REKLAMA

Dlaczego silnik nie rozgrzewa się? Oto przyczyny niedogrzanego silnika!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 31 marca 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik nie chce się rozgrzać do 90 stopni? Nawet po dłuższej jeździe nie nabiera temperatury lub nie trzyma jej? Przyczyny mogą być bardzo zróżnicowane, podobnie jak i koszty naprawy. Pocieszające dla niektórych osób może być fakt, że nawet nowe auta z salonu miewają takie problemy. Ale niedogrzany silnik to problem który trzeba rozwiązać. Dlaczego?

Problem z rozgrzewaniem się silnika, a w zasadzie płynu chłodniczego, jest zjawiskiem powszechnym. Najczęściej dotyczy on samochodów z silnikiem Diesla, które ze względu na wyższą efektywność termiczną generują mniej ciepła w trakcie pracy, przez co na krótkich dystansach nie są w stanie się rozgrzać. Tak mieliśmy w przypadku np. testowanej przez nas Alfy Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210 KM czy Skody Octavii RS 2.0 TDI. Ale w używanych samochodach kłopoty z rozgrzewaniem się jednostki napędowej są związane z określoną usterką i dotyczą zarówno silników Diesla, jak i benzynowych.

Silnik nie nagrzewa się w pełni? To pewnie termostat!

Z biegiem czasu w samochodzie dochodzi do zużywania się poszczególnych jego podzespołów. Jeśli silnik nie miał problemów z temperaturą płynu chłodniczego, a nagle zaczyna za wolno się rozgrzewać, to sprawy tej nie wolno bagatelizować. Niedogrzewanie się motoru ma bowiem wpływ na jego trwałość i może przyczynić się do innych usterek (więcej o tym piszemy tutaj).

Zobacz: Czym grozi jazda z popsutym termostatem?

Jak pokazują doświadczenia naszych mechaników, najczęstsza przyczyna problemów z rozgrzewaniem się silnika to uszkodzony termostat. To on zarządza temperaturą płynu chłodniczego, regulując jego przepływ pomiędzy mały i duży obieg. Gdy termostat zatnie się w pozycji otwartej  (lub gdy jest nieszczelny), płyn będzie stale kierowany do chłodnicy (duży obieg), co utrudni mu zyskanie większej temperatury (będzie stale schładzany). Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że niektóre modele aut jak np. VW Touran 2.0 TDI 177 KM mają dwa termostaty, które trzeba wymieniać najlepiej parami.

Czujnik temperatury płynu chłodniczego

Jeśli zamontowany, nowy termostat działa (co nie zawsze jest regułą, warto go przed montażem sprawdzić), to problem z nagrzewaniem się silnika może mieć związek z inną usterką. Wina często leży po stronie czujnika temperatury płynu chłodzącego. Jego wymiana jest tania i warto ją wykonać przed kolejnymi krokami. Ten sam czujnik jest odpowiedzialny chociażby za problemy ze stale pracującym wentylatorem.

Czujnik temperatury cieczy z naszego Chevroleta Aveo T300.

Zdarza się też, że winę za błędne wskazania ponosi czujnik wskaźnika temperatury. W takim przypadku błędne są tylko wskazania na zegarach. Jeśli silnik nabiera temperatury, wentylacja mocno grzeje, a na postoju przewody od chłodnicy są ciepłe lub wręcz gorące to znaczy, że silnik się rozgrzewa właściwie. Błąd leży po stronie wskaźnika, który wyświetla błędne wartości w oparciu o dane z uszkodzonego czujnika.

Diesle często nie rozgrzewają się do 90° C, ale to normale

Warto też pamiętać, że niektóre modele aut, głównie z silnikami Diesla, nie zawsze osiągają temperaturę silnik (płynu) na poziomie 90° C. Często jest to 86-88° C i to nawet w trakcie jazdy autostradą. I jest to coś normalnego. Gorzej, jeśli w trakcie takiej jazdy temperatura spadałaby poniżej 80 stopni. To oznaczać by mogło, że termostat przepuszcza płyn i będzie wymagał wymiany.

Testowana przez nas Octavia RS miała problem z rozgrzewaniem się w zimowe dni. Często nawet po 20 km jazdy płyn chłodniczy nie osiągał temperatury 90° C.

Zobacz: Jak długo rozgrzewa się silnik Diesla? Zobacz test!

Nie wolno też zapominać, że część diesli np. 1.5 dCi od Renault, potrafi wyraźnie ostudzić się w trakcie stania w korku co przełoży się na spadek temperatury płynu chłodniczego. I to spadek ten potrafi być naprawdę duży. Ale jeśli przy jeździe poza miastem przy większej prędkości 80-100 km/h temperatura znowy wzrośnie, to znaczy że termostat działa prawidłowo. Po prostu im bardziej wydajny silnik Diesla (im oszczędniejszy), tym częściej miewa on problemy z rozgrzewaniem się do tych szablonowych 90° C, zwłaszcza w mieście. Z resztą sami zobaczcie nas test, w którym sprawdziliśmy jak długo rozgrzewa się silnik Diesla w usportowionej Skodzie Octavi RS.

Dogrzewacze paliwa lub wnętrza to też problem

Ale to nie wszystko. Część aut z Dieslem, zwłaszcza wyższej klasy, ma jeszcze dodatkowe dogrzewacze paliwa. Tego typu dodatkowe urządzenie w układzie sprawia, że wydłuża się proces nagrzewania silnika (płynu) bo jest więcej odbiorników ciepła i dłuższy obieg. Na dodatek, niska temperatura i chęć szybkiego nagrzania wnętrza sprawia, że wolniej nagrzewa się płyn w układzie bo ciepło oddawane jest do kabiny pojazdu. To wszystko sprawia, że szczególnie w autach z silnikiem Diesla, proces rozgrzewania płynu chłodzącego jest długotrwały.

Wiele osób myli też pojęcie rozgrzanego silnika z rozgrzanym powietrzem w kabinie. Jeśli wskazania temperatury silnika (a tak naprawdę tylko płynu chłodniczego) po dłuższej jeździe są właściwe (czyli płyn rozgrzewa się do ok. 90° C), a z nawiewów nadal wydostaje się tylko chłodne lub co najwyżej letnie powietrze, to winę za ten stan rzeczy ponosić może np. nagrzewnica. Jednak z uwagi na obszerność tej tematyki, problemy z nagrzewaniem się wnętrza zostaną opisane przez nas w osobnym materiale.

Zobacz: Uszkodzony termostat – jakie daje objawy?

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Pawel Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Pawel
Gość
Pawel

U mnie też termostat. Problem w tym ze sa dwa i najpierw mi tępy mechanik wymienił sprawny i dopiero za drugim razem ten popsuty. Opel Vectra C.

Aktualności