Przegląd po zakupie używanego samochodu jest niezbędny jeśli zależy nam na bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Co warto wymienić w używanym aucie po jego zakupie? Na co zwrócić uwagę w samochodzie z LPG? Jak często robić przegląd auta? Na przykładzie naszego Peugeota 406 postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania!
Zakup używanego auta zawsze powinien wiązać się z gruntowną oceną jego stanu technicznego niezależnie od wieku samochodu. Na przykładzie naszego 23-letniego Peugeota 406 1.8 16V pokażemy Wam, co warto wymienić i sprawdzić w samochodzie tuż po jego nabyciu w ramach tzw. przeglądu pozakupowego. Z racji wieku naszego auta oraz niskiej wartości rezydualnej pojazdu (zaledwie 1000 zł), do naprawy wykorzystaliśmy w dużej mierze zamienniki z oferty polskiej firmy Polcar ASH. Naprawa na oryginalnych częściach, której koszt przewyższyłby kilkukrotnie wartość auta, nie miała uzasadnienia finansowego. Z resztą sami będziecie mogli zobaczyć różnicę w cenach pomiędzy częściami oryginalnymi a alternatywnymi czyli tzw. zamiennikami na końcu artykułu.
Wymiana oleju silnikowego z filtrem
W przypadku eksploatacji samochodu napędzanego silnikiem spalinowym podstawą jest regularna wymiana oleju silnikowego, dlatego od tego trzeba zacząć przegląd. To olej gwarantuje właściwe smarowanie poszczególnych elementów motoru, zapewniając mu wyraźnie dłuższą żywotność. Silniki, w których olej wymieniany jest co 10-12 tys. km nie tylko odznaczają dłuższą żywotnością, ale też rzadziej miewają problemy z osprzętem takim jak turbosprężarka czy pompowtryskiwacze (w silnikach diesla). Nie da się także zaprzeczyć, że zalanie silnika świeżym olejem pozytywnie wpływa na dźwięk jednostki napędowej. Lepiej smarowane podzespoły silnika pracują lżej, a przez to po prostu ciszej.
Razem z olejem warto także od razu wymienić filtr oleju, w którym gromadzą się przede wszystkimi opiłki metalu, oraz dodatkowo filtry powietrza i paliwa. Tym samym silnik będzie pracował z mniejszym obciążeniem, a nowy właściciel auta będzie mógł zachować interwały wymiany tych podzespołów w przyszłości. O ile wymiana filtra powietrza i oleju jest zadaniem prostym, o tyle umiejscowienie filtra paliwa może nastręczyć nieco więcej problemów z jego wymianą. W przypadku Peugeota 406 znajduje się on na końcu prawego progu i dostęp do niego wymaga podniesienia pojazdu. Warto także skontrolować czy i gdzie znajduje się filtr kabinowy w aucie i również jego od razu poddać wymianie. O tym jak często wymieniać poszczególne filtry w samochodzie przygotowaliśmy specjalny poradnik.
Wymiana rozrządu silnika
Kolejnym krokiem, który warto poważnie rozważyć w trakcie pozakupowego przeglądu auta, jest wymiana „rozrządu” czyli paska rozrządu wraz napinaczami i rolkami (o ile auto nie ma łańcuchowego rozrządu). Jeśli tak jak w przypadku naszego Peugeota 406 nie ma możliwości zweryfikowania kiedy rozrząd był ostatnio wymieniany, nie warto zwlekać z montażem nowego zestawu. Jego koszt zakupu jest relatywnie nieduży (zwłaszcza jeśli zastosujemy zamienniki), a pozostawienie starego zestawu grozi poważną awarią silnika.
Gdyby doszło do zerwania paska rozrządu, uszkodzeniu mogłyby ulec zawory, głowica a nawet układ tłokowo-korbowy silnika. Naprawa jednostki napędowej mogłaby być wtedy wręcz nieopłacalna! Wymiana rozrządu jest zadaniem czasochłonnym i wymaga zdemontowania też innych podzespołów silnika i osprzętu, zwłaszcza jeśli decydujemy się też na profilaktyczną wymianę pompy wody. Nie jest to też zabieg, który wykonuje się raz na zawsze. W zależności od rodzaju rozrządu i typu rozrządu oraz konstrukcji silnika zupełnie inne są interwały jego wymiany. Więcej o wymianie rozrządu przeczytacie niebawem w specjalnym materiale na ten temat!
Wymiana świec zapłonowych i kontrola cewki
W trakcie przeglądu pozakupowego auta, warto także skontrolować układ zapłonowy samochodu, zwłaszcza jeśli podobnie jak prezentowany Peugeot, posiada on instalację LPG. Problemy ze spalaniem mieszanki paliwowej, objawiające się charakterystycznymi wystrzałami w kolektorze wydechowym i szarpaniem autem w trakcie przyspieszania na niskich obrotach, to klasyczne symptomy niesprawności świec, przewodów lub cewki zapłonowej.
W autach z instalacją LPG bardzo szybko zużywają się świece, dlatego warto je zapobiegawczo wymienić już na pierwszym przeglądzie (a potem co 20 tys. km). Ich koszt jest niewielki, a spadek ich sprawności czy usterka wpływają negatywnie na pracę silnika i jego osprzętu.
W naszym przypadku rozszerzyliśmy zakres przeglądu o montaż nowej cewki zapłonowej, bowiem poprzednia wykazywała już braki w przewodzeniu prądu. Jej demontaż jest łatwy, a po jej wymianie praca silnika znowu stała się równa i gładka. Niestety oryginalna cewka jest szalenie droga, dlatego skorzystaliśmy z zamiennika szczególnie polecanego przez dystrybutora Polcar ograniczając jej koszt 6-krotnie!
Wymiana żarówek w reflektorach
Po zakupie używanego auta, warto skontrolować też stan jego oświetlenia. Nawet jeśli teoretycznie żarówki działają to nie znaczy, że emitują światło o poprawnej wiązce. Po pierwsze wraz z upływem czasu ulegają one stopniowemu zużyciu, co przekłada się na spadek ich mocy, a po drugie eksploatacja na nierównych drogach sprawia, że z czasem zmienia się też ustawienie reflektorów. W rezultacie kierowca może wyciągnąć błędne wnioski co do realnych możliwości lamp w jego samochodzie.
W przypadku naszego Peugeota musieliśmy wymienić reflektory na nowe z uwagi na liczne ich uszkodzenia, a przy okazji od razu zaopatrzyliśmy je w nowe żarówki świateł drogowych/mijania H7 oraz pozycyjnych W5W (stare żarówki, które były sprawne, zatrzymaliśmy jako „zapas”). Każda wymiana żarówek w przednich reflektorach powinna wiązać się z późniejszą regulacją lamp. W przeciwnym wypadku skuteczność nowego oświetlenia może być rozczarowująca, a niewyregulowane reflektory mogą oślepiać innych kierowców.
Wymiana elementów zawieszenia auta
Kolejnym elementem, który warto od razu sprawdzić po zakupie pojazdu jest zawieszenie, zwłaszcza w przypadku francuskich aut. Praktycznie zawsze wymaga ono większych lub mniejszych napraw, a wykonanie ich przy okazji gruntownego przeglądu pozwoli obniżyć koszty robocizny. Standardowo ocenić należy silentblocki, sworznie wahaczy, drążki kierownicze czy łączniki stabilizatora. W przypadku prezentowanego Peugeota 406 zawiodły te ostatnie. Co ważne, łączniki stabilizatora mogą różnić się od siebie pod względem budowy w zależności od rocznika auta (inny kąt ułożenia sworznia).
Zdarza się też, że objawy zużytych łączników stabilizatora są mylnie interpretowane i przypisywane problemom z maglownicą, co może prowadzić do niepotrzebnych i bardzo drogich napraw. Warto zatem zawsze zacząć od taniej wymiany łączników. Oryginalne mogą być drogie (314 zł za sztukę w ASO Peugeot), ale zamienniki są zdecydowanie tańsze (27 zł za zamiennik firmy SRL).
Trwałość wycieraczek szyb jest ograniczona
Jedną z czynności, która często jest bagatelizowana przez nabywcę używanego auta to wymiana wycieraczek szyb. A w końcu to one mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Sęk w tym, że kierowcy bagatelizują ten problem i często jeżdżą ile to tylko możliwe ze zużytymi piórami. A wystarczy wymienić je od razu przy pierwszym przeglądzie pojazdu i mieć spokój na długi czas. Oryginalne są kosmicznie drogie (276 zł za komplet), ale zamienniki można nabyć za około 50 zł i właśnie takie trafiły do naszego Peugeota. Podobnie jak poprzedni właściciel wybraliśmy nowocześniejsze wycieraczki bezramionowe, tzw. płaskie.
Kupując wycieraczki trzeba jednak zwrócić uwagę przede wszystkim na długość każdego z piór wyrażoną w milimetrach. Co prawda w katalogach poszczególnych producentów wycieraczek znajdziecie informacje o tym, które z nich pasują do konkretnego modelu auta, ale w przypadku starszych samochodów, może tej informacji brakować. Dlatego przed wyborem nowych wycieraczek, zawsze warto po prostu zmierzyć długość starych piór i dobrać samodzielnie te właściwe.
Kontrola płynów eksploatacyjnych
Na koniec warto pamiętać jeszcze o jednej czynności, którą koniecznie warto zrobić na pierwszym przeglądzie auta – kontrola i uzupełnienie płynów eksploatacyjnych.
Oprócz oleju silnikowego trzeba sprawdzić stan płynu chłodniczego i hamulcowego. Ich braki to także sygnał do skontrolowania szczelności obu układów.
Ile może kosztować przegląd pozakupowy auta?
Przegląd pozakupowy potrafi swoje kosztować, zwłaszcza jeśli właściciel decyduje się na oryginalne podzespoły. Koszty można wyraźnie obniżyć decydują się na części alternatywne czyli tzw. zamienniki. Problemem może być określenie poziomu jakości takich części. Ułatwieniem w zakupach może być klasyfikacja jakościowa części samochodowych, która pozycjonuje części od innych producentów wg określonych kryteriów. Sęk w tym, że taka klasyfikacja, także dla części eksploatacyjnych, stosowana jest tylko w hurtowni Polcar.
Przegląd pozakupowy Peugeot 406 1.8 16V | ||
część | ASO Peugeot (cena za szt.) | Zamienniki z ASH Polcar (ceny części dla klienta detalicznego, bez rabatów) |
zestaw napędu rozrządu | 699 zł | 298 zł (INA) |
pompa wody | 612 zł | 87 zł (SRL) |
filtr powietrza | 108 zł | 22 zł (SRL) |
filtr paliwa | 72 zł | 15 zł (SRL) |
filtr oleju | 50 zł | 12 zł (SRL) |
świeca zapłonowa | 27 zł | 13 zł (Denso) |
cewka zapłonowa | 1 144 zł | 320 zł (Polcar) |
łączniki stabilizatora | 314 zł | 27 zł (SRL) |
wycieraczki szyb | 148 zł (kierowcy) i 128 zł (pasażera) | 29 zł i 23 zł (SRL) |
żarówka H7 | 48 zł | 8 zł (SRL) |
żarówka W5W | 6 zł | 1 zł (SRL) |
RAZEM | 3 805 zł | 891 zł |
Wymiana oleju razem z robocizną | ||
ASO Peugeot | Niezależny warsztat mechaniczny | |
olej silnikowy 10W-40 4l | 250 zł | 115 zł |
Za oryginalne części wykorzystane do powyższego przeglądu pozakupowego trzeba by zapłacić 3805 zł. To naprawdę wysoka kwota, jeśli weźmiemy pod uwagę wartość rezydualną auta na poziomie kilku tysięcy złotych. Jeśli jednak właściciel auta zdecyduje się na części alternatywne to za tzw. zamienniki zapłaci łącznie 891 zł. Dysproporcje są zatem ogromne. Różnice cen w przypadku niektórych podzespołów są tak duże, że za jedną oryginalną część można pozwolić sobie na kilkukrotną wymianę tego samego podzespołu w formie zamiennika (za cenę oryginalnego filtra oleju można mieć jego 4 zamienniki). Z tego powodu w powyższym aucie zastosowaliśmy zamienniki licząc się nawet z tym, że ich żywotność może być niższa niż części oryginalnych. Ostateczna decyzja o wyborze danego rozwiązania pozostaje jednak w rękach klienta.
Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar
U mnie na start doszła zwrotnica…1000 zł oryginał bo zamiennika nie ma. Megane RS. A do tego
robocizna 300 zł. Dodatkowo filtry, tłumik końcowy, hamulce tylne, siłownik klapy bagażnika, dobicie klimy, opony i okazało się że 4500 zł na starcie 😉
Trzeba mieć dobrego pierdolca,aby kupować samochód za 1000 zł.a później w serwisie wydawać ponad 3000 zł.na wymianę części i podzespołów.Jak chcę kupić używany samochód,to ze sprzedającym jadę na stację diagnostyczną i przed kupnem diagnosta robi dokładny przegląd.Gdy samochód jest sprawny,to podpisuję ze sprzedającym umowę,płacę i odjeżdżam.Jeżeli sprzedający nie zgadza się na sprawdzenie auta na SD,to mu dziękuję i nie kupuję takiego auta.Skoro sprzedający odmawia znaczy to ze auto jest niesprawne,a sprzedający szuka naiwnego klienta,który kupi auto w ciemno.
Części jakie wymieniono w Peugeocie to zwykłe podzespoły eksploatacyjne. Podstawy jakie trzeba wymienić okresowo w każdym aucie. Rozrząd, filtry, oleje i elementy zawieszenia – nic nadzwyczajnego. Problemem jest miejsce naprawy i rodzaj części – oryginalne są bardzo drogie. Dlatego całe szczęście, że istnieje rynek zamienników.
Trzeba mieć pierdolca żeby myśleć że się kupi auto za 1000 zł i się będzie jeździć bezawaryjnie! Typowy Polaczek którego nie stać na auto ale musi we wsi udawać Pana. Druga sprawa. Jakie trzeba mieć marną wiedzę o autach żeby dać diagnoscie auto do kontroli przed zakupem? U nich to nawet złomy mają podbijane przeglądy. Diagnosta to Ci powie że klocki się kończą i tyle. Nie powie nic o stanie układu paliwowego, turbo, elektrycznego itd. Nawet błędów nie zczyta z kompa… więc co Ty człowieku radzisz ludziom? Widać że auta nigdy nie miałeś. A na pewno nie porządnego.
No wycieczka na stacje diagnostyczna na pewno pomoże hahahhah. Oni tam nie potrafią stwierdzić czy tłumik jest do wymiany a co dopiero powazniejsza wada czy usterka ukryta. Daruj…..
Jak złom za 1000 złotych ma być sprawny?! Jeżdżenie po diagnostach, sprawdzanie, cmokanie, drapanie się po głowie to przy takich kwotach zwykłe zawracanie dupy! Złom za tysiaka jest jaki jest, bierzesz albo nie, panie hrabio z gołą dupą.
Olej w skrzyni warto i od razu jej uszczelniacze. Lepiej będzie skrzynia działać i dłużej.
Jak skrzynie będzie trzeba wyciągnąć to nieopłacalna robota.
Oj co To jest 3800 zł czy 800 zł:D hahahaha ja bym poszedł do ASO i wuj 😀
Taki bogacz jesteś to kup se nówkę z salonu! Czy jednak cię nie stać?
Kupiłam citroena c2. Czy takie tanie części są też do niego? Czy tylko do peugeot?
No ludzie…do każdego auta są zamienniki ale ceny mogą się różnić. Ja pierdziele …
Kobieto oddaj auto facetowi bo zrobisz debet na konciec:D
Najlepiej takiemu macho jak ty, co je zaraz rozpierdoli.