REKLAMA

Audi RS3 Sportback z silnikiem 2.5 TFSI 400 KM!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Audi · Dodane: 10 lutego 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Audi RS3 Sportback przeszło delikatny, acz znaczący, facelifting. Zmiany w wyglądzie są niewielkie. Inne jest jednak źródło napędu tego auta. Teraz RS3 napędzane  będzie przez silnik 2.5 TFSI o mocy 400 KM. Lepsze osiągi i dane techniczne mają pomóc Audi w walce z jego odwiecznym rywalem Mercedesem A 45 AMG.

Rynek potężnych, sportowych hatchbacków, określanych mianem hot hatchy, ulega ciągłym zmianom. Ich producenci konkurują ze sobą tworząc coraz to nowsze, szybsze i mocniejsze wersje swoich małych „perełek”. Na czele wyścigu mocy od kilku lat stoją dwa modele – Audi RS3 i Mercedes-AMG A 45. Pierwsza generacja Audi RS3 dysponowała silnikiem 2.5 TFSI o mocy 340 KM.  Odpowiedzią Mercedesa na nią był model A 45 AMG napędzany silnikiem 2.0T 360 KM. Audi przebiło go jednak zmodernizowaną w 2015 roku wersją RS3 wyposażoną we wzmocniony silnik 2.5 TFSI o mocy 367 KM. Nie będąc dłużnym, Mercedes poddał A 45 AMG faceliftinowi, który przyniósł mu wzmocniony do 381 KM motor. Teraz to Audi postanowiło odkuć się swojemu odwiecznemu rywalowi.

Nowy silnik 2.5 TFSI 400 KM z Audi TT-RS

Zmodernizowane Audi RS3 Sportback z 2017 roku otrzymało ponownie silnik 2.5 TFSI, ale o mocy zwiększonej do pełnych 400 KM! Silnik ten nieco się różni od poprzedniego. Bardzo mocny blok wykonany z żeliwa wermikularnego został zastąpiony jego aluminiowym odpowiednikiem. Pozwoliło to zaoszczędzić 17 kg na masie motoru. Redukcję zbędnych kilogramów przeprowadzono także na innych elementach silnika i jego osprzętu, co pozwoliło zaoszczędzić łącznie 26 kg. Czy nowy silnik będzie równie trwały i podatny na modyfikacje mimo zastosowania aluminiowego bloku? Można w to powątpiewać.

Ale wyjeżdżając z fabryki, nowe RS3 Sportback będzie jeszcze dynamiczniejsze od poprzednika. Przyspieszenie 0-100 km/h ma zajmować mu tylko 4,1 sekundy (poprzedniemu modelowi 4,3 s)! Prędkość maksymalna będzie (podobnie jak jest to obecnie) ograniczona do 250 lub 280 km/h. Wyniki naprawdę świetne! A do tego niesamowity dźwięk pięciocylindrowego silnika Audi. Posłuchajcie jak ten motor gra!

Zwróćcie jednak uwagę na to, że nowe Audi TT-RS ma ten sam silnik 2.5 TFSI 400 KM, a do setki rozpędza się w 3,7 sekundy! W czym tkwi sekret? Moim zdaniem w zestopniowaniu skrzyni biegów i znacznie niższej masie TT-ki. Niemieckie coupe waży ok. 1440 kg, podczas gdy nowe RS3 Sportback będzie cięższe od niego o ok. 55 kg.

Główne zmiany w Audi RS3 Sportback

Co jeszcze się zmieni w nowym RS3 Sportback? Oczywiście wygląd pojazdu. O ile wprowadzenie nowego zderzaka i przednich świateł (w opcji są matrycowe reflektory LED) uważam za duży plus, o tyle kształt tylnego zderzaka i jego kanciastego dyfuzora nie przekonuje mnie. Nie jest źle, ale moim zdaniem w poprzednim modelu było lepiej. We wnętrzu, wzorem innych modeli w gamie, pojawił się wirtualny kokpit zastępujący klasyczne zegary. Na jego ekranie kierowca będzie mógł sprawdzić m.in. ciśnienie powietrza w oponach, wskazania miernika przeciążeń czy generowany przez motor moment obrotowy. Szkoda, że Audi nie zdecydowało się na wprowadzenie nowych foteli sportowych do RS3, które poprawiłyby trzymanie pasażerów, a przede wszystkim kierowcy w zakrętach.

Odświeżone Audi RS3 Sportback, wzorem innym modeli w gamie, otrzyma także nowe systemy bezpieczeństwa. Pozwolą one autu m.in. samoczynnie utrzymywać odstęp od poprzedzającego go pojazdu do prędkości 65 km/h, lub zatrzymać samochód, jeśli w trakcie cofania kierowca nie zauważy zbliżającego się z tyłu innego pojazdu. Takich układów będzie znacznie więcej w nowym RS3.

Audi RS3 Sportback facelifting – cena

Jedną z głównych wad obecnie sprzedawanego modelu RS3 Sportback jest jego astronomiczna cena. Podstawowy model kosztuje 257 tys. zł, a dobrze wyposażony egzemplarz nawet 345 tys. zł! Nowy model został wyceniony w Niemczech na 54 600 euro czyli 234 tys. zł. Nowa akcyza powinna w tym przypadku obniżyć cenę tego auta na polskim rynku. O ile? Tego dowiemy się wkrótce. Póki co, możecie zobaczyć jak wypadła w moim teście obecna wersja Audi RS3 Sportback:

Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności