnik o zmiennej pojemności paten

Honda stworzyła silnik o zmiennej pojemności skokowej

Zobacz: Nowa Honda Civic Type-R 2015 – osiągi, cena, konkurenci

Honda chce wcielić swój pomysł także do większego, 6-cylindrowego silnika, które przy tych samych założeniach miałby pojemność od 1,8 do 4,0 litrów. Pomysł Hondy został już opatentowany. Czy będzie realną alternatywą dla downsizingu?  Wszystko zależeć będzie od tego, jak będzie wyglądała eksploatacja takiego silnika i czy koszty z nią związane nie będę zbyt wysokie. Ale sam pomysł jest niezwykle kuszący. Swoją drogą zastanawiam się, jaki dźwięk będzie generował taki motor i jak będzie się on zmieniał w trakcie przechodzenia pomiędzy poszczególnymi pojemnościami.

Zobacz: Rightsizing – na czym polega nowy trend w motoryzacji?

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Daily DrivergregorFabioPeter87 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
gregor
Gość
gregor

Ja jestem ciekaw jak policzą OC za 1,2 czy 2,7 haha

Peter87
Gość
Peter87

Mega pomysł! Honda zawsze tworzyła najlepsze silniki. Najpierw benzynowe, potem Diesla. Mimo duzych mocy sa trwale. Te pseudo prestiżowe marki jak BMW czy Audi robi silniki z plasteliny a frajerzy potem płacą za naprawy rozrzadow, pierścieni, glowic, DPF-ow.

Fabio
Gość
Fabio

haha mistrz

Aktualności